Lagerbyte.. en liten detalj
Lagerbyte.. en liten detalj
Hur får man bort inre lagerbanan från navet. Det finns en tunn springa mot flänsen där hjulbultarna sitter men vad använder man för verktyg?
Avdragare känns inte som om det ryms. i springan
Avdragare känns inte som om det ryms. i springan
Last edited by Sliced on Sun Aug 14, 2005 21:09, edited 1 time in total.
Räcker att du bara får ett litet jack i kanten så brukar det spricka så fintArne Lindgren wrote:Var det så enkelt.. jag var tvungen att kolla i garaget.
Jag fattar inte hur jag kommer åt. Lagerbanan sitter ju inne i vinkeln mellan det splinesade röret och skivan med hjulbultshålen. Längs efter lagerbanan kan jag slipa men inte tvärs??
Slipa litegrann på snedden med en liten skiva brukar funka bra, gör det på ett par ställen runt lagret så ska det inte vara några problem.
En "geting" är att föredra då man kommer åt lite bättre än med en vinkelslip... Sprängskydd och andra säkerhetsdetaljer är bra om de är bortplockade...
Inte så bra för säkerheten kanske...
En "geting" är att föredra då man kommer åt lite bättre än med en vinkelslip... Sprängskydd och andra säkerhetsdetaljer är bra om de är bortplockade...
Ett litet tillägg, jag har då aldrig lyckats få av en lagerbana när jag slipat ett litet jack och sen gått på med huggmejseln...Kanske har jag inte tillräckligt stor handslägga eller nåt.
Jag brukar istället slipa så djupt som möjligt, nästan igenom, gör man det på ett par ställen så brukar det bara behövas lätt våld för att få loss lagerbanan sen.
Jag brukar istället slipa så djupt som möjligt, nästan igenom, gör man det på ett par ställen så brukar det bara behövas lätt våld för att få loss lagerbanan sen.
Alla sätt som fungerar är bra, men det har funkat för migClaes B wrote:Ett litet tillägg, jag har då aldrig lyckats få av en lagerbana när jag slipat ett litet jack och sen gått på med huggmejseln...Kanske har jag inte tillräckligt stor handslägga eller nåt.![]()
- Johannes Karlsson
Finns riktiga avdragare för sådana tillfällen. Om du inte har tillgång till en sådan vet jag att en del lagt en svets på lagerbanan, vartefter banan expanderat och i princip trillat av. Själv har jag kört på slipa/spräcka- principen de gånger jag bytt lager och inte havt tillgång till riktig avdragare.
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
406 2.2 Sport -01
Det blev vinkelslipen på innerdelen, satte en pytteliten repa i navet första gången, andra navet var piece of cake.
Ytterringen, i spindeln satte jag två gigasvetsloppor på varsin sida så att den krypte när den kallnade och knackade ur den, den andra spindeln krävde tre loppor.
Ska jag göra ett mektips när jag rensar lagret som skar på sviestad?
Ytterringen, i spindeln satte jag två gigasvetsloppor på varsin sida så att den krypte när den kallnade och knackade ur den, den andra spindeln krävde tre loppor.
Ska jag göra ett mektips när jag rensar lagret som skar på sviestad?