Originalstereo i 407 SW - går det att ansluta iPod el. dyl?

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
JockeE

Post by JockeE »

Vill du inte göra en egen kabel till stereon kan du köpa Peugeot orginal adapterkit för externa ljudkällor. Du får då en kabel med 3,5 mm stereopropp i handskfacket.

Kabeln kostade 329 :- och jag fick den monterad och inlagd i styrdatorn "på köpet" när jag hade bilen inne för garantirep.

Kabeln har beställningsnummer 9706 AG

/Joakim
Du kan inte misslyckas innan du försökt...

Har ägt 305 GTX-86, 405 Mi16-91, 405 SRi-90, 406 2.0 Hdi-00, 406 2.2 Sport-01, 407 SW 2.0 Hdi-05
Har nu 307 1.6 Hdi-07 och en Skoda Superb Combi 2.0 TDi-11
andcar

Post by andcar »

JalleS wrote:Blaupunkts original Ipod länk kostar omkring 1.000 och borde ju också passa

http://www.blaupunkt.se/7607540500_main.asp

Hur går det, vet du (eller någon annan) om det att funkar med Blaupunkt originalkabel? Någon som har testat?

/Anders
johanpp

Post by johanpp »

Har ice>Link och den funkar
andcar

Post by andcar »

Ingen som har Blaupunkts originalkablage? Ice link i all ära men har jag samma funktionallitet för halva pengen så tar jag gärna den billigare. 8)
JalleS

Post by JalleS »

Yngsta grabben har nyss (idag) köpt en Nano så jag är på väg att införskaffa Blaupunktkitet för att prova. Ska iväg i morgon för att se om det finns lokalt (osannolikt) annars så blir det att beställa på nätet för en dryg 1000-lapp
johanpp

Post by johanpp »

andcar wrote:Ingen som har Blaupunkts originalkablage? Ice link i all ära men har jag samma funktionallitet för halva pengen så tar jag gärna den billigare. 8)

Det skiljer sig ganska mycket i funktioner.
andcar

Post by andcar »

johanpp wrote:Det skiljer sig ganska mycket i funktioner.
Vilka?
Snelleman

Post by Snelleman »

Dags för ett sent inhopp i denna tråden :wink:

Ska ni köpa blåpunkt-grejer eller har lite mer avancerade frågor ska ni ringa till mitt f.d jobb i Varberg. service och agentur på blåpunkt. Leif Carlsson är jäävligt kunnig på blåpunkt och kan säkert hjälpa er om det är nått peugeot går bet på.

http://www.lmrc.se

0340-86888

mvh
Medlem 1262
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
JalleS

Post by JalleS »

Nu har jag äntligen gjort slag i saken och inhandlat ett Blaupunkt Ipodinterface från Pixmania.com (ca 800 ink. frakt). Förhoppningsvis så kommer den nästa vecka och då ska jag komma med en rapport.

Det kändes som att jag var tvungen att skaffa ett interface eftersom bägge mina grabbar skaffade var sin Ipod Nano.

--jalle
andcar

Post by andcar »

Väntar med spänning. Har varit lite jobbigt att inte ha ipoden på resor. Men tydligen inte värre än att jag inte har lyckats få tummen ur för att testa själv med Blaupunkt. Funkar det bra så kommer jag också att beställa en omedelbart! :D
JalleS

Post by JalleS »

Jag är en aning lätt irriterad just nu...

Givetvis så fungerar inte Blaupunkts Ipod interface. Det är en Blaupunkt RD4 radio som man ska kunna koppla CD-växlare till. I Blaupunkts material så skriver man att Interfacet är "kompatibelt med Blaupunkts i handleln försålda bilradioapparater och navigationssystem med cd-växlaranslutning fr.o.m tillverkningsår 2001. Inte anslutningsbara till DX-R52, Chicago IVDM-7002,-7003. Aspen IVDM-7003, Chicago IVDN-7002, -7003 och Aspen IVDN-7003"

Men int' sjutton passar kontakten till radion! Jag har bilder på kontakten och hur stiften sitter på radion som jag kan lägga ut (men det hinner jag inte riktigt nu) Det är samma antal pinnar (8 st) men ser helt olika ut.

Radioanslutningen har tolv stift i 2 rader och har anslutningsstift på position: C1, C2, C3, C4, C7, C9, C10 och C11.

Ipodinterfacet har åtta stiftanslutningar som sitter i 3 rader på följande sätt

(13) (14) (15)
(16) (17)
(18) (19) (20)

Enligt manualen så är pinkonfigurationen för Ipodens interface

13: CDC Data-In
14: CDD Data-OUT
15: +12V Permanent /3A
16: +12V Switch (max 300 mA)
17: CDC Data-GND
18: CDC AF/AUX-GND
19: CDC AF/AUX-L
20: CDC AF/AUX-R

Kontakten verka ha nummer 8 600 360 175

Jag misstänker att det går att göra (eller att det finns någon) konverterare men är det någon som vet mer?

Hälsningar

--Jalle
JalleS

Post by JalleS »

Efter ganska så mycket sökande och bökande på nätet i ett antal holländska och tyska forum så tycker jag mig att rett ut att pinnarna i radion har följande innebörd...

Det är D-kontaktdonet som ska användas. Det är kopplingen till CD-växlaren (CDC: CD Changer)

Möjligen så kan följande del vara "kontaktdonet" som jag behöver: 1-1355524-3 D

Pinnarna:

1: GND , Ground/Jord
2: CANL CDC, Data signal CAN of CD Changer
3: +Perm CDC
4: Audio Right (höger)
5: används inte
6: används inte
7: CANH CDC, Data signal CAN of CD Changer
8: Audio GND CDC (jord)
9: not used (reserved)
10: Audio left, CDC
11: not used
12: not used

Men hur översätter jag CANH samt CANL till CDC-Data-In respektive CDC-Data-Out? Eller är det så djävligt att interfacet inte passar pga Peugeot har introducerat CAN bussen?

Några tips?

--Jalle ("Sventon")
JalleS

Post by JalleS »

Fick svar från Blaupunkt... Jag borde ha frågat dem tidigare...

Interfacet fungerar inte för bilspecifika bilstereos, som din Peugeot stereo.
Blaupunkt tillverkar visserligen stereon åt Peugeot men där slutar samarbetet, Peugeot ansvarar för all service etc.

Interfacet är till för de blaupunktstereos som säljs via återförsäljare, typ de som återfinns på blaupunkt.se.
Tyvärr.

Hör med din återförsäljare om du kanske kan lämna tillbaka interfacet och få pengarna tillbaka.

Ha det bra!

Vänliga hälsningar,
Björn Carlsson
Blaupunkt Stockholm
andcar

Post by andcar »

Alltså måste man vänta till IceLink kommer om man inte vill köra med Harman Kardon's lösning. Det bästa är om IceLink'en kommer med en fin lösning som gör att man kan använda rattfjärren och få upp texten på displayen. Men den skulle väl komma först till hösten + eventuella förseningar... :cry:
JalleS

Post by JalleS »

Jo, det är ju en sådan lösning som jag vill ha, men nu returnerar jag interfacet till Pixmania och får se fraktkostnaden som en lärpenning. Det är lätt att vara efterklok. Varför frågade jag inte Blaupunkt direkt... men jag tycker fortfarande att deras information på webben är en aning vilseledande, speciellt som att det går att hitta information om RD4 N2 där också.

Men jag orkar inte bråka om det. Om det blir någon lösning nu så skaffar jag en FM sändare till podden och använder den istället.

--Jalle
Post Reply