Trimma 8v eller mi16 konvertera?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Jesper Fahlquist

Trimma 8v eller mi16 konvertera?

Post by Jesper Fahlquist »

Som sagt vill ha lite mera mos i bilen :twisted:
Så vad är för och nackdelarna.
Blir ju jobbigt om man inte kommer igenom med mi16 motorn, men å andra sidan så är den antagligen driftsäkrare än en trimmad 8v.
Trimmet jag har funderat på är trimkam och portad topp.
Nån som vet hur mycket det borde ge? Kommer man upp i samma effekt som mi16 motorn, och hur blir det med avgasvärdena?

Kom med egna tankar, tips från nån kunnig vore bra :wink:
Kör en röd 205 GTi -89
jåbärt

Post by jåbärt »

Sannolikheten att du åker dit i besiktningen är minimal. Visst, risken finns, men som sagt.

Blanco har trimkam och unichip i sin 205mi16, mappad för 98. Har 152 på hjulen. Hysterisk! :twisted:
Robert Johansson
If it's not a rotor, it's not a motor.

PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

mi1...skitbra motor!
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Innan jag testat stod jag inför samma val, men det blev mi16 och det ångrade jag aldrig.
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Jesper Fahlquist

Ok så det lutar alltså åt att mi16 konvertering är det bästa alternativet.
Men eftersom jag varken har garage, motorlyft eller kunskapen så kan jag inte göra det själv. Vad brukar det kosta ifall en vänlig själ i klubben fixar det? Och finns det nån inte allt för långt ifrån Malmköping som håller på med sånt eller har gjort det tidigare?
Kör en röd 205 GTi -89
per0lund

Post by per0lund »

En sak är klar, och det är att det är omöjligt att komma upp i samma effekt med en 8V jämfört mede en 16V motor.

Även om du sätter i en höglyftande kam och maximalt stora ventiler så kommer 16V toppen att ha minst 40% större area mellan säte och ventil än 8V toppen.

Jag håller själv på att konvertera min Volvo B-230FT till en 2,5 lit 16V turbo
205 GTI-89 / 745 turbo -90
laddarn

Post by laddarn »

Har lite frågor gällande denna Mi16 konvertering...

Hur liten är egentligen "minimal risk" att åka fast i en besiktning ? - Tycker spontant det känns som om besiktningsgubben t ex i mitt fall känner en viss skillnad mellan den minsta GTi motorn på dryga 100 hästar, och en Mi16 med.. jaa.. vad har den - 40 mer minst ? .. och efter ett chipp + större avgassytem, bör väl effekten vara uppe i iaf 50-60 hästar mer än originalmotorn ? ... Nog för att de vid provkörningen knappast varvar den som en besatt, men vad är det för besiktningsgubbar som inte i den påstådda 1.6:an med 105 hästar, känner av ett, mkt troligt, fruktansvärt starkt bottendrag/mellanregister som knappast är troligt en 1.6:a på dryga 100 hästar innehar.. ?

Räcker verkligen ursäkten "jaa, men jag har faktiskt chippat den, stoppat in öppet filter/sportsystem i den - det blev en helt ny bil efter det.." till ? - spontant känns det INTE så...

Och ser inte en Mi16 motor tämligen annorlunda ut än en 1.6 liters motor... ?

Är det många som har gjort denna konvertering och klarat sig undan ? - och om man inte gör det, vad sjutton ska man göra då ? - byta ut hela motorn igen ? - knappast kul isåfall...

Är ett motorbyte krångligt att utföra själv ? - har troligen hjälp av pappa med att göra motorbytet, han har gjort motorutlyftningar och dylikt förut, vad jag undrar är om saker och ting passar bra, eller måste man byta en hel massa "runt omkring" och dylikt ? ...

Och slutligen, hur i all världen får en Mi16 ens plats i en 205:a ?, tycker knappt det finns någon plats över i motorrummet för min 1.6:a som sagt 8) ...
- nu med Turbo
IvarS

Post by IvarS »

Ingen som tvingar dig...
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
laddarn

Post by laddarn »

Mycket konstruktivt inlägg IvarS..

