Mystiskt fel 206rc

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Tbone

Mystiskt fel 206rc

Post by Tbone »

Har läst igenom de flesta tidigare trådar men inget verkar stämma in på mitt problem.

I helgen när jag hade varit i Jönköping märkte jag på hemvägen att det var något kontinuerligt knarrande/klonkande samtidigt som man hör ett vinande/skrapande ljud samtidigt. Ljudet kommer ifrån höger framhjul uppträder främst när man släpper lite på gasen men i princip hela tiden. Det hörs något mer om man svänger åt vänster men inget vid gupp, alltså ingen staghistoria.

När jag dagen efter skulle ta en tur med bilen såg jag att det var oljeskvätt bakom högra framhjulet. Jag kollade då i hjulhuset och på fälgen men det fanns bara lite allra ytterst på hjulhuset. Min svåger (mer känd som Johannes G här i klubben :) ) Var hemma hos mig i söndags kväll och körde en sväng och han sa att det troligtvis var hjullagret.

Var inne på peugeot i Värnamo igår men de var inte lika övertygade, de hade inte hört något liknande. Jag skulle höra av mig imorgon så skulle de tänka på saken tills dess. Eftersom det finns så mycket god kompetens här i klubben är det ju självklart att fråga er vad ni tror om problemet.

Min fråga är alltså, vad kan det vara som är fel på min bil?
Johannes.G

Post by Johannes.G »

Skumt att dom inte tyckte att det kunde vara det! Efter mina bedömningar och erfarenheter så skulle jag ganska säkert tro att det va det.

Va sa dom om att hjulet var glappigt i vertikalen då? Det va i princip exakt samma fel när mitt hjullager gick på 205an...Altså glappet och ljudet.
"mmhhum..this is a tasty burger!!"
F.D. kinderbesen
206 RC-04
Såld306 gti-99
Tbone

Post by Tbone »

Johannes.G wrote:Skumt att dom inte tyckte att det kunde vara det! Efter mina bedömningar och erfarenheter så skulle jag ganska säkert tro att det va det.

Va sa dom om att hjulet var glappigt i vertikalen då? Det va i princip exakt samma fel när mitt hjullager gick på 205an...Altså glappet och ljudet.

Jag har testat lite nu de senaste dagarna att skaka på däcket som vi gjorde men jag kan inte känna något längre, inte heller peugeot-snubbarna kunde känna något. Väldigt skumt med tanke på att ljudet bara hörs mer och mer :roll:
Johannes.G

Post by Johannes.G »

Tbone wrote:
Johannes.G wrote:Skumt att dom inte tyckte att det kunde vara det! Efter mina bedömningar och erfarenheter så skulle jag ganska säkert tro att det va det.

Jag har testat lite nu de senaste dagarna att skaka på däcket som vi gjorde men jag kan inte känna något längre, inte heller peugeot-snubbarna kunde känna något. Väldigt skumt med tanke på att ljudet bara hörs mer och mer :roll:

Skulle kunna vara så att det bara glappar när det kommer i ett visst läge..? Har för mig att jag inte könnde nåtot på 205an ena dagen...å nästa glappade det 1 cm...men jag vet inte...
F.D. kinderbesen
206 RC-04
Såld306 gti-99
Nik

Post by Nik »

Hjullager låter rätt osannolikt på en så pass ny bil.
Låter väl inte så troligt med drivknut heller men det är iaf mitt förslag..
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Tbone

Post by Tbone »

Ok, kan ju vara något sånt då... Ingen som vet vad det kan vara annars, och vart f*n oljan kommer ifrån :shock: . Om det nu skulle vara hjullagret borde den ju inte spruta ut en massa olja på dörrsidan
Tbone

Post by Tbone »

Nik wrote:Hjullager låter rätt osannolikt på en så pass ny bil.

