Unken lukt i kupén...

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
na96mrt

Unken lukt i kupén...

Post by na96mrt »

Har sökt lite på forumet angående fenomenet med att det ibland luktar ungefär som när man petar tånaglarna för första gången på en längre tid ( :shock: ), när man stänger av AC'n.

http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... light=lukt

I ovanstående tråd (som man inte fick skriva mer i) skriver en "gäst" följande:

"När man stänger av acn så kommer det gammla kondensvattnet upp, där ligger det än massa härliga bakterier som sprider denna doft.
På peugeot säger dem att så är det med alla bilar som har ac men så är det självklart inte.
Ni som får detta problem det vill säga alla som äger en 206, ska besöka verkstad och se till att få det åtgärdat för så ska det inte vara med en ny bil.
"

Är det någon som har fått detta åtgärdat av Peugeot (eller någon annan), och vad har det kostat i så fall?

Jag har en 206 CC 2.0 -03 (har gått 2500mil), där nybilsgarantin gick ut 2-3 veckor efter att jag köpte bilen i maj. Tyvärr upptäckte jag inte detta fenomen förrän nybilsgarantin hade gått ut. Iofs inget stort problem, så man vill ju inte slänga ut några större slantar för att få det fixat.
closetland

Post by closetland »

sanningen är väl snarast att blandningen mellan sniglar,vitlöksbröd, mögliga ostar och vinfyllor gör detta fenomen :P

sorry för ot....

hoppas du får till en lösning på problemet... :/
äntligen har man sett NIN.

http://www.nin.com/current/photos/6_18_05.jpg

405mi16 1991*krockad och skrotad*
405mi16 4X4 1990*såld*
BX 16V 1988*såld och påväg till slakten!!*
Fiat Turbo Coupe 20v 98 http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... highlight=
jåbärt

Post by jåbärt »

Jag har för mig att det finns en rengöringsvätska som man slår i när man fyller på AC. Eller så har jag drömt det.

Men ja, lukten beror oftast på bakterier och "smuts".
Robert Johansson
If it's not a rotor, it's not a motor.

PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!
_Fredrik_

Post by _Fredrik_ »

Dra på full värme i ca 30min så ska det nog försvinna :)
anita

Post by anita »

I så fall som ovan sade så ska du nog inte sitta i :roll:

Om du får en doft som inte vill släppa, tex gammal parfym, cig.rök är det effektivt att ställa ett par mindre kärl med ren ättikssprit på golvet och låta dem stå över natten. När vi rekondar husvagnar kör vi detta trick plus att klädsel rengörs med textiltvätt.

Men varför ska det stå vatten ifrån AC´n kvar överhuvudtaget?
Som jag förstått ska det vara ett rör inunder som leder ut kondensvattnet ut som uppstår. Är det inte kylmedlet som bara ska vara kvsr?

Nu har vi ingen AC kvar och det ska sägas, vi saknar det enormt!
na96mrt

Post by na96mrt »

anita wrote:I så fall som ovan sade så ska du nog inte sitta i :roll:

Om du får en doft som inte vill släppa, tex gammal parfym, cig.rök är det effektivt att ställa ett par mindre kärl med ren ättikssprit på golvet och låta dem stå över natten. När vi rekondar husvagnar kör vi detta trick plus att klädsel rengörs med textiltvätt.

Men varför ska det stå vatten ifrån AC´n kvar överhuvudtaget?
Som jag förstått ska det vara ett rör inunder som leder ut kondensvattnet ut som uppstår. Är det inte kylmedlet som bara ska vara kvsr?

Nu har vi ingen AC kvar och det ska sägas, vi saknar det enormt!

Nej, det är ingen inpyrd doft i bilen. Utan ibland när man startar bilen och har AC'n avslagen sedan tidigare, så kan det lukta mysko i en minut kanske. Detsamma om man stänger av AC'n efter att den har varit igång. Men som sagt inte alltid, kanske 10% av gångerna.

Men som du säger, kondensvattnet skall väl rinna ut ur en slang. Det är ju därför man brukar se små vattenpölar under bilar när det är riktigt varmt ute.
Men nu när jag tänker på det vet jag inte om jag har sett någon sådan pöl under min bil i sommar. Kanske pga av att de inte har en sådan slang som Peugeot i allmänhet (och 206'an i synnerhet) verkar ha detta problem? Jag har aldrig varit med om detta i någon annan bil med AC, men om man läser här på forumet verkar problemet finnas i var och varannan Peugeot.
Matz

Post by Matz »

En avvrinningsslang för kondensvatten ska alla bilar med kyla ha annars får man det fenomen som du har, unken doft av mögel.

Det ska rinna annars är det stopp, du bör få det åtgärdat.

Det medel som det skrivs om för att rengöra har inget med kylmediet att göra utan är ett bakteriedödande medel som man tillför via luftintaget så det passerar kyl och värmepaketet och dödar bakterier.

Tyvärr vet jag inte var man kan köpa det.
Peugeot 605 SV 3.0 aut. -93 (Såld till en Kompis)
Gumman har en 206 Sport -05
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Medlet kan man köpa där man köper CRC-prudukter.
Funkar väl sådär tycker jag...Behandlade min gamla 605:a med det och visst försvann lukten, eller dränktes i lukten från medlet kanske...Det luktar starkt om det ett bra tag efter man använt det.
Fas jag fick nog aldrig riktigt lika sura dunster ur systemet efter behandlingen igen så visst funkar det väl till en del iaf.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496