Är det så konstigt att man börjar undra hur risken för att åka fast "är minimal", när det är sådan stor skillnad på dessa motorer som det faktiskt är ? - Vet själv en som trimmade upp sin turbomotor rätt hyffsat, och sedan fick "elaka kommentarer" från besiktingsgubben när denna provkörde den.. Gubben tyckte helt enkelt bilen gick för bra, personen i fråga klarade sig undan med något i stil med "annat avgassystem bara, på en pigg motor".. Har lite svårt att tro samma besiktningsperson inte skulle märka skillnaden på 100 och 150 hästar...
- nu med Turbo
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

plirum wrote:Har lite frågor gällande denna Mi16 konvertering...

Hur liten är egentligen "minimal risk" att åka fast i en besiktning ? - Tycker spontant det känns som om besiktningsgubben t ex i mitt fall känner en viss skillnad mellan den minsta GTi motorn på dryga 100 hästar, och en Mi16 med.. jaa.. vad har den - 40 mer minst ? .. och efter ett chipp + större avgassytem, bör väl effekten vara uppe i iaf 50-60 hästar mer än originalmotorn ? ... Nog för att de vid provkörningen knappast varvar den som en besatt, men vad är det för besiktningsgubbar som inte i den påstådda 1.6:an med 105 hästar, känner av ett, mkt troligt, fruktansvärt starkt bottendrag/mellanregister som knappast är troligt en 1.6:a på dryga 100 hästar innehar.. ?

Räcker verkligen ursäkten "jaa, men jag har faktiskt chippat den, stoppat in öppet filter/sportsystem i den - det blev en helt ny bil efter det.." till ? - spontant känns det INTE så...

Och ser inte en Mi16 motor tämligen annorlunda ut än en 1.6 liters motor... ?

Är det många som har gjort denna konvertering och klarat sig undan ? - och om man inte gör det, vad sjutton ska man göra då ? - byta ut hela motorn igen ? - knappast kul isåfall...

Är ett motorbyte krångligt att utföra själv ? - har troligen hjälp av pappa med att göra motorbytet, han har gjort motorutlyftningar och dylikt förut, vad jag undrar är om saker och ting passar bra, eller måste man byta en hel massa "runt omkring" och dylikt ? ...

Och slutligen, hur i all världen får en Mi16 ens plats i en 205:a ?, tycker knappt det finns någon plats över i motorrummet för min 1.6:a som sagt 8) ...

Ursäkten att den är chippad ska du inte använda ivf., det är precis lika olagligt som att byta motor...
Vad det gäller det fysiska med att byta motor så är det inte svårare att lägga i en 16v än att bara byta motor, samma procedur.
Resten av frågorna får väl nån som har den konfigurationen svara på, men vad gäller plats så räcker det till, på de bilar jag sett så tycker jag det finns gott om plats, det enda är att det är lite trångt framåt, men på baksidan är det rätt luftigt.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Jag har gått i samma tankar som plirum. Motorerna ser ju faktiskt inte likadana ut och det borde märkas en viss skillnad även för en person som inte äger en 205a. Är det verkligen ingen i klubben som har åkt dit, eller åtminstone fått frågan: är det här verkligen orginalmotorn? :wink:
Kör en röd 205 GTi -89
laddarn

Post by laddarn »

Frågan om plats var inte helt seriöst menad, visst inser jag att motorn får plats, men hur mkt utrymme man sedan har under huven är ju en annan femma.. 8)

Okej, då ska det inte vara några större praktiska problem att byta motor alltså... Hmm, detta tål faktiskt att tänkas på, en motor i sig är ju inte så hemskt farligt dyr...

Men är det verkligen olagligt att chippa ? - en viss effektökning är ju tillåten har jag hört, hur mkt denna ökning skulle vara har jag dock ingen koll på... Det jag menade var väl mer att det inte märks så mycket om man chippar bilen som om man gör en motorkonvertering av detta slag..

