Klonkande, slående ljud 406 kombi

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Linguist

Klonkande, slående ljud 406 kombi

Post by Linguist »

Hej. Har en 406 kombi -00 som har gått 15000 mil.
Nån som kan ge tips om vad detta kan vara? :
Vid högre fart, 90 och uppåt, uppstår ett lite slående, klonkande ljud, särskilt i högerkurvor. När man kör rakt fram hörs det knappt alls. Fullt rattutslag i låg fart har jag provat men det hörs inget speciellt då. Tacksam för tips. Magnus
607-VIK

Post by 607-VIK »

krängningshämmarstag? om du kör fort på ojämna/håliga vägar uppstår klonket då? Vet att just dom stagen är känsliga på 406órna så det kan mycket väl vara dom.
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
Linguist

Post by Linguist »

Jo det är ett lite stötig ljud när man kör över hinder men även ett ständigt lågt dunkande i högerkurvor oavsett om vägen är bra eller dålig...
Hur är det ,kan man själv krypa under och se ,med blotta ägat, om dessa krängningshämmare är slut?
Hur som helst :Tack!
witty

Post by witty »

kryp under bilen och bakom framdäcken, parrallellt med fjäderbenen kommer du hitta ett stag, ryck i det o se om det glappar.
<b>Säljes:</b>
205 Mi16
<b>Kör:</b>
Peugeot 205
Peugeot Expert
<b>kört:</b>
Peugeot 309 Gti x2
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Kommer ljudet framifrån? Du beskrev inte varifrån det hörs.

Vad jag fiskar efter är att om det kommer från bakvagnen kan det vara toe-staget (det ganska tunna staget som är fäst längst fram på bakspindeln) som är glappt. Lyft bilen och kolla glapp i "styr-riktningen" av hjulet.

En annan koll som är hyfsat enkel att göra är om dämparbussningarna i bak är OK.
EN 14497
witty

Post by witty »

läste just en rapport från bilprovningen ang. 2004 års besiktning. Enl. den så blev drygt 12 procent av 406 HDI kombi - 01 underkända. Och bland de vanligaste felen var glapp vänster krängningshämmarinfästning. Alltså det undergående stag från ena sidan till den andra, samman kopplade med de ovannämnda Krängningshämmarstagen.

EDIT: 12.9 % var det till och med.

EDIT: länk till rapporten:
http://www2.bilprovningen.se/externt/bp ... 4_3_ar.pdf
<b>Säljes:</b>
205 Mi16
<b>Kör:</b>
Peugeot 205
Peugeot Expert
<b>kört:</b>
Peugeot 309 Gti x2
stiss

Post by stiss »

tjaa kag såg inte att de var slut på min bil förrens jag var in på bes med bilen då fråga killenom jag hade en "slagljud" i bilne o de hade jag då visa han mig vad de var som slog o de var de stagen, lätt att byta själv ca 800 på mekonomen att köpa fyra muttrar total att lossa, så jag byttde dem på ca 30 min med lite tur att inget var fast erjat.
Körde 406 2,0T -97
skrotas efter en på hällsning i en refug

MVH

Stiss
Linguist

Post by Linguist »

Tack för svaren! Bara att krypa under kolla, dra å slita lite så kanske man blir lite klokare :-) Hej!
Forza Martini

Post by Forza Martini »

Du Linguist, tänk på å märk upp exakt var och hur "brickorna" till stagen sitter. Detta styr hur mycket toe-in vinkeln.

Jag bytte båda bakstagen redan vid 6000mil - det högra bakhjulet slog mer än 10mm vid däckkanten = en mycket svajig bil. Uselt monterat från Peugeot.

Stagen kostade 435kr/st och jag bytte dem själv på ca 1timme. Kostade på mig en hjulinställning efter detta - och ställde ner toe-in vinkeln både fram och bak. Nu går bilen inte lika forcerat rakt men OJ så mycket trevligare styrrespons. Lycka till!
/ forza
Post Reply