Airbaglampa på 306
Airbaglampa på 306
Har sedan jag slet ut en klantigt dragen lågnivå ur Puggen dragits med att Airbag-lampan lyser periodvis. Först blinkar den för att efter en stund övergå till ett fast sken. Har läst mig till att det troligen är glapp antingen under sätet eller i mittkonsolen. Hur gör jag för att kolla detta glapp?
Vet inte hur man får bort mittkonsolen och det är ju dessutom lite läskigt att gräva där startspärren sitter...
Vet inte hur man får bort mittkonsolen och det är ju dessutom lite läskigt att gräva där startspärren sitter...
Peugeot 306 GTI -97
- Richard Gustavsson
Prova att tabort kontaktstyckena under stolen och löd kablarna ist. Om det inte hjälper så får du lossa mittkonsollen och löda dom skarvarna som sitter precis vid airbagstyrboxen ser likadana ut som dom som sitter under stolarna.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Om det var startspärren jag såg så sitter den under askkoppen. Och då räcker det att lossa mittkonsolen så ser du den där. Hela mittkonsollen sitter ihop ifrån sopluckan därbak framtill fotventilationen. Det går en skarv vid växelspaken men den är "plastlimmad" där. Jag har en 99:a. Det kanske inte är likadant.
Peugeot 308
Apollo wrote:Om det var startspärren jag såg så sitter den under askkoppen. Och då räcker det att lossa mittkonsolen så ser du den där. Hela mittkonsollen sitter ihop ifrån sopluckan därbak framtill fotventilationen. Det går en skarv vid växelspaken men den är "plastlimmad" där. Jag har en 99:a. Det kanske inte är likadant.
Jupp, ser likadant ut
Tack grabbar för hjälpen
Peugeot 306 GTI -97
Apollo wrote:Får du problem med handbromsplastöverdraget så är ett tips att värma med varmluftspistol och sen jucka loss det. Då får du loss hela mittkonstollen utan att behöva spräcka plasten
Turligt nog är jag inte den första som är där och river så den lossnade lätt
Tack ändå för tipset!
Peugeot 306 GTI -97
Tänkte ge mig i kast med att fixa lampan i dag, men undrar lite överkontaktstyckena under stolen... Kan man komma åt dem utan att montera ur stolen och finns det ens airbag i stolarna på min bil?
Fixade det genom att plocka bort konsolen och trycka dit kontakterna igen, undrar dock fortfarande om man kan komma åt kontakterna under stolen utan att ta ur den
Fixade det genom att plocka bort konsolen och trycka dit kontakterna igen, undrar dock fortfarande om man kan komma åt kontakterna under stolen utan att ta ur den
Peugeot 306 GTI -97
Airbaglampa på 306
Grief wrote:...undrar dock fortfarande om man kan komma åt kontakterna under stolen utan att ta ur den
Hej (mitt första inlägg på forumet, hoppas det är så här man gör).
Har samma problem med airbaglampan men får den inte att slockna. Här är en länk till min hemsida med bilder på kontakterna under stolen. Finns mer text där.
Har någon nått råd till mig så är jag tacksam för svar.
//Lennart
http://hem.bredband.net/b312832/zbil/306xsi.htm
LEK
Re: Airbaglampa på 306
LENN66 wrote:Grief wrote:...undrar dock fortfarande om man kan komma åt kontakterna under stolen utan att ta ur den
Hej (mitt första inlägg på forumet, hoppas det är så här man gör).
Har samma problem med airbaglampan men får den inte att slockna. Här är en länk till min hemsida med bilder på kontakterna under stolen. Finns mer text där.
Har någon nått råd till mig så är jag tacksam för svar.
//Lennart
http://hem.bredband.net/b312832/zbil/306xsi.htm
Har du kollat så det inte är ett glapp i mittkonsolen? Det var det på min iaf...
Peugeot 306 GTI -97
Tack för svar. Nej jag har inte kollat kontakt vid mittkonsolen (nytt ställe för mig). Får ta hjälp av någon bilduktig som kan meka.
Det konstiga är att lampan är slocknad en tid efter man tagit isär och satt ihop kontakterna under sätet. Verkar som att då man kör på någon "guppig" väg och "kroppstyngden=rumpan" trycker igenom sätet och kontakterna får trycket på sig så ger det dålig kontakt igen (min teori). Har det väl börjat lysa så fortsätter det. Följetongen fortsätter...
//Lennart
Det konstiga är att lampan är slocknad en tid efter man tagit isär och satt ihop kontakterna under sätet. Verkar som att då man kör på någon "guppig" väg och "kroppstyngden=rumpan" trycker igenom sätet och kontakterna får trycket på sig så ger det dålig kontakt igen (min teori). Har det väl börjat lysa så fortsätter det. Följetongen fortsätter...
//Lennart
LEK
LENN66 wrote:Tack för svar. Nej jag har inte kollat kontakt vid mittkonsolen (nytt ställe för mig). Får ta hjälp av någon bilduktig som kan meka.
//Lennart
Mittkonsolen är enkel att ta bort:
1. Om du tar ur askoppen i bak så sitter där 2 20-torx som du skruvar bort.
2. Bänd upp grejen till stolsvärmen med en tunn mejsel. Dra ur kontakten.
3. Dra upp skinnet runt växelspaken. Skruva ur de 2 10 mm muttrar som sitter där under.
4. Dra av gummit på handbromsen (dra hårt
5. Ta bort bakre mittkonsol
6. Långt inne i sparklådorna sitter 1 skruv på vardera sida. Sitter i luddigt tyg så de kan vara lite svåra att se, Ta sedan bort de 2 sidostyckena.
7. Dra nu bort resten av mittkonsolen. Under startspärren (om du nu har en sådan) sitter Airbagstyrboxen, kolla så alla kablar sitter i ordentligt. Kortslut inget så airbagen smäller av
Är inte heller en mekare, men det är inte särskilt svårt faktiskt!
Lycka till
Peugeot 306 GTI -97
Airbaglampa på 306
Nu är airbaglampan äntligen släckt. Lödde och skarvade ihop kablarna för två veckor sedan. Se hemsida för mer info. http://hem.bredband.net/b312832/zbil/306xsi.htm
LEK