Startspärrs problem 406

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Daniel S

Startspärrs problem 406

Post by Daniel S »

Har en importerad 406 -97

När vi köpte den från tyskland fick vi med 3st nyvklar 1 nyckel med fjärrstyrning av c-låset i. 1 nyckel utan fjärrstyrning till c-låset, samt 1 verkstadsnyckel.

Problemet är det att jag har inte koden till startspärren.
Pappa har pratat med de 2 tidigare ägarna i tyskland, ingen av dem har akriverat någon startspärrkod. Ingen av de vanliga standardkoderna som är aktiverade från fabrik funkar.

Jag kan bara köra bilen med den nyckel som har fjärrstyrning i sig.
När jag låser upp bilen med fjärren avaktiveras startspärren. Vilket den inte gör om jag öppnar på "vanligt" sätt i nyckelhålet.

På fjärrstyrningsnyckel sitter det även en liten knapp jag kan avaktivera startspärren med. Detta gör jag genom att slå på tändningen till andra hackat och trycker in den lilla knappen i några sec.

Jag har pratat med en peugeot-verkstad (liten sådan) om problemet de sa att de inte kunde nollställa startspärren, vilket jag tycker är konstigt.
Enligt dem var den enda lösningen att byta ut styrboxen, vilket inte är speciellt billigt.

Finns det någon här som har/råkat ut för samma problem?
Lite jobbigt om jag skulle tappa nyckeln eller dyligt.

Tacksam för svar!!

/Daniel
tallroth

Post by tallroth »

Tråkigt att höra Daniel, jag har själv en peugeot 406 -97 med samma startspärrsfunktion som dig. men mitt problem är att bilen vägrar att komma ihåg nyckeln. som tur är har jag koden till bilen (vilken jag måste slå in varje gång jag startar bilen).

har till och med köpt en ny HF-nyckel för att se om den gamla inte sände ngn signal till startspärren. har försökt att programmera startspärren så att den ska komma ihåg nyckeln, vilket jag aldrig lyckats med (gjort exakt som det står i instruktionsboken).

Tyvärr har jag med hört att enda sättet att nollställa koden är att byta styrbox, iofs är juh det här bra ur stöldsynpunkt, men inte alls roligt när man sitter i din "båt".

Tipset är väl att iaf prova de vanligaste kombinationera... t.ex. 0000, 1234 osv, men det kanske du redan testat. Om du har tips till mig hur jag får bilen att komma ihåg min nyckel skulle jag vara dig evigt tacksam!

Lycka till! :)
Peugeot 406 SV 2.0 - 1997
Daniel S

Post by Daniel S »

Hej tallroth!

Tyvärr vet jag inte hur man gör för att lyckas få nyckel att behålla minnet med startspärr koden. Min nyckel var redan sådan.

Vad menar du med "HF-nyckel"? fattar inte riktigt.

Har själv gått och funderat på om att köpa en ny nyckel med fjärrlås och se om det kan funka med koden i den eller om man nu måste programmera in koden. Vet inte riktigt hur det funkar.
Vet du vad en sådan nyckel kan kosta?

Borde inte Peugeot själva kunna ställa in nyckel så att det funkar med min startspärr?? Alltså några fabriksinställningar i nyckel? Rena gissningar från min sida!

/Daniel
tallroth

Post by tallroth »

om jag förstått det hela rätt ligger inte koden i nyckeln... nyckeln sänder iväg en signal som bilen ska känna igen, varför du måste programmera bilen så att den känner igen just den nyckeln (men jag kan ha fel). Att du skaffar en ny nyckel hjälper juh inte ditt problem att du inte vet koden, men om nyckeln programmeras (i Frankrike) med samma ID-nr som den nyckeln du har idag, bör detta fungera.

ID-nr på nyckeln ser man om man öppnar nyckeln (som för att byta batterier)...

HF-nyckel är en s.k. högfrekvent nyckel, dvs. nyckeln behöver inte ha fritt synfält för att fjärren ska fungera. finns en annan typ av nyckel som måste ha fritt synfält till bilen (som en fjärrkontroll till TV) för att kunna låsa upp bilen. Kan du låsa upp bilen och låsa upp bilen med nyckeln i fickan så borde det vara en HF-nyckel. En sån nyckel kostar ca 1000 kr...
Peugeot 406 SV 2.0 - 1997
xzeus

Post by xzeus »

Det finns lite olika modeller av startspärrar, på dom med bara koddosa kan man iaf koppla ur koddosan genom att man slår koden och startar, sen e det bara och rycka ur kontakten ur dosan så ska den förhoppningsvis starta igen, borde också funka om man får igång den med nyckeln utan att koden slås in.
kom ihåg att styrboxen låser sig och måste bytas om man slår fel kod 3ggr.
angående nycklar så finns det ingen transponder i bilarna med kodlås men hf-sändaren måste programmeras in, på nyare bilar måste man programmera in nya nycklar och sändare.

ps, jag tar inget ansvar för låsta styrboxar :wink:
Snelleman

Post by Snelleman »

Tänkte bara sticka in och förklara skillnaden på RF och IR nycklar.

RF nyckar (även kallade HF) sänder ut en radiosignal innehållande koden (dvs behöver inte fri "sikt" mot bilen)

IR nycklar sänder en IR signal (infrarött ljus) och behöver därmed fri sikt mot bilens IR mottagare...
MVH
Medlem 1262
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
Daniel S

Post by Daniel S »

xzeus wrote:Det finns lite olika modeller av startspärrar, på dom med bara koddosa kan man iaf koppla ur koddosan genom att man slår koden och startar, sen e det bara och rycka ur kontakten ur dosan så ska den förhoppningsvis starta igen, borde också funka om man får igång den med nyckeln utan att koden slås in.
kom ihåg att styrboxen låser sig och måste bytas om man slår fel kod 3ggr.
angående nycklar så finns det ingen transponder i bilarna med kodlås men hf-sändaren måste programmeras in, på nyare bilar måste man programmera in nya nycklar och sändare.

ps, jag tar inget ansvar för låsta styrboxar :wink:

Hej!

Ang det du skrev om att dosan låser sig efter 3 försök och sedan måste bytas ut stämmer inte på min bil.

När jag försökt 3 ggr börjar dosan pipa och är obrukbar i ca 30min sedan kan jag försöka igen med nya koder.

Om jag nu startar bilen och drar ur kablarna till dosan. HUr stor är chansen att allt bara ballar ur totalt?? Vet inte om jag vågar prova.

/Daniel
Hans84

Post by Hans84 »

har till och med köpt en ny HF-nyckel för att se om den gamla inte sände ngn signal till startspärren. har försökt att programmera startspärren så att den ska komma ihåg nyckeln, vilket jag aldrig lyckats med (gjort exakt som det står i instruktionsboken).

Har liknande problem. Hur gör du för att programmera startspärren?
Peugeot 407sw 2.2 -05 --- Nuvarande bilen
Peugeot 406SV 2.0 -96 --- Tredje bilen
Peugeot 405 mi16 -90 --- Andra bilen
Peugeot 605 2.0 -90 --- Första bilen
Fredrik Pettersson

Post by Fredrik Pettersson »

,
Grabbar med smak, kör bil med flak!
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Låsupp bilen med fjärren, få lyste diofen grönt i knappsatsen va?
Starta bilen och draur konakten till knappstasen. Nu kan du starta utan att slå in nån kod.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Post Reply