Varför misständer bilen?? har bytt allt!!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
zx-evert

Varför misständer bilen?? har bytt allt!!

Post by zx-evert »

Har en 405 Mi16 -90 den misständer hela tiden. Har bytt tändspole, tändkalblar, tändstift, fördelare, rotor,lambda. Men ändå misständer den är det någon som vet vad det kan va för fel får ju för höga HC värden på besiktningen. Lämnade in den på peugeot men dom verkade inte kunna pricka rätt.

SNÄLLA HJÄLP har snart inga ideer kvar!!!! :cry:
Det är lätt att va smart och spela dum men det är svårt att va dum o spela smart
Loffas

Post by Loffas »

felkoder?
prova ryck lmm

kamrem fel?

ödp ?

soppafilter,relä,pump
zx-evert

Post by zx-evert »

Jag får ju inga felkoder tyvärr. vad sak hända när man rycker lmm:en?
kamrefel är det inte vet jag. exakt vad är ödp? soppafiler är bytt och pumpen fungerar. När man tar ut stiften så är dom helt svart och blöta.
Det är lätt att va smart och spela dum men det är svårt att va dum o spela smart
Loffas

Post by Loffas »

antingen får du för mycke soppa (troligen) eller tänder den för lite.
lmm styr detta

sen kan de va en spridare som hängt sig. prova lyssna. de ska ticka rejält under huven
zx-evert

Post by zx-evert »

Så det kan va Lmm:en? ja den får uppenbarligen för mycket bensin. Kan det inte va tändmodulen då?
Loffas

Post by Loffas »

misständer den vid visst varvtal?

du kan alltid prova gasa utan lmm

läste lite snabbt o trodde du bytt modulen men den e billig på biltema, eller låna någons..
R.O.B.

Post by R.O.B. »

har fått för mig att den tvärdör om tändmodul e trasig... gjorde min iaf.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
zx-evert

Post by zx-evert »

Så då är det i princip bara lmm:en som är kvar att byta då? Men som sagt ibland vill bilen bara dö när man är ute och kör så det kan ju tyda på tändmodulen då? elle?
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

Loffas wrote:misständer den vid visst varvtal?

nyfiken på varför du undrar det. vet du vad det kan vara isf? jag har ju problem med att min 205:a misständer vid 2900 varv
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
danielr112

Post by danielr112 »

ser tändstiften ut likadant dvs alla är blöta? isåfall är det inte spridarna. väldigt ovanlogt att alla hänger sig samtidigt...

så då är det styrningen till soppan som inte stämmer.. funkar btren? så du inte råkar h 5bars tryck.. dock så har jag aldrig hört talas om att det hänger sig så.

mn kolla tändmodulen och ödp givaren och lmmen.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Kollat kamrems ist. händer ibland att dom hoppar 1 kugg på en av kammarna. Hur är kompet, otätaventiler? tjuvluft. Bara för att den misständer behöver ju inte felet var elektriskt.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
zx-evert

Post by zx-evert »

Men den verkar misstända vis samma varvtal jämt. Som när man är ute och på femman liggar kanske på 2500 varv. När man sedan trycker plattan så varvar den upp över 3000 men där efter så bara blurrar den, men om man tryckr gasen försiktigt så kan man öka farten. Det är dock inte jämt den gör så brukar göra så efter att man varit ute och kört ett tag. Då tänds ju naturligvis motor lampan. Men när man sedan får ner varvet under 2000 så släcks lampan men så fort man går över så tänds den. Känns ju inte som om det är tjuvluft. Då borde den ju hacka lita var stans över registret.
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

zx-evert wrote:Men den verkar misstända vis samma varvtal jämt. Som när man är ute och på femman liggar kanske på 2500 varv. När man sedan trycker plattan så varvar den upp över 3000 men där efter så bara blurrar den, men om man tryckr gasen försiktigt så kan man öka farten. Det är dock inte jämt den gör så brukar göra så efter att man varit ute och kört ett tag. Då tänds ju naturligvis motor lampan. Men när man sedan får ner varvet under 2000 så släcks lampan men så fort man går över så tänds den. Känns ju inte som om det är tjuvluft. Då borde den ju hacka lita var stans över registret.

låter läskigt likt felet jag har på min 205 gti. min motor går lite dåligt på varv under 2500. vid 2900 misständer den så pass att motorn nästan dör, men om jag släpper lite på gasen och smyger upp över 3000 går den bra sen. från 3000 varv sen så går motorn som den ska. jag har givit upp att hitta var felet ligger hos min bil. mina avgasvärden är bra utom den förhöjda tomgången.
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
danielr112

Post by danielr112 »

zx-evert wrote:Men den verkar misstända vis samma varvtal jämt. Som när man är ute och på femman liggar kanske på 2500 varv. När man sedan trycker plattan så varvar den upp över 3000 men där efter så bara blurrar den, men om man tryckr gasen försiktigt så kan man öka farten. Det är dock inte jämt den gör så brukar göra så efter att man varit ute och kört ett tag. Då tänds ju naturligvis motor lampan. Men när man sedan får ner varvet under 2000 så släcks lampan men så fort man går över så tänds den. Känns ju inte som om det är tjuvluft. Då borde den ju hacka lita var stans över registret.

kolla lmmen då.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
jokke

Post by jokke »

exakt samma fel som jag har på min MI 16 -92:a ... har haft min iväg på verkstad och dom bara kliar sig i huvet ... det jag misstänker nu är att en eller ett par insugningsventiler hänger upp sig på min ... antingen att dom blivit lite krökta eller att där är fullt med kox i dom ... ska snart riva toppen på min och se ...

hittar du vad som är fel på din så får du gärna säga till ...
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

jokke wrote:exakt samma fel som jag har på min MI 16 -92:a ... har haft min iväg på verkstad och dom bara kliar sig i huvet ... det jag misstänker nu är att en eller ett par insugningsventiler hänger upp sig på min ... antingen att dom blivit lite krökta eller att där är fullt med kox i dom ... ska snart riva toppen på min och se ...

Hmm?? Kollat kompet?
Om det är ok på startmotorvarv tvivlar jag starkt att några ventillyftare kärvar. Samma med igensotning, är det ok komp så är det inte det.
Fasen...Jag kan ju inte lova att fixa det men skulle ju vara skoj att lyssna och kolla på bilarna. Misständningar brukar inte vara så svåra att hitta orsak till.
Börjar man bara i rätt ända och själv kan lyssna på motorn så...
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Oberg »

har du bytt allt så vetti f*n, då ska ju bilen isf gå riktigt, :lol: :lol: :lol: :lol:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Om motorlampan tänds måste den lagra en felkod. Tycker du ska kolla det till att börja med.

Jag byggde en egen avläsare för under en hundring.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

jokke wrote:exakt samma fel som jag har på min MI 16 -92:a ... har haft min iväg på verkstad och dom bara kliar sig i huvet ... det jag misstänker nu är att en eller ett par insugningsventiler hänger upp sig på min ... antingen att dom blivit lite krökta eller att där är fullt med kox i dom ... ska snart riva toppen på min och se ...

Låter lite överilat att riva toppen. Varför vågar du inte lämna den till mig?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
zx-evert

Post by zx-evert »

Motorn ligger perfekt på tomgång förutom ibland när den hackar till. Ja har försökt att avläsa felkoder men jag får inga, det ända jag får är typ kod 94 och 92 och det är ju inga felkoder.
Post Reply