Snabbt svar angående tid för sänkning fram
Snabbt svar angående tid för sänkning fram
Jag fick mina H&R fjädrar idag och har ett garage jag kan få låna till ca 22.00 ikväll. Min fråga är hur lång tid det ungefär tar att sänka en 206:a i fram?
hinner jag klart till ca 22.00 om jag börjar nu?
hinner jag klart till ca 22.00 om jag börjar nu?
Peugeot 206 -05
medlemsnr. 1234
medlemsnr. 1234
jaha, då var man redan hemma ifrån garaget då=( fick inte ens bort fjäderbenet. måste nog läsa på lite hur man gör innan jag föröker igen
jag tog bort bulten som håller stötdämparen i själva armen nertill och sen skruvade jag bort det staget som går från dämparen och ner till krängningsstaget, ska inte typ hela skivan och allt bara ramla ner då, så man kan plocka ur fjäderbenet bara???
eller måste jag plocka bort styrled och den stora länkarmen osv.
läste på mekartips men vart inget klokare.
jag tog bort bulten som håller stötdämparen i själva armen nertill och sen skruvade jag bort det staget som går från dämparen och ner till krängningsstaget, ska inte typ hela skivan och allt bara ramla ner då, så man kan plocka ur fjäderbenet bara???
eller måste jag plocka bort styrled och den stora länkarmen osv.
läste på mekartips men vart inget klokare.
Peugeot 206 -05
medlemsnr. 1234
medlemsnr. 1234
har aldrig skruvat 206a men bör väl vara likadant som en 405a nästan`?
Om du ska ha ner hela fjäderbenstornet så ska allt bort..
styrled, krängningshämmare, spindelled, drivaxel, bromsok, sedan så lossar man tornet uppe ovanifrån..
OBS. Kanske är helt ute och cyklar men så stor skillnad kan de väl inte va på 206 å 405.
Om du ska ha ner hela fjäderbenstornet så ska allt bort..
styrled, krängningshämmare, spindelled, drivaxel, bromsok, sedan så lossar man tornet uppe ovanifrån..
OBS. Kanske är helt ute och cyklar men så stor skillnad kan de väl inte va på 206 å 405.
Erik Lundberg
Falun
T16-94
Mi16-92
Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
Falun
T16-94
Mi16-92
Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
frajje wrote:drivaxlar och bromsok ska du inte röra.. de kan sitta...iaf på 205an.. men snacka med fnatte.. han gör sånt där på löpandeband
Var upp och snackade med en mek på peugeot här i Gävle
och han sa också att jag var tvungen att släppa på drivaxeln i skivan annars drog man ur den ur lådan och då skulle all olja rinna ur.
jaja, ska ge mig på bilen igen idag så får vi se hur det går.
Peugeot 206 -05
medlemsnr. 1234
medlemsnr. 1234
frajje wrote:aha okej.. jo de är sant.. men du ska ju inte ta bort drivaxeln för då rinner all växellådsolja ut...
Ja precis, får väl lätta på den vid skivan och se till att den inte åker ut ur lådan.
Nån som vet om den sitter hårt i lådan, eller om den i princip kan ramla ur när man skruvar.
Peugeot 206 -05
medlemsnr. 1234
medlemsnr. 1234
Gör så här: Du började rätt, ta bort bulten vid benet, och sen krängningshämmarstaget och monterar fjäderspännare. Sen tar du en insexsnyckel som är lika stor som springan, sätt i den och vrid till så att spindeln öppnar sig. Det här kan man göra med en kil också. När det är gjort så tar du en hammare och slår spindeln neråt. Benet kommer vara precis på kanten att det ska gå, så man får trycka upp dämparen(som vill fjädra ut till sitt yttersta läge). Sen kommer fjäderbenet hänga i sina övre fästskruvar. På vänster sidan måste du se till att spindeln inte rör sig ut från bilen, för då rinner v-lådsoljan ut. Jag brukar sätte en domkraft eller nåt slags stöd under så den håller sig i rätt läge, utan spänningar på drivaxeln.
På höger sida så har du inte samma problem. Fjäderspännare är ett MÅSTE när du skruvar av toppbulten och byter fjäder.
Du kan om du vill trycka dämparkolven in och dra ut den några gånger för att ta bort eventuell luft som tagit sig in i dämparen. Det är inte så sannolikt, men skadar inte att göra.
Hoppas det här klarar upp saker och ting.
På höger sida så har du inte samma problem. Fjäderspännare är ett MÅSTE när du skruvar av toppbulten och byter fjäder.
Du kan om du vill trycka dämparkolven in och dra ut den några gånger för att ta bort eventuell luft som tagit sig in i dämparen. Det är inte så sannolikt, men skadar inte att göra.
Hoppas det här klarar upp saker och ting.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
walste wrote:frajje wrote:aha okej.. jo de är sant.. men du ska ju inte ta bort drivaxeln för då rinner all växellådsolja ut...
Ja precis, får väl lätta på den vid skivan och se till att den inte åker ut ur lådan.
Nån som vet om den sitter hårt i lådan, eller om den i princip kan ramla ur när man skruvar.
Tyngden av spindeln och spindelleden gör att drivaxeln kan dras ut när man skruvar.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Då får du se till att få upp dämparen mer, ibland så hjälper det att sätta en förlängare under dämparbenet, och höja upp med en domkraft, dämparen kommer upp och ramlar lätt över kanten, se bara till att spindeln inte kommer ut, så är allt frid och fröjd 
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Jag har redan höjt upp benet ca 20cm med domkraft.
är det viktigt slå in en kil eller nått i spåret även fast spindelleden går lätt halvägs? tänkte om den kanske är grövre i överkant för att säkra att den inte ska kunna åka ur om man skulle tappa bulten???
jag har inte dragit isär den med nått alls.
EDIT: Är det 35 eller 36mm hylsa till drivaxelmuttern?
är det viktigt slå in en kil eller nått i spåret även fast spindelleden går lätt halvägs? tänkte om den kanske är grövre i överkant för att säkra att den inte ska kunna åka ur om man skulle tappa bulten???
jag har inte dragit isär den med nått alls.
EDIT: Är det 35 eller 36mm hylsa till drivaxelmuttern?
Peugeot 206 -05
medlemsnr. 1234
medlemsnr. 1234
Fnatte wrote:Det gör ju saken lättare om man vidgar spindeln med en kil tycker jag.
Annars kan du försöka med mer våld.... Slå och banka ännu mer.
Ringde killen på peugeot igen och han sa att jag måste trycka in skivan i nerderkant eftersom det uppstår en "byrålådseffekt" på spindelleden.
inte f*n kan jag väl trycka in skivan det går väl inte att rubba i sidled???
Fnatte! vet du om det är 35 eller 36 på muttern till drivaxeln?
ska den sen dras med nått särskillt moment?
Det lutar väl åt att jag blir tvungen att lämna in den till peugeot, men det känns surt att pröjsa 3000:- för att få 2 fjädrar bytt =(
Peugeot 206 -05
medlemsnr. 1234
medlemsnr. 1234