Stötdämpare

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Johan Jatko

Stötdämpare

Post by Johan Jatko »

Funderar på att beställa en uppsättning Monroe Reflex då mina nuvarande original inte ens orkar hålla kolven uppe. Är dom bra? Jag vill inte ha en stenhård bil, och monroe-dämparna blir ju lite hårdare när dom behöver vara hårda och lite mjukare när man tar det lugnt.
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Adam

Post by Adam »

Snacka med Pär här på forumet, han kan (och säljer) sånt där.
Nu med multitronic...

.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Hur mycket kostar Monroe Reflex för ett par?

Vill minnas att jag blev helt betagen av Monroe "sport" lr nånting i mitten av åttitalet, dämpar-troende blev jag efter det, sen blev jag nästan reolog, vilket nästan är samma sjukdom fast gravare.

Har du funderat på ställbara dämpare? Komfort och sport och *choklad, nej, överraskning och present-argumentet suger ju oxå, släpp Kinder-ägg-analogin föfan* samtidigt, med en rattvridning.

Koni gula är ju ett alternativ, Bilstein om du vill satsa lite mer penningar. Sen är nästa steg LEDA och om du vill betala ännu lite mer så är ju Öhlins optimalt. Men redan Koni-gul-nivån upplever du nog som ett lyft väghållningsmässigt.
EN 14497
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Adam wrote:Snacka med Pär här på forumet, han kan (och säljer) sånt där.
Hoppsan, här försökte man vara diskret.
Säljer = Sant
Kan = Har satt mig själv på en femårspraktik (vilket innebär bl.a. att "engineera" racerbilar på olika, iofs ganska låga, nivåer) och förhoppningsvis ska jag kunna området hyfsat bra efter den praktiken. Om du däremot jämför med de flesta som säljer dämpare och väghållningssatser så har jag nog redan glömt mer än de vet......... men ändå = Falskt, enligt mig.

Men mina kunder hoppas jag inte ska känna sig lurade ändå fastän jag inte råkar veta allting.
EN 14497
Adam

Post by Adam »

Jo det är möjligt, men det är väll rimligt att påstå att du är bra mkt mer bevandrad vad gäller väghållning i allmänhet och stötdämpare i synnerhet, än 99% av resten här på forumet?

Så i mina ögon så "kan" du det här, *hävdar bestämt* :wink:
Nu med multitronic...

.
igelhammar

Post by igelhammar »

koni gula är rätt hårda jämfört med hans beskrivning på vilken dämpare han söker.
bilstein är alltid oerhört hårda även i gatsetting.dessutom så får man lätt genomslag i tornlagringen och med orginalfjädrar så vandrar bilen under bromsning.
öhlins kör med mycket retur vilket gör att man packar ihop stöttan om man kör gropig väg(btw.samma sak med koni).
avo funkar bra är dock lite hårda till 205:an för att vara en gatstötta.
i mitt tycke så spax vilket är rätt bekväm men med bra kompression så den tappar inte i kurvan,temperatur känsliga shims vilket gör att stöttan inte blir mjukare när oljan blir varm och mer lättflytande vilket är rätt vanligt på ovannämnda stöttor utom öhlins som uppfann funktionen.
nackdelen med spax liksom koni och avo är att de är inte byggda på uppside down tekning och har altså hela stöttan som ofjädrad vikt precis som orginal vilket exempel vis inte bilstein har och har då 38 mm pistong för att få plats med allt innuti.
vill du testa en bil med bilstein eller hr så hör av dig,finns i halmstad
/Daniel www.igelhammar.tk
------------------------------------------------------
ni som röstade på Göran eller alliansen,dra åt H-vete!
------------------------------------------------------
r6-07 supersport på bana.309:a med diesel sexa och nästan 18 "" fälgar.lt35 till hojen,3l tdi att pendla med
Jossi

Post by Jossi »

Hej jag skulle nog rekommendera Bilstein tycker dom är prisvärda
och dom kan man ju få i olika hårdheter,
sen om man är ute efter insatser kan man ju fråga efter Bilsteins grova
insatser , annars finns ju Öhlins , Proflex och Penske men det blir ju betydligt dyrare

ps. gula Koni kan man använda dom till annat än dörrstängare ??

själv åker jag med Peugeots EVO prylar

MVH

Jossi
Jocke W

Post by Jocke W »

....jag har gula koni..