Och för att klargöra vissa saker, jag menade aldrig att ifrågasätta hela konverteringsidén, var mest seriöst intresserad av hur man kunde klara besiktningen så lätt som man tydligen verkar göra... Om det verkligen är såpass lätt att klara besiktningen är jag som sagt nämligen själv tämligen intresserad av att försöka mig på motorbytet... Skulle ju inte vara helt fel med en motor som motsvarade CTi'n fräcka framtoning...
- nu med Turbo
laddarn

Post by laddarn »

Jesper Fahlquist wrote:Jag har gått i samma tankar som plirum. Motorerna ser ju faktiskt inte likadana ut och det borde märkas en viss skillnad även för en person som inte äger en 205a. Är det verkligen ingen i klubben som har åkt dit, eller åtminstone fått frågan: är det här verkligen orginalmotorn? :wink:

Aha, inte bara jag som undrar detta m.a.o :P
- nu med Turbo
jåbärt

Post by jåbärt »

För att man egentligen ska känna igen en skillnad så får man vara Peugeotkännare, mig veterligen finns det ingen i klubben som åkt dit. En del bes-gubbar har ju hintat med ett leende att motorn ser fin ut. Och så vart det klart. :)

Släng på ett sportfilter och ett 2.5" avgassystem så kan man dra den visan. Enda man kanske behöver göra för säkerhets skull är att köra över 16V-märket med keramiskt stål så att toppen inte sticker dem i ögat vid första åsynen.
Robert Johansson
If it's not a rotor, it's not a motor.

PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!
laddarn

Post by laddarn »

Usch, nu börjar elakartade planer ta form :D .. jag som egentligen hade andra bilplaner... men detta är ju helt klart tämligen lockande...en 205:a med så många hästar i lär ju vara hur kul som helst... antar att jag får köra sommaren ut med det jag har nu, men när höstmörkret faller kan det mkt väl bli ytterligare ett motorbyte än i den rasade Renaulten jag äger som jag tänkte byta i i vilket fall som helst... är jag lika sugen då som nu så...
- nu med Turbo
Sliced

Post by Sliced »

Man borde ju kunna peta i en egen restriktorplatta före luftmängdmätaren och slöa ner den på så sätt vid besiktingen.
04mm plåt och 4 skruvar.
Nik

Post by Nik »

Problemet är inte att komma genom besiktningen, utan de eventuella problem man kan få med försäkringsbolaget vid en olycka!
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
.:torulf:.

Post by .:torulf:. »

Jag ringde till bilprovningen och frågade om såna här saker för nått år sedan, de sa att byte mellan 8v och 16v är helt lagligt och det finns inga regler runt det. Därimot finns det ju regler på att man inte får grejsa med ECUn eller höja effekten mer än 20% (eller var det 10?).
Visst ändrades reglerna efter 89 eller nått sånt va?

Håller med Nik, frågan är ju vad försäkringsbolagen säger om att man har mer effekt än lagligt, men å andra sidan lär de ju inte testa effekten på motorn.

När jag for igenom med min 205mi16 undrade killen om jag byggt tändsystemet själv, jag sa att det var så och han undrade om det funkade bra, det gjorde det, han var tydligen nöjd med det.
Hade för övrigt ett STORT öppet luftfilter, fördelare utan lock, etanol i tanken och fullt synligt "16V" på toppen, tydligen inget som min snubbe störde sig på... :)

orginalbilen var för övrigt en 1.6 -87 105hp
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

Varför är alla så paranoida?

Fatta hur många ålpar det åker omkring med GSi motorer, och beemers med större motorer... (Med mera)

Det fanns nån snubbe som åkte dit i bes. i stockholm när min förrförrförra 205a blev "snabbare" första gången...

Men det är det enda jag hört om...

Lugna sig, det är ju inte så att man gör nått brott som våldtäkt... I värsta fall får du la byta tillbax en dag... En kostnad på kanske 5k för nån som gör det åt dig, alltså byter tillbax till 8v - besiktigar - knuffar i 16v...

Nemas problemas :3some:
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Sliced

Post by Sliced »

Risken är ju kanske att du inte får nåt för den om det händer nåt. Har du bara trafikförsäkring så blir tredjepart skadelös i alla fall
Post Reply