Förutsättningar:
Har läst oräknerliga trådar som rör ämnet med att skrämma upp sugmotorerna i motorgruppen XU (om man får säga så), vill säga att jag definitivt inte ser mig som någon kunnig, tvärt om är jag novis men söker upplysning
Förbättringar:
Toppen är det ganska bra flöde i även om man i en tråd läser om flödesökning på 20% efter bearbetning. Kammarna är slipade för att passa den redan rätt så rappa mi16 motorn. Ett extraktorgrenrör från tex. 309GTI16 är väl det enda som alla är överens över att det skall ge bättre prestanda.
Jag besökte en känd motor verkstad vid namn Enem här i sthlm och diskuterade problemet. Och enl. honom så kunde han genom, portning och planing av topp och om slipning av orginal kammar ge mig 20 hk till, till mina nu 165 hk. Vidare steg efter det inkluderade högkomp. kolvar med tillhörande H-profilstakar samt andra mer omfattande moddifikationer för att komma över 200 sträcket, men då skulle dock pengarna skena iväg exponentiellt. Vad han dock inte ville diskutera i sina beräkningar var mappning, eftersom det inte var något han kunde tillhandahålla. Så rätta mej om jag har fel men , summan av det hela kanske skulle ge runt 200 med en bra mappning och extraktorgrenrör (ren gissning vad en mappning och extraktorgrenrör skulle ge).
Problemet som jag ser då är det som några av er nämt tidigare att insugsrör och slipning av vassare kammar skulle bara ge en brantare kurva. Eftersom längden på insuget och utfromningen av plenumet är mer avstämt för luftflödet vid de högre varvtalen än vid de lägre. Hurvida man kan få på s16 Variabla insug har jag inte kommit fram till men det skulle väll hjälpa en del.
Ändringar:
Alternativt att man börjar bygga på separata spjällhus så som black_mi16 från norge. Men då kräver det också att man har ett nytt sprut. Och det är vad jag har hört inte helt lätt att installera. Jag tar mycket gärna emot erfarneheter och lärdommar av folk som installerat eftermarknadssprut. Hur svårt är det (mindre bra fråga)? Vad är det för typ av problem som uppstår? Hur mycket hjälp, i form av dokumentation ev. helpdesk finns att tillgå?
Ett ytterligare allternativ är väll att montera förgasare, men att ställa in och få en sådan applikation och fungera bra känns svårare och inte lika effektivt som eftermarknadssprutalternativet.
Överladdning är inget som i dagsläget lockar.
Syfte och mål:
Så vad vill jag använda bilen till? Delvis vill jag ha den och åka på bana med, därav mitt begär av registerbredd. men också rattkryckeracing även kallad stripp som gör att jag vill ha effekten.
Syftet med den här tråden är främst att få ventilera lite funderingar o få svar på uppkommande frågor.
Målet är att forma ett realistiskt motorrecept som man kan jobba målmedvetet mot.
Inlägget vart väldigt långt tack för att du tagit dig tid att läst så här långt.