Påfrestande värmeproblem 306 GTI [Problem löst!]
Problemet är att bilen trycker ur sig vatten vid expansionskärlet och blir varm. Bytte termostat och det blev något bättre.
Fortfarande tryckte den dock ur sig vatten så jag tog den till Peugeot i fredags.
Konstaterat:
1 Ingen CO2 i kylarvattnet, inget vatten i oljan, ingen avgaslukt vid expansionskärl. Bra komp.
2 Fläktar startar. Den ena vid 93 grader och den andra vid 98.
3 Lite luft i systemet, luftas av mek.
4 Bilen går bra.
Meken misstänker att kylarlocket inte öppnar och släpper ut överblivet tryck och rekommenderar mig att borra upp locket alt. köpa ett nytt.
Allt var bra tills igår då vi åkte en sväng till donken och driven. Där gick den upp till 100 grader ungefär, båda fläktarna startar men temperaturen sjunker ej. När jag parkerar den ser jag att den trycker ur sig vatten. Blir grining och surar resten av kvällen.
Kör idag hem tjejen, tar ca 5 minuter. Bilen hinner på dessa 5 min gå upp till 100 grader. Båda fläktarna tokgår men inget händer med tempen. Ligger stabilt på 100 grader. Ringer till meken som tror att tempgiven kan vara kass. Suck.
Har nån här nån erfarenhet eller tips? Är lite trött på bilen. Är sugen på att ta fram vinterbilen som aldrig strular...
Fortfarande tryckte den dock ur sig vatten så jag tog den till Peugeot i fredags.
Konstaterat:
1 Ingen CO2 i kylarvattnet, inget vatten i oljan, ingen avgaslukt vid expansionskärl. Bra komp.
2 Fläktar startar. Den ena vid 93 grader och den andra vid 98.
3 Lite luft i systemet, luftas av mek.
4 Bilen går bra.
Meken misstänker att kylarlocket inte öppnar och släpper ut överblivet tryck och rekommenderar mig att borra upp locket alt. köpa ett nytt.
Allt var bra tills igår då vi åkte en sväng till donken och driven. Där gick den upp till 100 grader ungefär, båda fläktarna startar men temperaturen sjunker ej. När jag parkerar den ser jag att den trycker ur sig vatten. Blir grining och surar resten av kvällen.
Kör idag hem tjejen, tar ca 5 minuter. Bilen hinner på dessa 5 min gå upp till 100 grader. Båda fläktarna tokgår men inget händer med tempen. Ligger stabilt på 100 grader. Ringer till meken som tror att tempgiven kan vara kass. Suck.
Har nån här nån erfarenhet eller tips? Är lite trött på bilen. Är sugen på att ta fram vinterbilen som aldrig strular...
Last edited by Grief on Thu Jul 06, 2006 22:35, edited 1 time in total.
Peugeot 306 GTI -97
- Afterburner
Afterburner wrote:Täppt kyl! Skulle jag gissa på. Bytte min kylare igår, den var helt grönjävlig o kass o min bil är en 97:a.
Fasen, det verkar som puggarna inte fixar värmen riktigt
Inget som meken nämnde och när man spolar systemet verkar det flöda väl genom kylare. Är ju dock värt att kolla upp så tack för tipset!
Puggarna är ju gjorda för att glida på franska rivieran så de borde ju klara lite pissljummen svensk sommar
Peugeot 306 GTI -97
- Mozzarella
Afterburner wrote:Fasen, det verkar som puggarna inte fixar värmen riktigt
Jag hade liknande problem med en annan bil jag har, och den är väl inte riktigt kurant ännu men orsaken till det problemet verkade vara att den läckte och fick med sig luft runt, samt att det var något stopp i självavluftningen (tunn slang till exp.kärlet) så luften påverkade flödet samt tryckte ur vatten ur exp.kärlet. Nu gör den inte det längre med den går fortfarande lite för varmt, då fläktarna går rätt så ofta och tempen ligger och pendlar mellan 90-95 grader. Så en ny kylare skulle säkert göra gott.
Citroen Jumpy -98
Mozzarella wrote:Afterburner wrote:Fasen, det verkar som puggarna inte fixar värmen riktigt
Jag hade liknande problem med en annan bil jag har, och den är väl inte riktigt kurant ännu men orsaken till det problemet verkade vara att den läckte och fick med sig luft runt, samt att det var något stopp i självavluftningen (tunn slang till exp.kärlet) så luften påverkade flödet samt tryckte ur vatten ur exp.kärlet. Nu gör den inte det längre med den går fortfarande lite för varmt, då fläktarna går rätt så ofta och tempen ligger och pendlar mellan 90-95 grader. Så en ny kylare skulle säkert göra gott.
