Varför misständer bilen?? har bytt allt!!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
zx-evert

Post by zx-evert »

När jag köpte bilen så hade den stått länge och bensinslangarna som går över fördelan och tändmodulen och där hade spruckit så när man startade så sprutade bensin överallt. finns det möjlighet att tändmodulen sabbades? jag har ju redan bytt det andra tändnings tjafset
Det är lätt att va smart och spela dum men det är svårt att va dum o spela smart
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Får du inte ut kod 12 och 11 heller? Gör du inte det gör du nåt fel.

Tändmodulen kan du glömma, det är antingen på eller av på dom.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
zx-evert

Post by zx-evert »

jag gör som det står att man sak göra.. men om du vill kan du skriva som du gör det skulle kanske hjälpa. kod 11 får jag men jag vet inte om jag får 12. Men när bilen bara dör rätt som det är kan det inte va tändmodulen då?
Det är lätt att va smart och spela dum men det är svårt att va dum o spela smart
zx-evert

Post by zx-evert »

jag testade och drog bort lmm:en nu och gasade halvt på ettan ända upp till 6000 varv och då gick den jämt hela vägen . och lika dant på 2 . när man sedan satt dit kontakten igen och gasade på samma sätt så hackade den. tyder detta på kass lmm eller är det bara att man kör på nödprogrammet som den går jämt. värt att tilllägg så sitter det ett gammalt förtorkat pipercross filter på, det kan väl va en orsak till att lmm:en har gått sönder eller håller på att gå sömder helt? tacksam för ett utlåtande
Marcus

Post by Marcus »

Boxen går in i nödprogrammet när du rycker den kontakten så det behöver inte alls vara lmm som är boven men det kan ju vara det.
Men mät upp den så har du svaret. Har skrivit nån gång tidigare vad du ska ha för späningar vid olika varv och så. Sök så hittar du nog det.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
zx-evert

Post by zx-evert »

Nu har jag testat en ny lmm men det gav inget resultat. Nu vet jag inte vad det kan vara längre. Finns det något annat som göra tt biljäveln misständer och stannar ibland. När motorlampan lyser så är den orkeslös över 3000 varv om man trycker plattan snälla någon hjälp, någon måste ju komma med något användbart... :?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

zx-evert wrote:jag gör som det står att man sak göra.. men om du vill kan du skriva som du gör det skulle kanske hjälpa. kod 11 får jag men jag vet inte om jag får 12. Men när bilen bara dör rätt som det är kan det inte va tändmodulen då?

Gör du som det står i mektipsen gör du rätt. Men du ska få 12 när utläsning börjar och sen 11 när den är klar. Och därimellan ska felkoderna komma.

Själv kör jag med felkodsläsare, är lite lättare då.

Om bilen dör pga tändmodulen brukar den kunna gå att starta igen efter ett tag, men när du upprepat den proceduren några gånger lägger dom av för gott.
zx-evert

Post by zx-evert »

Men exakt sak man bygga en felkodsavläsare? jag har en sladd som går från ett stiftpå den gröna kontakten till minus på batteriet och där imellan har jag en strömbrytare. Jag får inte kod 12 när jag startar. hmm???
zx-evert

Post by zx-evert »

va ute nu och kopplade loss ödp:n sedan test körde jag och bilen gick lika dåligt ända skillnaden va att batterilampan lysde lite svagt. Hur ska bilen gå utan ödp:n inkopplad? försökte mäta med, men jag hade bara ett instrument som mätte 200v växelsspänning och jag tror inte att jag kunde se det rätta värdet.
Loffas

Post by Loffas »

den e väl död utan ödp så du har nog ryckt gasspjället isf

prova nolla boxen innan du prova ny lmm
zx-evert

Post by zx-evert »

Men det är väl den som sitter på växellådan typ under fördelarlocket man ser den tydligt uppifrån eller har jag fel?
zx-evert

Post by zx-evert »

Är det någon som kan bekräfta omdet är ödp givaren som jag har koplat ur. Men spjällgivarkontakten sitter ju på insuget ju.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Gick bilen har du inte kopplat ur ödp-givaren, utan den är bilen stendöd.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Crew
Crew

Post by HellMek »

Tror du lyckats dra kontakten till tempgivaren, den är ju närmast till hands.

Bor du i blekinge?
zx-evert

Post by zx-evert »

Nej jag bor i småland i oskarhamn så det är en bit tyvärr. Men var sitter ödp:n då?
R.O.B.

Post by R.O.B. »

svart skärmad kabel som går till givaren som sitter i ett hål på ovansidan av växellådan precis ovanför blocket. kommer ej ihåg hur lmm o sånt satt på 405an men du bör nog kunna se den utan att plocka nåt. sitter en kontakt i anslutning till givaren.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
SNILLET
Crew
Crew

fett

Post by SNILLET »

Exakt det fenomenet har jag fått på olika fordon när dom gått för fett, otroligt nog kan dom gå jättefint på låg/mellanvarv men storkna TOTALT över 3000-3500 varv. Men då pratar vi rejält fett.... borde dofta 8) :D
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
zx-evert

Post by zx-evert »

Finns det någon snäll själ som kan fixa en bild där man ser vart ödp:n sitter?? vore väldigt tackasam. Har inte en aning när man inte vet vad man letar efter :shock:
Dart

Post by Dart »

hohoho en oskarshamnare :D
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
R.O.B.

Post by R.O.B. »

har du kollat på växellådan överhuvudtaget? ställ dig framför bilen och kolla ner på överdelen av växellådan. är det grejer i vägen så är det bara att skruva av dem. den sitter på lådan vid skarv motorblock/växellåda i ett hål. sitter med en skruv. den sitter precis framför servopump.

vid tvåan här:
http://www.peugeot-sport-club.com/image ... 004252.jpg

edit: ingen BElåda men hittar ingen bild på nån heller
en till bild:
http://www.student.kun.nl/p.oonincx/205 ... 16v_09.jpg

sitter en skruv med 10skalle under den gula slangen
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Post Reply