Bilen bara skakar när jag backar

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
J

Bilen bara skakar när jag backar

Post by J »

Hejsan

Har just köpt en rishög till Mi16. Nu när jag väl fått koppllingen att funka (det var bara att spänna wiren) upptäckte jag att det är snart när omöjligt att backa med eländet.

Det går att backa om man är extremt försiktig med kopplingen men släpper man upp pedalen det minsta för fort börjar hela bilen skaka och föra oväsen och man kommer absolut ingen stans.

Min gissning är att ett motorfäst har gått och när man lägger på belastning åt fel håll kan motorn röra sig en del. Nån som känner igen det här? Några tips?

/Jonas
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Har just kollat upp vad alla motorkuddarna skulle kosta på min mi16, totalpriset var 1295:- för 4 st... Inte så farligt ändå.
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Låter som en skuren växellåda det där...
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by J »

Aj då, vad jobbigt det blev. Kassa motrfästen lät bättre. Jaja, jag får väl riva lådan nån gång då. Fast det är klart, jag kanske kan låta bli att backa. :)

/Jonas
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Kan ju givetvis vara nåt annat med..Vad vet jag inte...Men när dreven skär på axlarna så vill den alltid driva framåt, brukar kännas att den drar litegrann även i friläge då.
Vid noggrannare läsning av din felbeskrivning så kanske det inte är så...Fast om det låser sig när du ska backa verkar det nog som att lådan skulle vara kass...
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by XzTrAz »

inget i kopplingen som gått åt skogen då.. ?
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/
J

Post by J »

Det är ju givetvis en möjlighet. Kopplingen är säkert inte helt frisk. Men jag fattar inte verför det bara är problem när jag backar i så fall. Framåt blev den som en dröm att köra efter att jag spände wiren. Däremot är det ett onormalt långt slag i kopplingen för en Mi16.

Jag kanske skulle nämna att det fortfarande knakar lite i lådan när jag lägger i backen. Inte mycket, bara ett litet ljud av missnöje.

/Jonas
XzTrAz

Post by XzTrAz »

hmm.. låter som att symptomen skulle kunna komme från paj sidofjädrar i kopplingen eller dyl. men som du säger lustigt det bara händer vid backning.. trasig backväxel och kajko koppling.. svårt att veta utan att riva..

jag har juh skrivit en eminent kopplingsbytarguide du kan läsa om du har tråkigt.. :)
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/
Post Reply