Håller som sagt att byta ventil i toppen. Men nu när jag skulle sätta dit grenröret och skruva fast muttararna på undersidan så hittar jag en sak???
Det ser ut som någon sorts distans ca 26mm dia utvändigt ca 30-40mm lång och med ett hål som är ca 14mm i dia som går rakt igenom. Biten är rostig utanpå men fin inuti och lite på sidorna typ som om det skulle ha setat brickor där.
Har absolut ingen aning om vart den kan ha setat men jag tänkte på om det kunde ha varit någon distans som setat på baksidan av toppen imellan topplocksbulten och toppen. Men det är vilda spekulationer.
Någon som vet vart den hör hemma? Så vore det tacksamt.
Last edited by Kent on Sat May 17, 2003 15:16, edited 1 time in total.
Hmm då skulle det altså kunna vara en extra distans emellan topplocksbulten. För det sitter en liten under varje.
Då måste den ju sitta (om man står framför motorn och tittar bakåt) längst till vänster bakom motorn.
Hur gjorde du för att fixa det? Skruvade du ur bulten även fast du momentdragit?
Gick ner och kände på vattenpumpen efter jag skrivit det förra meddelandet. Och den var rätt så stum kan jag säga. Skruvade då ur den topplocksbulten som jag trodde var problemet. Tog sedan bort vattenpumpen. Och hittade på varför den var stum. Topplocksbulten hade gått igenom godset på blocket och rakt ner i vattenpumpen som hade spräckts . Rensade bort all aluminium som låg där och drog i topplocksbulten igen MED distanserna.
carl c wrote:fast det gick att laga på plats..men jag var inte glad kan jag säga...
Hur var det du fixade det? Funderar på att använa en sorts epoxy ifrån loctite som är ämnad att laga metall med. Klarar upp till 100grader.
Men det som var bra var att det var ett litet hålrum emellan och det var ingen oljekanal eller liknade. Det var bara ett hålrum rakt ut. Men kunde se den ifrån baksidan ifrån motorn.
Men hålet måste i alla fall lagas annars så kommer det att pissa ut en hel del vatten
Känner mig lite alergisk emot Kemisk metall. Använde det vid ett annat ställe där det var kylarvatten med i bilden. Efter ett tag så sprack och lossnade det. Så jag vet inte om jag vågar.
jag använde kemisk metall..men jag hade bara sprickor inget hål..och det är helt omöjligt att komma åt på en mi-16 med motorn i bilen..
men det funkar fint, viktigt att göra rent noga så det fäster bra. Jag använde en plastslang som jag tryckte ner i pinnbult hålet..sen pressade jag i metallen i slangen längst ner...tryckte slangen mot sprickan å blåste ner den med tryckluft..sen fyllde jag på mer å drog fast bulten så den la på lite tryck medans det torkade.
fast har du ett hål så måste du nog knacka dit en aluminiun plåt först..ev limma den med nå över hålet kanske..ifall det inte går att svetsa förståss..men det måste vara jävligt svårt.