206 RC surr vid 2800-3000 rpm
206 RC surr vid 2800-3000 rpm
Är det fler än mig +1 med 206 RC som har varit med om att det surrar från motorrummet mellan 2800-3000 RPM? Har hört att detta skall bero på en skruv&mutter som håller fast en värmeplåt vid grenröret (ej plastkåpan som på GTI). Har dock inte fått meken att fixa detta = irriterande. Ljudet uppkommer exakt vid 2800 RPM för att försvinna efter 3000 RPM. Ganska högt. Störande är också att detta varvtal på femman är precis i 90 km/h. Kanske detta är en vanligt fenomen på RC?
Nuvarande Grodätare - 308 SW - 08
206RC - 2003 - gone
207GT - 2007 - gone
Har fått bort detta öronbedövande oljud som retat mig sen bilen var nästan ny, äntligen. Delar med mig.
Det beror antingen på skruv/mutter som håller värmeplåten enligt vissa(inte i mitt fall dock) eller en liten 0.5 mm tunn plåt vid övre motorfästet. Påten sitter som en "sandwish" mellan gummit och aluminiumen. Satte ett visitkort mellan och vips så var det borta.
Det beror antingen på skruv/mutter som håller värmeplåten enligt vissa(inte i mitt fall dock) eller en liten 0.5 mm tunn plåt vid övre motorfästet. Påten sitter som en "sandwish" mellan gummit och aluminiumen. Satte ett visitkort mellan och vips så var det borta.
206RC - 2003 - gone
207GT - 2007 - gone
Qlazze wrote:Har fått bort detta öronbedövande oljud som retat mig sen bilen var nästan ny, äntligen. Delar med mig.
Dags att ändra i signaturen då?
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Qlazze wrote:Gjort
Haha! Blev du inte av med alla oljud?
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Att det låter och vibrerar och surrar vid 2800-3000? Liten rättelse av mig. Jag TRODDE att jag löst det med att "fixa" motorfästet. Visst lät det lite mindre men nu är det tebax igen.
Ska lämna in den på verkstaden så de får fixa det nu . . . nästa fredag. . en gång för alla. Med största sannoliket är det en värmeplåt vid grenröret som måste fixas.
Ska lämna in den på verkstaden så de får fixa det nu . . . nästa fredag. . en gång för alla. Med största sannoliket är det en värmeplåt vid grenröret som måste fixas.
206RC - 2003 - gone
207GT - 2007 - gone
Ska man få ngt fixat får man göra det själv! Öppnade huven och drog åt en av skruvarna "åta' bara H-vete" (kom bara åt 1 av 3) och ljudet försvann nästan helt.
Får se vad meken kan göra åt det, muttern kommer antagligen lossna igen. Nu vet jag att det är plåten iaf !
Får se vad meken kan göra åt det, muttern kommer antagligen lossna igen. Nu vet jag att det är plåten iaf !
206RC - 2003 - gone
207GT - 2007 - gone
Har exakt samma problem. Bilen ska in på kamremsbyte + service nästa vecka.. Har sagt till i förväg att jag har en värmplåt som skakar (skorrar) men är ändå lite orolig för att det inte kommer att bli åtgärdat. har nämligen haft bilen inne en gång tidigare för detta problem och då sade de att det var min främre ljuddämpare som hade något löst i sig. Jag bytte denna (dock inte på peugeot för det är ett ferritasystem) men ja det hjälpte inte ett dugg. Jag blev bara 1500 kr fattigare.
Nåra tips på vad jag ska säga så att det verkligen blir åtgärdat?
Detta oljud sänker verkligen körupplevelsen...
/Linus
Nåra tips på vad jag ska säga så att det verkligen blir åtgärdat?
Detta oljud sänker verkligen körupplevelsen...
/Linus
- F-Motorsport
- F-Motorsport
- raukroland
Hade samma problem på min bil men enligt Peugeot var det inte grenröret utan kamremmen som förde oväsen...
De bytte kamdreven på min och så försvann nästan allt ljud men jag har fortfarande kvar en del av ljudet...
De bytte kamdreven på min och så försvann nästan allt ljud men jag har fortfarande kvar en del av ljudet...
Blå 206 RC -04
Grå VW Passat Variant TDI 4Motion Highline -07
Gul Volvo 144 -68
--------------------------------------------------
Såld Svart Mazda 6 kombi 2,5 Sport -08
Såld Blå Mitsubishi Colt Gti -92
Såld Svart Suzuki GSX-R 1000 -06
Såld Grå Mazda 6 kombi 2,3 Sport -05
Såld Grön Kawazaki ZX-9R -00
Såld Silver Mitsubishi Galant kombi GDi -99
Såld Svart Kawazaki GPX 750R
Såld Vinröd Mitsubishi Galant GLSi -95