Jag har ett problem... Det läcker in vatten i cupén när det regnar.... och det är vid antennfoten som det läcker in. Jag var på Peugeot och frågade hur man skulle gå till väga. Dom sa att det verkar lite onödigt att byta ut hela antenn för att en packning hade spruckit. Så jag fick nån svart kladdig massa som dom sa att jag skulle smeta på innefrån.
Problemet är att jag inte vet hur jag får bort själva konsolen där cupélampan sitter..... Jag har fått loss den i framkant, men den bakre delen får jag inte loss.. Jag vågar inte ta i för kung och fosterland innan jag vet att jag gör rätt.
Så är det någon som vet hur man gör för att få bortkonsolen utan att ta sönder den?
Vore tacksam för snabbt svar... det är väl närmare en decimeter vatten i bilen just nu
Det sitter två clips på kortsidorna av lamphållaren. De måste tryckas in med t ex en nyckel. Gör sedan samma procedur om den sitter någon annstans också.
Då ser du antagligen en liten metallkåpa, den måste du dra loss med en tång. Här kan man nu skruva loss bulten och lossa antennen.
Gör noga rent på båda sidor om plåten och smeta på rejält med silikon (eller det det svarta du fick). Tänk dock på att antennen skall jordas i plåten. Med andra ord undvik att få kladd på just foten som går mot plåten.
Jag var tvungen att kleta på rejält för att det skulle bli tätt.
www.valhangt.se - Det är storleken som räknas.
Subaru Impreza -09
ok...
jag va ute å provade lite... vilket resulterade i att ett av clipsen till lampan gick av... konsolen sitter stenhårt... hur sitter den i bakkant?? åt vilket håll ska man dra åt?
TofflaN wrote:hhmm ok... aja får åka till skroten å kolla om dom har en sådan lampa... Ska den avlånga lampan va borta innan man kan ta bort resten?
Skickade en ny bild till din e:post kolla om det är samma konsoll du har.
Du skall ta bort avlånga lampan först sedan lossar du konsollen i framkanten
som du skrev i första inlägget,sedan drar du konsollen framåt vindrutan,sitter 2 klips i bakkanten på konsollen som går in under innertaket därför måste den framåt (inte bryta den neråt i bakanten då går klipsen av) kolla på bilderna jag skickade först där ser du klart klipsen i bakanten
Det här gäller bara om du har en likadan konsoll som min 106 xr-93
har det väl kommit in vatten under foten så komemr den snart att ärja och gå sönder för dig.. så vill du ha kvar mottagningen så byt foten me..
Mottagningen har redan försvunnit men det är troligen något glapp nere vi stereon som gör det... tror jag...
Ok, men nu har jag iaf fått lite hjälp, ska göra ett nytt försök imorrn och se om det går bättre. tack för hjälpen.