Om man sänker ner det hela lite mer..Kan väghållningen på verkas negativt då för dämparna är inställda för den hårdheten och längden?
205 S16, Som kommer ut ur garaget sommarn 2004 ;)
Jossi

Post by Jossi »

Hej så länge dina koni inte bottnar så gör det inget om du sänker mer just för själva stötdämparn
men om du tittar på länkarmar och styrstag hur dom pekar efter
att du sänkt för mycket så pekar dom oftast åt h*lvete

MVH

Jossi
Jocke W

Post by Jocke W »

Och det är dåligt...är det lätt att ställa iN?
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Hmm... Har faktiskt funderat på ställbara, men jag är lite lat av mig, känns inte som om jag skulle idas springa runt och ställa om stötdämparna... Söker mer efter ett mellanting, lite bättre än original fast ändå inte stenhårda hela tiden, och då tyckte jag monroe lät bra. Dom kostar 750:- styck fram.
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

igelhammar: Du verkar ha bra överblick, har du testat eller hört ngt om Chassis Dynamics (gas-)sportdämpare? De ska vara ca 30% hårdare än standard.

De ingår i Avos sortiment, men jag har inte känt för att marknadsföra dem eftersom jag inte vet ngt om dem. De ska väl motsvara Koni röda på ett ungefär.

Jocke W wrote:Och det är dåligt...är det lätt att ställa iN?

Tre problem som kommer med konstig geometri vid överdriven sänkning:
-Cambertillväxt vid kurvtagning och krängning om bärarmen pekar mycket uppåt redan från början.
-Bärarm och styrstag slutar ligga parallellt vilket genererar "bump steer", dvs att hjulen vrider sig pga fjädringsrörelsen utan att du vrider ratten.
-Eventuellt ökad krängning pga att krängcentrum (den tänkta punkt/linje runt vilken bilen vrider sig vid krängning) sänks med än tyngdpunkten. Kompenseras oftast genom att styvare fjädrar monterats samtidigt med krängningen.

Detta är inte så enkelt att bygga bort, om du höjer bärarmens inre fästpunkter, måste du även flytta upp kuggstången. Motsvarande gäller för fästpunkterna vid spindeln, båda måste flyttas ned.

Cambertillcäxten kan kompenseras med statisk negativ camber, vanligtvis genom att fjäderbenens topplagringar flyttas inåt bilen.
EN 14497
Jocke W

Post by Jocke W »

Så överdriven sänkning är inte bra..det kanske man hade kunnat tänkt sig..Men visst måste det gå att köpa "hårdare" fjädrar..inte kortare men hårdare...Nån som vet vart?...Nån som kanske sänker 30-40mm men är jävligt hårda..

Men om dom är för hårda..blir det inte negativt då det är gropigt eller ojämn mark?..eller har jag fått det om bakfoten..
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

du vill ju inte ha bilen för hård heller för då kommer den inte kunna följa underlaget och spinna mer med däcken.
visst går att kompensera med bandäck till viss del.
Guest

Post by Guest »

Joakim Enoksson wrote:du vill ju inte ha bilen för hård heller för då kommer den inte kunna följa underlaget och spinna mer med däcken.
visst går att kompensera med bandäck till viss del.

Nej det va det jag mena..att inte det följer underlaget och på så sätt bli sämre väghålning..spinner det mer oxå..varför?

//Jocke W - Som inte orkar logga in..
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Hörde mer hemma under "teknik" den här tråden.
EN 14497
Guest

Post by Guest »

orkar inte logga in ,jag har byggt om mina bärarmar och kan numera ställa både caster,camber.
jag har inte provat deras serie men röda koni har jag provat och gillar man lite retur så är dessa fina men de smäller rätt mycket när de bottnat och nästan flyger ut igen.
hoppas de inte är så....
/daniel
Post Reply