Hej!
Nu är det dags för mig att göra oljebyte på min 405 MI16x4
så tänkte fråga lite här!
Är: Shell Helix Plus. (Delsyntet) någon motorolja att rekomendera eller?
och isånnafal hur många liter får plats i oljetanken?
det är första gången för mig som jag gör ett oljebyta på denna bil.
så jag är lite noob.
och vad är det för skillnad på (delsyntet) & (Helsyntet) vilken rekommenderar ni?
ska byta oljetrågspackning oxå är det svårta att komma åt o sånt , alltså jobbigt att byta den överhuvudtaget, vad bör man tänka på?
Tacksam för svar.
//MVH
Mi16 + motorolja
- el cacique
- Klubbmedlem

Re: Mi16 + motorolja
Matte84 wrote:Hej!
Nu är det dags för mig att göra oljebyte på min 405 MI16x4
så tänkte fråga lite här!
Är: Shell Helix Plus. (Delsyntet) någon motorolja att rekomendera eller?
och isånnafal hur många liter får plats i oljetanken?
det är första gången för mig som jag gör ett oljebyta på denna bil.
så jag är lite noob.
och vad är det för skillnad på (delsyntet) & (Helsyntet) vilken rekommenderar ni?
ska byta oljetrågspackning oxå är det svårta att komma åt o sånt , alltså jobbigt att byta den överhuvudtaget, vad bör man tänka på?
Tacksam för svar.
//MVH
Hallå Matte!
Du kan utan tvekan slå en Helix i kärran. Det kan vara så att instr. boken rekommenderar en 10-30 olja. Denna viskocitet blir dock ovanligare. Numera är 10-40 för delsyntet vanligare och för helsyntet 5-40 och 5-50 osv, osv...
Varför ska du byta oljetrågspackning förresten, läckage? Är dock inget konstigt att byta.
Har för mig att alla trågbultarna är av samma längd, några insex, några sexkant. Försök att skruva tillbaka insexbultarna där de satt dock, lättare att komma åt. Se till att smörja in oljetrågspackningen med en förseglare, finns t ex. på Micro etc, annars är det risk att det börjar läcka och så får du på det igen.
Min 16v tar runt 4 liter vid byte av olja och filter (vilket du givetvis alltid ska byta i samband med oljebytet). Instr. boken säger 4,5 liter, men se upp så att du inte överfyller. Finns nämligen alltid lite olja kvar i tråget och runt om i motorn. Så fyll på 4 liter, kolla och fyll upp försiktigt till rätt nivå.
Skickar en seriös länk ang. motorolja. Läs den och du får svar på dina funderingar. http://www.automotorsport.se/artikelmal ... rsion=6313
Lycka till!
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
- danielr112
Re: Mi16 + motorolja
Tack så mkt för hjälpen!
Jepp den läcker lite, så tänkte byta den , tack så mkt för den underbart hjälpande länken
Jepp den läcker lite, så tänkte byta den , tack så mkt för den underbart hjälpande länken