skona_skor wrote:jag var ute en sväng till och kikade på det.. det satt en skruv under plasthöljet.. och nu är tomgången bättre.. tack för hjälpen !
Verkar även som om bilen går renare nu på höga varv..
hoppas du ser detta HellGhost ! Och ett tips till dig och din kamrat som skall ha bilen, KOLLA BAKAXELN !!!!!!
Verkar som man fått svar på frågan då.
Jovars vi kollade bakaxeln ganska noga. men det skadar ju inte med en extra titt. Lät inget från knutarna iaf.. Skulle ju varit bra om man kunde ha hissat upp den dock, men det hade vi inte.
I en Peugeot Klubb nära dig
Medlem nr 1074
HellGhost wrote:När man varvade upp bilen när den stod på tomgång och sedan släppte gasen så gick varvet ner till mellan 600-700 och motorn lät ganska ansträngd nästan som om den skulle lägga av. Gick sedan hyfsat fort upp och la sig på normalt varv. Vad kan det vara??.. Har hört att det kan räcka med att byta soppafilter men tänkte höra här vad ni tror.
Fick ni ordning på detta ?
Jag hade ju lite problem med detta, men nu ikväll skruvade jag ner den lilla skruven (under plastpluppen) två varv, och skruvade lite på den stora tomgångskruven till tomgången hamnade på 1000rpm.
Sen gasade jag upp den lite och vips stannade den på 1000rpm :D
Va har ni för konstiga spjällhus? Vad står de för märke på dom?
På XU9JAZ ska inte den lilla övre skruven finnas (throttle initial position), den ska bara finnas på 105hk:n...
Nån som vet hur man ställer throttle initial postion på en XU9JAZ? I Haynes står de bara att man ska låta Peugeot göra det...
Hmm... upptäckte just att haynes motsäger sig själv i olika kapitel, så skit i Haynes, dock har ni anorlunda spjällhus än mig, e de alla -89:or som har annorlunda?
ah, well, jag tänkte på tomgångsskruven, men är inte den skruvens jobb att variera öppningen med "stängt" spjäll, dvs initial position. Förstår inte vitsen med 2 skruvar isf.
Niklas wrote:ah, well, jag tänkte på tomgångsskruven, men är inte den skruvens jobb att variera öppningen med "stängt" spjäll, dvs initial position. Förstår inte vitsen med 2 skruvar isf.
Den skruven påverkar inte spjället öht afaik, den öppnar och blockerar en liten passage brevid spjället...
dock ska man aldrig behöva justera spjällets initiala position enl. Haynes men sen står de att om man ska byta spjällkontakten så måste man kolla throttle initial position först... Ja har ju bytt min kontakt så man borde kanske kolla initial position.. frågan e bara hur?!
Jag har exakt samma problem med tomgången, kan ingen lägga upp bilden på alla skruvar alla snackar om. Jag har bara en skruv, och den gör inte så stor nytta.
Freddan wrote:Den skruven påverkar inte spjället öht afaik, den öppnar och blockerar en liten passage brevid spjället... dock ska man aldrig behöva justera spjällets initiala position enl. Haynes men sen står de att om man ska byta spjällkontakten så måste man kolla throttle initial position först... Ja har ju bytt min kontakt så man borde kanske kolla initial position.. frågan e bara hur?!
Om det är den kontakten jag tror det är så ska den klicka när man vrider den till original positionen.
Mac wrote:Jag har exakt samma problem med tomgången, kan ingen lägga upp bilden på alla skruvar alla snackar om. Jag har bara en skruv, och den gör inte så stor nytta.
Den första bilden visar tomgångsskruven, och dom andra visar "spjällställarskruven", först med plastpluppen över (den drar du bara rakt upp med en tång) och sedan utan pluppen. Testa du att skruva ner den 2 varv.
Kan lika gärna ställa frågan här istället för att göra en ny tråd....
Men jag bytte till en fungerande katalysator i lördags och jag undrar om man kan koppla dom vita kablarna på lambdan fel, och om det går vad händer om det är fel kopplat??