Konstigt "slag"-ljud vid växling

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Dur3forS

Konstigt "slag"-ljud vid växling

Post by Dur3forS »

När jag lägger i 2an är det hemskt lätt att det liksom blir ett slagljud. Låter väldigt otrevligt. Jag undrar om det blir så för er andra också? En kille sa till mig att det kan vara länkarmsbussingarna som är slitna, därav ljudet. Men bilen har gått 3700 mil. Släpper jag kopplingen lugnt så låter det inget.

En annan sak, växel spaken känns väldigt konstig. Växlarna "glider" liksom inte in så där lätt som jag trodde det skulle göra på en GTi. Då tycker jag till och med Volvo 850 har skönare växelspak!
Kommentarer?

Bilen i fråga är en 206 GTi -01 som gått 3700 mil.

MVH Andreas
206:an rules! :D
PelleW
Senior

Post by PelleW »

"Slagljudet" kan vara krängningshämmarna men är oftast bärarmsbussningarna. Vanligt problem på 206:or.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
GtiShambler

Post by GtiShambler »

Japp, hade det problemet på min bil. Ganska dyrt att byta. 4500kr om de ska byta på peugeot. Om det är båda sidorna
matte1082

Re: Konstigt "slag"-ljud vid växling

Post by matte1082 »

Dur3forS wrote:När jag lägger i 2an är det hemskt lätt att det liksom blir ett slagljud. Låter väldigt otrevligt. Jag undrar om det blir så för er andra också?

Samma sak i min RC som gått 900 mil och samma sak i min förra GTI. En kille som jobbar på Peugeot åkte med när jag hade bilen på service (bytte 2:ans synk o drev) och han sa att det sk "slagljudet" eller dunkande ljudet var helt normalt i en 206:a...? Det låter nästan alltid så om man växlar lite fortare, dvs släpper kopplingen fortare än normalt och enda gången det inte låter är väl när man typ möter gas o koppling perfekt! :? Någon mer som håller med?
PelleW
Senior

Re: Konstigt "slag"-ljud vid växling

Post by PelleW »

matte1082 wrote:
Dur3forS wrote:När jag lägger i 2an är det hemskt lätt att det liksom blir ett slagljud. Låter väldigt otrevligt. Jag undrar om det blir så för er andra också?

Samma sak i min RC som gått 900 mil och samma sak i min förra GTI. En kille som jobbar på Peugeot åkte med när jag hade bilen på service (bytte 2:ans synk o drev) och han sa att det sk "slagljudet" eller dunkande ljudet var helt normalt i en 206:a...? Det låter nästan alltid så om man växlar lite fortare, dvs släpper kopplingen fortare än normalt och enda gången det inte låter är väl när man typ möter gas o koppling perfekt! :? Någon mer som håller med?

Jupp, så är det.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Ni som är mekaniker på forumet: Hur länge tar det att byta bärarmsbussningar på en 206:a?
Svinto

Post by Svinto »

ca 30-40min per sida..
Röda bilar går snabbast!
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Svinto wrote:ca 30-40min per sida..

Bärarmsbussningar? Alltså inte krängningshämmare.
Svinto

Post by Svinto »

japp, runt 40 min, beroende hur mycke man vill stressa då :wink:

Jag bytte i fredags iaf. på runt 40 min på varje sida....

KH-stag tar ju bara max 10min :wink:
Röda bilar går snabbast!
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Svinto wrote:japp, runt 40 min, beroende hur mycke man vill stressa då :wink:

Jag bytte i fredags iaf. på runt 40 min på varje sida....

KH-stag tar ju bara max 10min :wink:

Bra, då lär det inte kosta 4500 kr. Inte på min verkstad i alla fall. :D
Conza

Post by Conza »

i mitt fall blev det inte tyst förrän de bytte nån drivaxel i framvagnen...

då hade de redan bytt allt annat, samt dragit åt motorfästen osv... var sådär lagom kul. 5 vänder på verkstad för samma fel innan de åtgärdade det...
.:: 406 2,2 Sport ::.
Peugeot Sport Club | medlem #549
Post Reply