vad ska jag göra för att få ner ljudnivån till besiktning om det nu behövs (inte byta ljuddämpare)? fungerar decibelsatsen från mekonomen bra
Avgas decibel??
Avgas decibel??
jag har en Peugeot 405 Mi16 -90, på den har jag ett 2½" catback system med en simons sportljuddämpare och 4" slutrör
. går detta igenom besiktningen? eller finns det ett max decibel?
får det låter rätt mycket utifrån.. Behöver jag vara rädd för att snuten ska stoppa mig och klaga på ljudet (och kanske få böter)?
vad ska jag göra för att få ner ljudnivån till besiktning om det nu behövs (inte byta ljuddämpare)? fungerar decibelsatsen från mekonomen bra
-
Guest
som jag fattar det på polisen så kan dom ge dig ombesiktning även om den gick igenom besiktningen. om dom tycker den låter för mycket
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... do&start=0
Peugeot 405 Gri -89 Vit - SÅLD
Peugeot 205 Gti -90 Svart - SÅLD
Peugeot 405 Mi16 -89 Svart - SÅLD
Citroen Bx 19 Tri -88 Svart - Skrotad
Peugeot 405 Glx -92 Mörkblå - Vinterbil
Peugeot 309 GTI16 - 92 miami blå
Peugeot 405 Gri -89 Vit - SÅLD
Peugeot 205 Gti -90 Svart - SÅLD
Peugeot 405 Mi16 -89 Svart - SÅLD
Citroen Bx 19 Tri -88 Svart - Skrotad
Peugeot 405 Glx -92 Mörkblå - Vinterbil
Peugeot 309 GTI16 - 92 miami blå
Joi wrote:Tror du måste ha under 94db och ha minst två ljudämpare och katten räknas som en
Ligger nånstans strax över 85db om man läser reglerna för ett kitcarbygge om jag inte minns fel. Uppmätt på ett avstånd på 10m när du trycker fullgas förbi mätningen. Man kör både på 1:an,2:an och trean 2gånger och sen räknar man ut ett snitt på det.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Marcus wrote:Joi wrote:Tror du måste ha under 94db och ha minst två ljudämpare och katten räknas som en
Ligger nånstans strax över 85db om man läser reglerna för ett kitcarbygge om jag inte minns fel. Uppmätt på ett avstånd på 10m när du trycker fullgas förbi mätningen. Man kör både på 1:an,2:an och trean 2gånger och sen räknar man ut ett snitt på det.
ok.. så dom har db mätutrustning på besiktningen, eller avgör varje besiktningsman med sitt eget öra?
UniBall86 wrote:ok.. så dom har db mätutrustning på besiktningen, eller avgör varje besiktningsman med sitt eget öra?
Det är vad jag vet bara vid registreringsbesiktning dom gör ett sånt här test. Så dom använder bara sitt öra för att avgöra från fall till fall och jag tror inte det blir nåt problem för dig.
Men skulle dom köra ett sånt här riktigt test så har du "åkt dit" direkt skulle jag tro. Pratade med en kille som förra året regbesiktade sin kittcar och han hade problem att få ignom den med öppet filter till och med pga av att det lät för mycket.
UniBall86 wrote:ok.. så dom har db mätutrustning på besiktningen, eller avgör varje besiktningsman med sitt eget öra?
Det är vad jag vet bara vid registreringsbesiktning dom gör ett sånt här test. Så dom använder bara sitt öra för att avgöra från fall till fall och jag tror inte det blir nåt problem för dig.
Men skulle dom köra ett sånt här riktigt test så har du "åkt dit" direkt skulle jag tro. Pratade med en kille som förra året regbesiktade sin kittcar och han hade problem att få ignom den med öppet filter till och med pga av att det lät för mycket.
- Jesper Cronelid
- Klubbmedlem

-
B1ack_Mi16
-
Gustaf
Regler för amatörbyggda fordon (ex. kitcar) och fabriksbyggda fordon är inte alls samma. På ett amatörbyggt fordon får det vara högst 84dB, men på en fabriksbyggd bil så gäller (som jag har förstått det) ORGINAL dB.
Om polisen skulle klaga på för högt ljud så är det väl bara (?!) att överklaga, eller bita i det sura äpplet. På besiktingen är det ju som oftast besiktingsmannen som sätter gränsen...
Om polisen skulle klaga på för högt ljud så är det väl bara (?!) att överklaga, eller bita i det sura äpplet. På besiktingen är det ju som oftast besiktingsmannen som sätter gränsen...
-
Gustaf
Inte för att jag egentligen vet hur det är med bilar.... men.... på mc är det åtminstone så att vid registreringsbesiktning är det en fjuttlåg bullergräns (som kräver en dämpare av kontainerstorlek (och kontainersnygghet)), som bara blir värre och värre med åren.
Vid kontrollbesiktning är det en mycket högre gräns, en siffra som skramlar i skallen är 93 dB vid förbipassage. Fast jag har också för mig att den siffran är olika beroende på tillverkningsår.
Visst har bilprovningen dB-mätare, åtminstone där de besiktar mc.
Vid kontrollbesiktning är det en mycket högre gräns, en siffra som skramlar i skallen är 93 dB vid förbipassage. Fast jag har också för mig att den siffran är olika beroende på tillverkningsår.
Visst har bilprovningen dB-mätare, åtminstone där de besiktar mc.
Citroën Xantia V6 Activa -00 
Citroën DSuper5 -75
BMW R1200GS -10
Citroën DSuper5 -75
BMW R1200GS -10