Borde det inte vara mer klonkande när man kör över gupp och så isf? Det låter ju precis som det är ett knarr per hjulvarv
Sammy

Post by Sammy »

Tbone wrote:

Borde det inte vara mer klonkande när man kör över gupp och så isf? Det låter ju precis som det är ett knarr per hjulvarv

varje varv och olja? Det är inte drivaxlen som låter? och växellådsolja som sprutar?
9-3 AERO Maptun Steg 2
Nik

Post by Nik »

Är det olja så är det varken från hjullager eller drivknut. Och är det vid högerhjulet är det troligtvis inte vxllådsolja heller.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
orre

Post by orre »

kollat om damasken gått på lunch ?, men då är det fett och inte olja som hamnat på dörren.
206 RC i CUP utförande :wink:
Tbone

Post by Tbone »

orre wrote:kollat om damasken gått på lunch ?, men då är det fett och inte olja som hamnat på dörren.

Ok, damasken runt hjullagret eller?
Johannes.G

Post by Johannes.G »

Drivknut tror jag inte på, gjorde drivknuttestet på den. Svängde fullt och körde i cirkel. Det skulle väll ha drivknutsklonkat då...
F.D. kinderbesen
206 RC-04
Såld306 gti-99
Johannes.G

Post by Johannes.G »

orre wrote:kollat om damasken gått på lunch ?, men då är det fett och inte olja som hamnat på dörren.

Det är nog mera fett aktigt än olja...men det som var skumt var att den inte så använd ut. Den var inte svart utan blåaktig. Som nytt smörjfett :?
F.D. kinderbesen
206 RC-04
Såld306 gti-99
LillENOK
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by LillENOK »

Johannes.G wrote:

Det är nog mera fett aktigt än olja...men det som var skumt var att den inte så använd ut. Den var inte svart utan blåaktig. Som nytt smörjfett :?

kanske kört i nå olje eller fett som stänk på bilen?
Peugeot 406 Coupe 2.2 -03
SMC 500 Wildcat -10
Johannes.G

Post by Johannes.G »

LillENOK wrote:
Johannes.G wrote:

lite vad jag misstänkte med, men det e ju ett lurigt sammanträffande..
F.D. kinderbesen
206 RC-04
Såld306 gti-99
Tbone

Post by Tbone »

LillENOK wrote:
Johannes.G wrote:

Jo, men det ser precis ut som att det har sprutat på för det är som en enda sträng, inte en massa stänk bara... Sen skulle det ju vara ett väldigt skumt sammanträffande isf :roll:
Mr Anderson

Post by Mr Anderson »

Om du kör i den hastighet där du hör ljudet mest och sedan svänger försiktigt till höger och vänster. Om du då kan påverka ljudet, ja då är det ett hjullager.
Att fett skall kastas ut från hjullagret till dörren ser jag som högst osanolikt eftersom fälgen sitter ivägen och lagret desutom är ett kapslat lager. Jag skulle nog kunna sätta en 50 öring på att du kört i något.
/ Pelle
Tbone

Post by Tbone »

Mr Anderson wrote:Om du kör i den hastighet där du hör ljudet mest och sedan svänger försiktigt till höger och vänster. Om du då kan påverka ljudet, ja då är det ett hjullager.
Att fett skall kastas ut från hjullagret till dörren ser jag som högst osanolikt eftersom fälgen sitter ivägen och lagret desutom är ett kapslat lager. Jag skulle nog kunna sätta en 50 öring på att du kört i något.
/ Pelle

Jo, så är det ju, det märks ju mer om man svänger åt vänster än höger. Tycker med det verkar lite väl brutalt att skvätta ut en massa utan att det kommer på fälgarna, men det är ju endå ett skumt sammanträffande
SuperGnaget

Post by SuperGnaget »

Köpte min bil i Juni -04...på den har dom bytt hjullager två gånger redan! :( Så v.28 ska dom byta nav o hela skiten! Vet i f*n varför det är så...måndagsexemplar!?...eller dåliga komponenter??
Boys will be boys, girls will be toys!

Post by Tbone »

Kan ju meddela alla som undrat vad det var för fel på min att det var något så enkelt som att hjulet satt för löst. Jag testade för skojs skull att kolla ifall bultarna satt åt som de skulle men det gjorde de inte, så efter det var åtgärdat har jag inte hört något.
Post Reply