Problemet löst, lite bankande lite trampande, och nu verkar det fungera bättre. Tack!
Innan bilen blev ställd till förvaring fick den nya skivor o belägg bak samt nya belägg fram.
Nu när man trycker på bromspedalen får man trycka extremt hårt för att bromspedalen överhuvudtaget ska röra sig.
Vad är det som har satt sig?
Helt stumma bromsar efter 3 års stillastående. LÖST!
Helt stumma bromsar efter 3 års stillastående. LÖST!
Last edited by AlexW on Sun Oct 23, 2005 15:54, edited 4 times in total.
ja du... ett långt sökt är ju att huvudcylindern har ´rostat ihop... men troligt vis är det ju kolvarna i oken som har rostat... lr troligt d är nog så ska du se... beror på hur mycket kunsap du har men ta av ett av oken å tryck ut kolven lyft på damasken å kolla om det är en massa rost tryck tillbaka kolvarna med en mejsel innan du tar av oken så kan du ju kolla om dom går att rubba
hade1
hade1
Grr.. 505 turbo WROOOOOOOM! .blubb blubb bhööööö.. blubb men nu är det en 205 gti WROOOOOOM *svart rök moln* host host host!
Hur har bilen stått?
Ute eller inne? Hur fräsch var bromsvätskan när bilen ställdes?
Har bilen stått ute har antagligen allting vid hjulen satt sig, klossarna kan kärva, bromskolvarna och de flytande oken likaså.
Har bilen stått torrt och fint brukar ju de sakerna klara sig, men om bromsvätskan är gammal kan ju huvudbromscylindern rosta och kärva, även hjulcylindrarna kan ju kärva av det.
Enklast är att plocka isär och lea upp allting.
Men jag tycker det lutar åt huvudbromscylindern om det är så att bromspedalen inte vill röra på sig nånting.
Ute eller inne? Hur fräsch var bromsvätskan när bilen ställdes?
Har bilen stått ute har antagligen allting vid hjulen satt sig, klossarna kan kärva, bromskolvarna och de flytande oken likaså.
Har bilen stått torrt och fint brukar ju de sakerna klara sig, men om bromsvätskan är gammal kan ju huvudbromscylindern rosta och kärva, även hjulcylindrarna kan ju kärva av det.
Enklast är att plocka isär och lea upp allting.
Men jag tycker det lutar åt huvudbromscylindern om det är så att bromspedalen inte vill röra på sig nånting.
- Richard Gustavsson
Kolla slangen till bromservot... kanske råttor som gnagit hål på den. Har sett det på en bil + att dom hade mumsat på typ allt annat oxå och fyllt luftburken med ekollon 
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
- Peter Igelhammar
- Crew

lossa oken, o tryck på pedalen så att kolvarna ger sej, olja rejält.
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
www.igelhammar.se
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare: