Hade tidigare en tråd om att bilen ryckte mellan 3000-3500rpm.
Har ny bytt bränslefilter och tändstift men den rycker ändå lika mycket.
Har inte bytt tändkablar ännu men det ska göras när jag har råd, men har på känn att det inte kommer hjälpa.
Vad tror ni det kan va?
Lite jobbigt när det ska rycka hela tiden när man ligger på motorvägsfart
Jag har precis börjat råka ut för samma sak, men har inte kommit så långt med byten av saker än. Det som är bytt är luftfiltret, det sitter ett nytt KN utbytesfilter i den nu i originalluftburken, och rycken började efter bytet. Allt annat är som det var förut.
Hade samma problem med 106:an, så jag bytte bensinfilter, tändstift och tändkablar. För varje sak jag bytte så blev det lite bättre, i steg liksom.
Sen drog jag nya kablar till batteriet, och då jordningen vart bättre så blev ryckningarna ytterligare lite bättre. Har motorelektroniken dålig jordning, så blir det knas i pulserna till motorstyrningen. (eller nåt sånt, är inte helt insatt. fick det förklarat för mig som hastigast...)
Nästa steg är få bättre flöde på luften på in och ur motorn. Sen har jag, iaf på min, nån konstig "backventil" eller något som gör att insuget tar in luft bakvägen från luftfiltret, svårt att förklara (nån som kan?) men så ser det ut iaf... och det ställer till det med tomgången.
Tobias Lindell wrote:Jag har precis börjat råka ut för samma sak, men har inte kommit så långt med byten av saker än. Det som är bytt är luftfiltret, det sitter ett nytt KN utbytesfilter i den nu i originalluftburken, och rycken började efter bytet. Allt annat är som det var förut.
Dränkte du filtret i filter-olja? Då blir det ryckigt...
Mycket olja borde vara samma sak som igensatt filter, eller? I mitt fall började rycken då jag bytte ut originalfiltret (och då menar jag originalfiltret, det var nog inte bytt sedan bilen var ny) mot ett som släppte igenom luft och inte bara filtrerade allt.
Hmm... skumt? Well I'm lost... *shutdown initiated*
Nu är jag kanske helt ute och flyger men skjut mig om jag spårar ur...
Har du kört igenom alla växlar och dragit hela registret? Vill minnas att motorstyrningen anpassar sig till rådande förhållanden (inom vissa "toleranser") och bilen fick helt enkelt en shock(sp?) när det kom in så mycket underbar frisk luft...
Hmm det låter ju lite konstigt... Köpte bilen i vintras, så jag har inte gasat dess mer över 3000 då... Men det är nog mest på 2:an och 3:an då varvtalet ökar snabbare, och det är ju runt 3000 som den börjar dra, har ju vridmomentstoppen vid 3500. När jag köpte bilen så satt det redan ett filter, så jag har inte kört med vanligt luftfilter heller...
Rodeo: ställ kvinnan på alla fyra, sätt på henne bakifrån.
Ta tag i hennes hår, luta dig fram o viska
-Din syster gillar åxå den här ställningen.
Håll dig kvar i 8 sek