Lagerbyte.. en liten detalj

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Sliced

Lagerbyte.. en liten detalj

Post by Sliced »

Hur får man bort inre lagerbanan från navet. Det finns en tunn springa mot flänsen där hjulbultarna sitter men vad använder man för verktyg?
Avdragare känns inte som om det ryms. i springan
Last edited by Sliced on Sun Aug 14, 2005 21:09, edited 1 time in total.
barkström

Post by barkström »

Et litet jack med vinkelsip, sedan hugmejsel i jacket så spricker lagerbanan så fint :lol:
Sliced

Post by Sliced »

Var det så enkelt.. jag var tvungen att kolla i garaget.
Jag fattar inte hur jag kommer åt. Lagerbanan sitter ju inne i vinkeln mellan det splinesade röret och skivan med hjulbultshålen. Längs efter lagerbanan kan jag slipa men inte tvärs??
barkström

Post by barkström »

Arne Lindgren wrote:Var det så enkelt.. jag var tvungen att kolla i garaget.
Jag fattar inte hur jag kommer åt. Lagerbanan sitter ju inne i vinkeln mellan det splinesade röret och skivan med hjulbultshålen. Längs efter lagerbanan kan jag slipa men inte tvärs??
Räcker att du bara får ett litet jack i kanten så brukar det spricka så fint
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Slipa litegrann på snedden med en liten skiva brukar funka bra, gör det på ett par ställen runt lagret så ska det inte vara några problem.
En "geting" är att föredra då man kommer åt lite bättre än med en vinkelslip... Sprängskydd och andra säkerhetsdetaljer är bra om de är bortplockade... :oops: Inte så bra för säkerheten kanske...
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Sliced »

Oki.. testar med Dremeln i morgon då.. *s* Haynes visar väldigt bra hur man lossar allt utom just den banan.. det stär bara "remove it".
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Ett litet tillägg, jag har då aldrig lyckats få av en lagerbana när jag slipat ett litet jack och sen gått på med huggmejseln...Kanske har jag inte tillräckligt stor handslägga eller nåt. :roll:
Jag brukar istället slipa så djupt som möjligt, nästan igenom, gör man det på ett par ställen så brukar det bara behövas lätt våld för att få loss lagerbanan sen.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by barkström »

Claes B wrote:Ett litet tillägg, jag har då aldrig lyckats få av en lagerbana när jag slipat ett litet jack och sen gått på med huggmejseln...Kanske har jag inte tillräckligt stor handslägga eller nåt. :roll:
Jag brukar istället slipa så djupt som möjligt, nästan igenom, gör man det på ett par ställen så brukar det bara behövas lätt våld för att få loss lagerbanan sen.
Alla sätt som fungerar är bra, men det har funkat för mig :lol:
J

Post by J »

Hejsan

Jag vet inte exakt hur det ser ut på dom här bilarna men när jag skall ta bort ett lager brukar jag köpa två billiga moraknivar. Sen knackar jag in knivarna i den lilla springan mellan lagret och navet. Det brukar inte behövas mycket våld innan lagret är loss.

/Jonas
Johannes Karlsson

Post by Johannes Karlsson »

Finns riktiga avdragare för sådana tillfällen. Om du inte har tillgång till en sådan vet jag att en del lagt en svets på lagerbanan, vartefter banan expanderat och i princip trillat av. Själv har jag kört på slipa/spräcka- principen de gånger jag bytt lager och inte havt tillgång till riktig avdragare.
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
Sliced

Post by Sliced »

Johannes, jag tänkte på svetsen också, men om jag missar och inte får av den direkt så krymper den fast hårdare.. det blir dremling ikväll.
Eller moraknivning..
Sliced

Post by Sliced »

Det blev vinkelslipen på innerdelen, satte en pytteliten repa i navet första gången, andra navet var piece of cake.
Ytterringen, i spindeln satte jag två gigasvetsloppor på varsin sida så att den krypte när den kallnade och knackade ur den, den andra spindeln krävde tre loppor.
Ska jag göra ett mektips när jag rensar lagret som skar på sviestad?
Post Reply