Hej!
Nu är det dags för mig att byta fjäderbens lagringar!
snackade lite med farsan om detta o då trodde han att man inte skulle göra det utan vetskap om hur man ska bära sig åt.
han menar det att på hans Volvo850 är muttern o det målat typ som att det skavara plomberat, o så har han en varnings text precis jämte o det står bara Warning!
så nu är min fråga vad ska jag tänka på når jag byter dessa, jag ska utföra samma process på båda sidor.
bilen är förövrigt en 405 Mi16x4 -90 om det nu hjälper till lite..
//MVH
Fjäderbenslagringar??
- danielr112
Re: Fjäderbenslagringar??
Matte84 wrote:Hej!
Nu är det dags för mig att byta fjäderbens lagringar!
snackade lite med farsan om detta o då trodde han att man inte skulle göra det utan vetskap om hur man ska bära sig åt.
han menar det att på hans Volvo850 är muttern o det målat typ som att det skavara plomberat, o så har han en varnings text precis jämte o det står bara Warning!
så nu är min fråga vad ska jag tänka på når jag byter dessa, jag ska utföra samma process på båda sidor.
bilen är förövrigt en 405 Mi16x4 -90 om det nu hjälper till lite..
//MVH
du menar de där fram? isåfall bara riv växk byt och tillbaks med nytt. så enkelt e det =)
iallfal.. ta bort hjulet. dela mellan stötdämpare och spindeln. lossa där uppe de 2 skruvarna.. sedan fäller du bara ner hela stötdämparen med lagringen.
kan va lite knepigt att dela dem ifrån varandra (spindeln/stötdämparen) isåfall kan du dela den underspindel i spindelleden.
mvh daniel
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Fästet till länkarmen kan vara knöligt att få dit igen, skruven låser den i höjdled så tappen måste sitta exakt för att få dit skruven.
Testa först med att ta ur dämparn..
Då behöver du inte vara 'så' rädd att drivaxeln glider ut ur lådan på vänster sida.. lås den inåt för säkerhets skull med buntband, snöre, ståltråd, tuggummi
whatever..
Och fetta in stötämparen el spindeln vid monteringen.
Det finns en liten träffyta för hammaren på spindeln, använd den både upp och ner..
Sätt tryck på spindeln nerifrån med en domkraft och knacka lite lätt neråt på ytan så.. sploff.. sitter den. Bara domkraften är inte säkert att den räcker.
Testa först med att ta ur dämparn..
Då behöver du inte vara 'så' rädd att drivaxeln glider ut ur lådan på vänster sida.. lås den inåt för säkerhets skull med buntband, snöre, ståltråd, tuggummi
Och fetta in stötämparen el spindeln vid monteringen.
Det finns en liten träffyta för hammaren på spindeln, använd den både upp och ner..
Sätt tryck på spindeln nerifrån med en domkraft och knacka lite lätt neråt på ytan så.. sploff.. sitter den. Bara domkraften är inte säkert att den räcker.
- Eric Josefsson
Kan man inte komma åt att byta utan att dela spindel och fjäderben? det är det jäkligaste momentet annars..
Fjäderspännare och försöka lirka upp bitarna till topplagringen?
Eller så är jag bortskämd med 2.25"fjädrar
Fjäderspännare och försöka lirka upp bitarna till topplagringen?
Eller så är jag bortskämd med 2.25"fjädrar
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
- Johan Jatko