Ojämn tomgång efter byte av fördelarlock och rotor Mi16

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Nyppa

Ojämn tomgång efter byte av fördelarlock och rotor Mi16

Post by Nyppa »

Hej!

[Mi16 -89]

Nu fattar jag faktiskt ingenting!

Bytte fördelarlocket och rotorn här om dagen efter att jag upptäckt att fördelarlocket var helt slut. Det var absolut det värsat jag har sett i hela mitt liv. Det fanns ingenting kvar av det. Det skumma var att bilen gick hur fint som helst. Lättstartad, gick mjukt och fint och nhade stabil tomgång.

Nu när jag har bytt dom här prylarna så är det hög tomgång ung 11-1200 varv. När den är kall pendlar tomgången mellan 1500-2000 varv upp och ner upp och ner. Den har även börjat hacka. Brukar hacka till på två vid acceleration vid ung 1500 varv.

Jävligt skumt altså kan inte begripa vad det är frågan om.

Alla tips och ideér är varmt välkommna!!
405 Mi16 -89 Säljes i delar
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Prova nolla boxen (Ta bort +kabeln ett par minuter) Kan vara så att boxen har ställt om sig lite med dom gammla sakerna
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Nyppa

Post by Nyppa »

Decimal wrote:Prova nolla boxen (Ta bort +kabeln ett par minuter) Kan vara så att boxen har ställt om sig lite med dom gammla sakerna

Aha! okej ska prova det imorgon! Tack för tipset!!!
Nyppa

Post by Nyppa »

Decimal wrote:Prova nolla boxen (Ta bort +kabeln ett par minuter) Kan vara så att boxen har ställt om sig lite med dom gammla sakerna

Aha! okej ska prova det imorgon! Tack för tipset!!!
Nyppa

Post by Nyppa »

Det blev inte nå bättre... :(

Mera tips tack!
peugeot örnie

Post by peugeot örnie »

jag hade ett liknade fel på min först i början så pendla tomgången mellan 1000-1300 sen började den går över 3000.. något irriterande men det var bara en kabel som hade lossnat. sitter under slangen till luftburken.. sladden var till tomgångsmotorn.. kolla sladdarna där..
Drivar en 405 Mi16 -89 röd, har många planer för den bilen...
Nyppa

Post by Nyppa »

peugeot örnie wrote:jag hade ett liknade fel på min först i början så pendla tomgången mellan 1000-1300 sen började den går över 3000.. något irriterande men det var bara en kabel som hade lossnat. sitter under slangen till luftburken.. sladden var till tomgångsmotorn.. kolla sladdarna där..

Tack!
Okej intressant det ska jag kolla! Jag har ju varit där och mickla på en hel del. Tog ju nyligen bort luftburken och satte dit ett öppet filter. Jag kanske kom åt någonting då.

Men vad är det för slang du menar??
Nyppa

Post by Nyppa »

Humm,,, Har kollat där nu och det finns ju en del kabelhärver som går där. Såg då ingen kontakt som hade åkt isär eller så.

Fler tips?!?!
jokke

Post by jokke »

prova försöka hålla jämn gas vid ungefär 3000rpm ... faller den ner till 2500rpm helt plötsligt så har du samma problem jag har ... för tillfället är min topp borta och fixar ventilerna då där var ett par sådana som släppte genom ... hoppas det bara var det som var problemet på min ...
Nyppa

Post by Nyppa »

Okej.. ska testa det!
Kratzer

Post by Kratzer »

skruva av fördelarlocket igen och kolla så du inte fått fukt, olja eller skit i där av någon anledning - kanske en fågel flög förbi? :shock:

kolla det :!:
//Kratzer #938
http://www.kratzer.nu

V40 2.0T -04
Nyppa

Post by Nyppa »

mi16zigge wrote:skruva av fördelarlocket igen och kolla så du inte fått fukt, olja eller skit i där av någon anledning - kanske en fågel flög förbi? :shock:

