knack 206rc
Samma låda i grund och botten i GTi och RC, men RCn har en högre etta och lägre slutväxel. Den högre ettan borde göra att växling 1 -> 2 går lite lättare, i och med att hastighetsskillnaden mellan växellådans axlar inte blir så stor som med GTins enorma utväxlingsglapp mellan ettan och tvåan.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
RuC wrote:Ett inlägg här ovan undrade om RC lådan vs. GTi lådan, vilken som växlar snabbast. Jag har för mig att det är samma låda?
/A
Ja, var nyfiken på vad du jämförde med... standard lådor blir inte direkt snabba... synkringar osv... vill du ha snabbt får du stoppa dit en dog-box (se annan tråd...) då är det du som bestämmer hur fort det ska gå...
Nu vill ja bara klara ut en sak..
Växellådan på RC.
Den är VAJERSTYRD!
Vilket gör att den är inte lika "stum" som hos dom andra.
Den är SNABBVÄXLAD som bara den. Man kan växla ner till 1:an när man ligger i 45 km/h utan problem. När man fullgas axxar & växlar strax efter 7000 rpm så slinker växlarna in direkt efter varandra. Inga problem där! Däremot är de lätt & få in 4:an när man ska lägga in 2:an.
Anledningen att min låda är dålig är helt enkelt grov misshandel. Jag har "hammrat" lådan allt för mycke. Min bil är säkerligen landets hårdast körda RC.
Motorn är de INGA problem med. Den går som den ska!
Mina problem är fönsterhiss förardörr & att det krasar när ja växlar till 2:an & 3:an. Men den är duktigt snabbväxlad!
Ruc. Om du har problem med din låda, så tycker ja du ska lämna in den & be dem kolla på den. För den är faktiskt riktigt snabbväxlad! De kan ju hända att din är felinställd??? Ja sliter inte i växlarna på min, de går lätt även när ja hårdaccar.
Här har ni en adress med fullständiga speccifikationer på förändringar gjorda på RC:n kontra GTi:n.. Det är lite mer än man tror!
http://www.206gti.net/206rc-info/
Växellådan på RC.
Den är VAJERSTYRD!
Vilket gör att den är inte lika "stum" som hos dom andra.
Den är SNABBVÄXLAD som bara den. Man kan växla ner till 1:an när man ligger i 45 km/h utan problem. När man fullgas axxar & växlar strax efter 7000 rpm så slinker växlarna in direkt efter varandra. Inga problem där! Däremot är de lätt & få in 4:an när man ska lägga in 2:an.
Anledningen att min låda är dålig är helt enkelt grov misshandel. Jag har "hammrat" lådan allt för mycke. Min bil är säkerligen landets hårdast körda RC.
Motorn är de INGA problem med. Den går som den ska!
Mina problem är fönsterhiss förardörr & att det krasar när ja växlar till 2:an & 3:an. Men den är duktigt snabbväxlad!
Ruc. Om du har problem med din låda, så tycker ja du ska lämna in den & be dem kolla på den. För den är faktiskt riktigt snabbväxlad! De kan ju hända att din är felinställd??? Ja sliter inte i växlarna på min, de går lätt även när ja hårdaccar.
Här har ni en adress med fullständiga speccifikationer på förändringar gjorda på RC:n kontra GTi:n.. Det är lite mer än man tror!
http://www.206gti.net/206rc-info/
Medlem 894 - Mattias Sjöö
Mellan Peugeoter just nu, kör pizza räser..
Svart BMW 523i Touring 1999
Peugeoter jag tidigare ägt:
Ljusblå 2003 Peugeot 206 S16 (XSi)
Silver 2004 Peugeot 206 RC
Grön 1990 Peugeot 205 R. Garros (Skrotad)
Röd 1991 Peugeot 405 GLX (Skrotad)
Vit 1989 Peugeot 205 XR (Reservdelsbil) (skrotad)
Grön 1997 Peugeot 406 SV 2.0T
Mellan Peugeoter just nu, kör pizza räser..
Svart BMW 523i Touring 1999
Peugeoter jag tidigare ägt:
Ljusblå 2003 Peugeot 206 S16 (XSi)
Silver 2004 Peugeot 206 RC
Grön 1990 Peugeot 205 R. Garros (Skrotad)
Röd 1991 Peugeot 405 GLX (Skrotad)
Vit 1989 Peugeot 205 XR (Reservdelsbil) (skrotad)
Grön 1997 Peugeot 406 SV 2.0T
GBGTias. Precis! Just 2:an till 3:an är den som kinkigast. Jag menar inte att växellådan är direkt långsam men som du säger - vajerstyrd. Jag växlade snabbare med mina tidigare bilar (Nissan, VW) och där var det länkage.
