Vinglar med bakvagnen vid halka. 406 kombi.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Linguist

Vinglar med bakvagnen vid halka. 406 kombi.

Post by Linguist »

Min 406 kombi uppträder obehagligt vid halt underlag. Den vinglar med bakvagnen och det på raka sträckor utan provokation så att säga. Inga stora rörelser men klart obehagliga. Enda fördelen är att man snabbt blir varse om det är halt på vägen :-). Kan det vara hjulinställningen? eller kanske en broms som ligger på? Inget som hörs iaf. Nån som upplevt nåt liknande? Hälsn Magnus
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Min sedan är också lite slingrig, speciellt om det blåser lite.. skulle gjort en hjulinställning för ett par månader sedan men det blev inte av.

Sedan är jag väl medveten om att bakstötdämparna har sett sina bästa dagar nu efter nästan 17K mil.

Vilket det är som är skurken vet jag inte men något av dom borde det vara i mitt fall. :roll:
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
R.O.B.

Post by R.O.B. »

rakt fram har jag inga problem... däremot är den väldigt sladdvänlig i böjarna när det är halt... inga jobbiga sladdar med det är lite ovant mot 205an.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
André V

Post by André V »

Är inte utslitna toe-stag bak ett rätt vanligt problem på de 406or som gått ett antal mil? Min relativt lågmilade 406-sedan var löjligt stabil även i halka, så det är inget generellt problem med modellen som sådan.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
R.O.B.

Post by R.O.B. »

nja... den sticker ju inte av sig själv... men släpper jag på gasen kommer baken snällt litegrann... gör ingen av 205orna... de vill snarare rätt fram när det är halt... får köra betydligt aggressivare för att få samma effekt. aldrig fått nån sladd jag blivit rädd av med 406an. hört om toe-in stagen oxo som ska bytas med jämna mellanrum.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Toe-stagen!

I kombination med riktigt kassa däck kan det bli ännu mycket mer otrevligt än det du beskriver.

406 har en bra utformad bakvagn, men den är ännu mer känslig för glapp än vad torsionsstavmodellerna är och konsekvensen av glapp i toe-staget kan bli just det du beskriver.

Det är rätt enkelt att byta själv, dock. Men som vanligt bänglar Haynes till det och överdriver svårighetsgraden.
EN 14497
JockeE

Post by JockeE »

Tips!
När du bytt toe-stag, se till att göra en riktig hjulinställning bak. På två 406:or har jag varit med om att feljusterade toe-stag har gjort att bakdäcken snedslitits mycket snabbt. Peugeotverkstaden som gjorde garantibyte på min kombi, satte bara dit de nya stagen likadant som de gamla. När jag sedan gjorde en fyrhjulsinställning på en gummiverkstad hade det ena hjulet för mycket toe-in och det andra för lite. Bilen gick alltså "lite på tvären". På farsgubbens 406 var stagen feljusterade från fabrik, och det käkade däck.
Du kan inte misslyckas innan du försökt...

Har ägt 305 GTX-86, 405 Mi16-91, 405 SRi-90, 406 2.0 Hdi-00, 406 2.2 Sport-01, 407 SW 2.0 Hdi-05
Har nu 307 1.6 Hdi-07 och en Skoda Superb Combi 2.0 TDi-11
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

det är troli gen osm alla andra här ovan säger att det e glappt i bakvagnen....

Vad kostar det per sida? någon som har bytt på peugeot verkstad?
Linguist

Tack

Post by Linguist »

..för svaren. Mitt problem uppstår helt oprovocerat så TOE-stagen låter ju troligt. Har dessutom gått drygt 16000. Blir till att kolla det. Tackar! /Magnus
Linguist

toe-stag?

Post by Linguist »

Toe-stag? Är det vad som kallas "Stabilisatorstag"? Finns även nåt som heter "styrstag" men det borde väl sitta fram? (Kollar i Mekonomens databank.) mvh Magnus
André V

Re: toe-stag?

Post by André V »

Linguist wrote:Toe-stag? Är det vad som kallas "Stabilisatorstag"? Finns även nåt som heter "styrstag" men det borde väl sitta fram? (Kollar i Mekonomens databank.) mvh Magnus

Stabilisatorstagen är såvitt jag vet det som i folkmun brukar kallas "krängningshämmarstagen". Dvs inte det du är ute efter. Jag misstänker att du får kolla hos Peugeot.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Toe-stagen är det nog för min del också :oops:

Kände lite på bakhjulen när jag satte dit sommardäcken igår.. det glappade visst nån cm. :roll: :shock:
///Mi16
Linguist

Toe-stag forts följer...

Post by Linguist »

Tittade som hastigast på toe-stagen när jag tvättade bilen härom dagen. Är de justeringsbara ? Tyckte de såg rätt fasta ut? Om man måste justera in dem efter byte, vem klarar sånt förutom Peugeot? Däckfirmor?

Min 406a är dessutom "dunkig" i bakvagnen, dvs den skrammlar/dunkar rätt mycket när man kör över hinder. Kan även detta vara följden av slitna toe-stag? tacksam f svar.
Magnus
Eric Josefsson

Re: Toe-stag forts följer...

Post by Eric Josefsson »

Linguist wrote:Tittade som hastigast på toe-stagen när jag tvättade bilen härom dagen. Är de justeringsbara ? Tyckte de såg rätt fasta ut? Om man måste justera in dem efter byte, vem klarar sånt förutom Peugeot? Däckfirmor?

Min 406a är dessutom "dunkig" i bakvagnen, dvs den skrammlar/dunkar rätt mycket när man kör över hinder. Kan även detta vara följden av slitna toe-stag? tacksam f svar.
Magnus

Ja, det är justerbart (om inte excenterskruvarna rostat fast) Hjulinställning klarar många däckfirmor.

Ja, den blir dunkig när stagen är slitna, testa att rucka på däcket i toe-led.
///Mi16
Linguist

Post by Linguist »

Tack för hjälpen!
Hur ska det vara när man byter toe-stag ska hjulet vara avlastat/hängande i luften eller inte? spelar det nån roll?
Mvh
Nik

Post by Nik »

Slettet
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Post Reply