Gjorde faktiskt det i dag. Det var torrt som snus där. Dermot upptäckte jag att det redan hade blivit som beläggningar på stiften i fördelarlocket. Så jag rengjorde dom. Fördelarlocket är ju bara några veckor gammalt. Hur kan det bli så här. Kan dåliga tändkablar göra så att det här uppstår?
Det förra fördelarlocket var det ingenting kvar av stiften var som uppätna. Det måste ju vara någonting som gör att det blir så. Funderar på att byta tändkalar. Blev lite shockad nyss när jag kollade vad mekonomen tog 1300 spänn fy faaaan.

Funderar på om jag ska inhandla dom på biltema istället.

Jag kollade även om det fanns funkt nere vid tändstiften men även där torrt och fint.
danielr112

Post by danielr112 »

Nyppa wrote:
mi16zigge wrote:skruva av fördelarlocket igen och kolla så du inte fått fukt, olja eller skit i där av någon anledning - kanske en fågel flög förbi? :shock:

Gjorde faktiskt det i dag. Det var torrt som snus där. Dermot upptäckte jag att det redan hade blivit som beläggningar på stiften i fördelarlocket. Så jag rengjorde dom. Fördelarlocket är ju bara några veckor gammalt. Hur kan det bli så här. Kan dåliga tändkablar göra så att det här uppstår?
Det förra fördelarlocket var det ingenting kvar av stiften var som uppätna. Det måste ju vara någonting som gör att det blir så. Funderar på att byta tändkalar. Blev lite shockad nyss när jag kollade vad mekonomen tog 1300 spänn fy faaaan.

Jag kollade även om det fanns funkt nere vid tändstiften men även där torrt och fint.

köp på www.autofrance.se

och givetvis byter man allt.. =)
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Kratzer

Post by Kratzer »

Nyppa wrote:

hur är det fatt med rotorn?
//Kratzer #938

V40 2.0T -04
danielr112

Post by danielr112 »

OBS du måste kontakta benny för han säljer egentligen bara till cittra och renault. men cittra och pegg har ju många likadana motorer
Kratzer

Post by Kratzer »

daromer wrote:OBS du måste kontakta benny för han säljer egentligen bara till cittra och renault. men cittra och pegg har ju många likadana motorer

:)
//Kratzer #938

V40 2.0T -04
jokke

Post by jokke »

hmm köp orginal tändkablar ... jag var snål och köpte mekonomen skit och bilfan vägra gå på alla cylindrar ... bytte tillbaka till dom gamle och vips så gick bilen som en klocka igen ...

något mer du kan testa är att ta bort strömsladden till tomgångsmotorn... den runde som sitter ovanför insugningsgrejet i någon form av gummihållare... och se ifall det blir skillnad ...
danielr112

Post by danielr112 »

jokke wrote:hmm köp orginal tändkablar ... jag var snål och köpte mekonomen skit och bilfan vägra gå på alla cylindrar ... bytte tillbaka till dom gamle och vips så gick bilen som en klocka igen ...

något mer du kan testa är att ta bort strömsladden till tomgångsmotorn... den runde som sitter ovanför insugningsgrejet i någon form av gummihållare... och se ifall det blir skillnad ...

har för mig att mekonomen hade ngra som skulle funka men de var dyra bara? vet flera som kör me dem
Nyppa

Post by Nyppa »

hur är det fatt med rotorn?

Bytte den i samma veva som fördelarlocket. Den såg okej ut. Köpte prularna från Malms Bildelar.
Nyppa

Post by Nyppa »

daromer wrote:OBS du måste kontakta benny för han säljer egentligen bara till cittra och renault. men cittra och pegg har ju många likadana motorer

Okej tack för tipset.. Kanske ska ta och besöka Citroen nån dag och se om dom kan hjälpa mig med kablar. Det är billigare till dom fast dom är likadana eller vadå?

Förstog mig inte rikitgt på den där sidan :)
Post Reply