FInns det något hemligt trick med att få loss fälgarna/hjulen till en Peugeot 407SW eller är det bara så att verkstaden drog fast bultarna extremt hårt när jag fick min bil levererad?
Jag blir vansinnig eftersom jag inte får loss skiten och nu är det helg också...
Tur att jag inte fick punktering någonstans för då skulle jag aldrig ha tagit mig därifrån...
--jalle
Hjulen sitter fast (407SW)...
Du menar att du har fått loss bultarna men hjulet lossnar inte från bilen?
Hjälper det inte med dom vanliga knepen som att sparka lite på däcket inifrån, slägga på däcket inifrån finns det bara ett knep kvar.
Sätt i bultarna helt och lossa dom ungefär ett varv. Sen kör du försiktigt med bilen tills det säger "klonk", då är hjulet löst och du stannar omedelbart och hissar upp bilen och byter hjul.
Hjälper det inte med dom vanliga knepen som att sparka lite på däcket inifrån, slägga på däcket inifrån finns det bara ett knep kvar.
Sätt i bultarna helt och lossa dom ungefär ett varv. Sen kör du försiktigt med bilen tills det säger "klonk", då är hjulet löst och du stannar omedelbart och hissar upp bilen och byter hjul.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Är det som sagt däcket som sitter fast så sägs det fungera att 'kasta' ett av de lösa däcken på det som sitter fast med gummit före, blir en väldig kraft av det också.
Men det förutsätter ju att inte alla sitter hårt som fasen.
Är det bultarna som sitter hårt så får man också mycket kraft genom att dra i ena änden av fälgkorset och trycka med foten på andra, men det har du säkert provat?
Men det förutsätter ju att inte alla sitter hårt som fasen.
Är det bultarna som sitter hårt så får man också mycket kraft genom att dra i ena änden av fälgkorset och trycka med foten på andra, men det har du säkert provat?
köp annars en sån som man byter däck med namn?? *ingen fälg kors*
man kan dra ut den då får du då mera kraft på den.
man kan dra ut den då får du då mera kraft på den.
Bilar jag har haft.
106 Xsi-92 Såld, Seat Cordoba-04 Såld, Seat Leon Fr-07 Såld, Seat Leon Cupra-08 Skrot
Ford StreetKa-05 Såld,Saab 9-5 Sc-00 Såld
Bilar jag har.
Seat leon Fr tdi-10
Saab 9-3 Sc-07
106 Xsi-92 Såld, Seat Cordoba-04 Såld, Seat Leon Fr-07 Såld, Seat Leon Cupra-08 Skrot
Bilar jag har.
Seat leon Fr tdi-10
Saab 9-3 Sc-07
Tack för tipsen... Jag var lite otydlig, det är bultarna som jag inte får loss trots att jag smet iväg till Q8 och köpte en "långskaftad" bultdragare som Mando tipsade om. Bultarna sitter som berget och rubbas inte en mm... Jag har inte gått så långt som till att ställa mig på verktyget än, men är snart där.
Jag har till och med provat med min bultdragare (som visserligen bara är elektriskt men fungerar bra till mina andra bilar). Nada...
Det blir en tripp in till Peugeot på tisdag för att vara lite sur och be dem lätta på bultarna. Undrar vilket vridmoment de har använt?
Nåja, frugan har i alla fall tvättat bilen nu
--j
Jag har till och med provat med min bultdragare (som visserligen bara är elektriskt men fungerar bra till mina andra bilar). Nada...
Det blir en tripp in till Peugeot på tisdag för att vara lite sur och be dem lätta på bultarna. Undrar vilket vridmoment de har använt?
--j
Det är rätt, har verkstaden dragit åt bultarna så hårt kan dom lossa dom åt dig också.
Det är inte alls bra att dra åt bultarna för hårt, i värsta fall kan dom gå av.
Prova att dra åt bultarna med momentnyckel ca 120Nm, prova sen att lossa dom och du kommer att bli förvånad över hur lätt dom släpper.
Lika bra jag rättar mitt inlägg själv innan alla besserwissrar kommer farande.
90-100Nm ska hjulen dras. Det är bara jag själv som föredrar 120.
Det är inte alls bra att dra åt bultarna för hårt, i värsta fall kan dom gå av.
Prova att dra åt bultarna med momentnyckel ca 120Nm, prova sen att lossa dom och du kommer att bli förvånad över hur lätt dom släpper.
Lika bra jag rättar mitt inlägg själv innan alla besserwissrar kommer farande.
90-100Nm ska hjulen dras. Det är bara jag själv som föredrar 120.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
JalleS wrote:Tack för tipsen... Jag var lite otydlig, det är bultarna som jag inte får loss trots att jag smet iväg till Q8 och köpte en "långskaftad" bultdragare som Mando tipsade om. Bultarna sitter som berget och rubbas inte en mm... Jag har inte gått så långt som till att ställa mig på verktyget än, men är snart där.
--j
Klagga och sköta säj till dom att du vill nu att dom skall montera fälgarna på din bil för nu har du inte tid att skyfta.
Dom kommer säckert göra det.
Bilar jag har haft.
Bilar jag har.
Seat leon Fr tdi-10
Saab 9-3 Sc-07
Bilar jag har.
Seat leon Fr tdi-10
Saab 9-3 Sc-07