När jag läste ditt inlägg om däckslitage tänkte jag; fyfan, vilken galning som kör slut på 2500-kronorsdäck så fort.
Idag tittade jag på mina egna. Inte mycket kvar fram
Mestadels i mitten så jag kör nog med lite för högt tryck. Ska fixa i morgon.
Upplever du att motorn har "släpp" och är piggare nu jämfört med 600 mil sedan? Jag tycker definitivt att motorn känns rappare nu.... kan ju iofs vara så att jag gasar hårdare nu.
/A
När jag läste ditt inlägg om däckslitage tänkte jag; fyfan, vilken galning som kör slut på 2500-kronorsdäck så fort.
Idag tittade jag på mina egna. Inte mycket kvar fram
Upplever du att motorn har "släpp" och är piggare nu jämfört med 600 mil sedan? Jag tycker definitivt att motorn känns rappare nu.... kan ju iofs vara så att jag gasar hårdare nu.
/A
Grå RC
-
Marcie_
RuC wrote:GBGTias. Precis! Just 2:an till 3:an är den som kinkigast. Jag menar inte att växellådan är direkt långsam men som du säger - vajerstyrd. Jag växlade snabbare med mina tidigare bilar (Nissan, VW) och där var det länkage. /A
Det kände jag också när jag provkörde? Tanken slog mig då att dom flyttat fram problemet från GTi:n där det är problem med 1:an till 2:an och RC:n som har 2:an till 3:an?
-
Guest
[quote="GBGTias"]Vad sa du???
210 blås & inte mer????
Ja hade uppe min i nästan 220 igår..
Rekordet ligger strax över 225..
Allt går med lite vilja!!!
Har märkt att det är mycke som styr för toppfartstest..
Verkar som om det skiljer mycket mellan olika 206 Gti:er...
Utan att ha gjort några större modifieringar (luftfilter+grövre avgas utan katt +väl inkörd *ler*) är det inga problem att nå varvstopp på femman (inga backar!!) och då står mätaren typ vid foten på P:et i STOP... torde vara ca 230-235 mätarfart...
Saknar en vettig utväxling!!! (alternativt en vxl till...)
Fler som har erfarenheter eller är min bil ett lyckat "måndagsexemplar"?
Kompisens bil med identiska modifieringar stannar vid ca 210...
210 blås & inte mer????
Utan att ha gjort några större modifieringar (luftfilter+grövre avgas utan katt +väl inkörd *ler*) är det inga problem att nå varvstopp på femman (inga backar!!) och då står mätaren typ vid foten på P:et i STOP... torde vara ca 230-235 mätarfart...
Anonymous wrote:GBGTias wrote:Vad sa du???
210 blås & inte mer????
Stämmer din hastighetsmätare då? GTi:n går in i varvstoppet på femman vid ~220km/h
Mikael Rosén
-=206 GTi=-
Suzuki DR650 SE
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today.
-=206 GTi=-
Suzuki DR650 SE
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today.
-
Guest
Räknade lite på det...
Med orginal utväxling (slutväxel 3.790 och 5:an på 0.861) tillsammans med en uppsättning 205/45-16 borde toppfarten vid varvstopp (6700 rpm) bli 228,6 km/h...
Helt ok med tanke på den från fabrik uppgivna toppfarten...
Min bil har en tendens att vilja "bluddra" (smälla i avgasröret) vid växlingar och avgasuppsläpp? Fler som känner igen detta?
/Fundersam...
Med orginal utväxling (slutväxel 3.790 och 5:an på 0.861) tillsammans med en uppsättning 205/45-16 borde toppfarten vid varvstopp (6700 rpm) bli 228,6 km/h...
Helt ok med tanke på den från fabrik uppgivna toppfarten...
Min bil har en tendens att vilja "bluddra" (smälla i avgasröret) vid växlingar och avgasuppsläpp? Fler som känner igen detta?
/Fundersam...
Varvstoppet ligger kanske vid olika varvtal beroende på årsmodell, men min 00:a klippte vid exakt 6500 rpm (på varvräknaren, vilket iofs inte behöver vara så exakt). Med 205/45-16-däck visade det sig vara 216 km/h i Dalhems bänk, hastighetsmätaren visade 222 km/h.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
-
Guest
Re: knack 206rc
jag tycker att 206RC går dåligt på tomgång f*n det är inget fel.de bilarna är väldigt pigga och glada om man gasar ur de! mackan
InFoTiZeR wrote:Hejsan!!!
har haft min bil nu i några veckor o den har gått 160mil ca
o när han står på tomgång så kan man höra att han små knackar lite är detta normalt....???
det är ju en ny bil så den håller väl på att slita in sig...
har ej varvat den över 3500....