Ska prova byta givare och locket till expansionskärlet. Sen får vi se var det bär hän
Peugeot 306 GTI -97
- ShiloSharp
Var hos Dagger idag, och när vi kom dit så pyste vår lånebil oxå, nytt vatten i och färden hem startade....kom till Hässleholm..samma problem igen...nytt vatten och lite i reserv så kom vi till Hörby, kollade igen en, spricka i en slang, kortade slangen, i med vatten, sen funkade det ända hem.. 
-/ShiloSharp
Kör Citroen Berlingo Family 1,6 -05
205 -93<i> skrotad</i>
Kör Citroen Berlingo Family 1,6 -05
205 -93<i> skrotad</i>
Vattnet rinner...
När bilen är kall är exp. kärlet nästan tomt. När bilen är varm är det fullt och gasar jag på vajern rinner det över. Känns ju som det är luft, men å andra sidan borde den inte visa så hög temp iom att luft ofta fastnar vid givaren?
Bilen verkar inte gå över ca 100-103 grader. Varningslampan har aldrig lyst. Sliter mitt hår
När bilen är kall är exp. kärlet nästan tomt. När bilen är varm är det fullt och gasar jag på vajern rinner det över. Känns ju som det är luft, men å andra sidan borde den inte visa så hög temp iom att luft ofta fastnar vid givaren?
Bilen verkar inte gå över ca 100-103 grader. Varningslampan har aldrig lyst. Sliter mitt hår
Peugeot 306 GTI -97
Idag fick problemet sin lösning så jag postar den för framtida bruk
Hämtade tempgivare och nytt kylarlock hos Peugeot till det facila priset 385 kr.
Bytte tempgivaren och därefter kylarlock. Noterar med viss ilska att de inte ser likadana ut. Det gamla locket saknar en gummitätning. Nåt man kan tycka att meken hos Peugeot borde sett. Till slut luftade jag systemet.
Drog ut på stan för test. Stod lite i rödljusköer och nödgasade lite. Som mest gick det upp till 95 grader innan fläkten tog ned tempen till 90-91 igen. Ut på landsvägen och tempen sjunker till under 90.
Glädje!
Hämtade tempgivare och nytt kylarlock hos Peugeot till det facila priset 385 kr.
Bytte tempgivaren och därefter kylarlock. Noterar med viss ilska att de inte ser likadana ut. Det gamla locket saknar en gummitätning. Nåt man kan tycka att meken hos Peugeot borde sett. Till slut luftade jag systemet.
Drog ut på stan för test. Stod lite i rödljusköer och nödgasade lite. Som mest gick det upp till 95 grader innan fläkten tog ned tempen till 90-91 igen. Ut på landsvägen och tempen sjunker till under 90.
Glädje!
Peugeot 306 GTI -97
Jag hade ett lliknande problem på min 405:a. Jag var tvungen att köra med värmen på för fullt i kupén för att motorn inte skulle överhetta. Samtidigt så trycktes det inte ut något vatten genom expansionskärlet. Hmmm... Konstigt tyckte jag.- Jag tog ut termostatet och provade öppningstemperaturen meddelts kokning på spisen och det var ok men jag köpte ett nytt ( begagnat) ändå för 500 spänn. Dyrt tyckte jag! Problemet var dock kvar så jag surnade till endel. Sommaren gick och det var DJÄVLIGT varmt att köra omkring med full värme på i kupén.
Tillslut så fick jag hjälp av min kusin som jobbar med motorer på vilvo och han fyllde på vatten i ett annat hål än det hag brukade fylla på kylarvatten i. Och det hjälpte! Så ett tips till er andra peugeot-älskare:OM ni har problem med att motorn går för varmt; fyll på vatten i hålet bredvid den med den där vindrutetorkarsymbolen på.
Tillslut så fick jag hjälp av min kusin som jobbar med motorer på vilvo och han fyllde på vatten i ett annat hål än det hag brukade fylla på kylarvatten i. Och det hjälpte! Så ett tips till er andra peugeot-älskare:OM ni har problem med att motorn går för varmt; fyll på vatten i hålet bredvid den med den där vindrutetorkarsymbolen på.
- ShiloSharp
- Hannes Alvesson
- Klubbmedlem

Re: Påfrestande värmeproblem 306 GTI [Problem löst!]
gugge wrote:Jag hade ett lliknande problem på min 405:a. Jag var tvungen att köra med värmen på för fullt i kupén för att motorn inte skulle överhetta. Samtidigt så trycktes det inte ut något vatten genom expansionskärlet. Hmmm... Konstigt tyckte jag.- Jag tog ut termostatet och provade öppningstemperaturen meddelts kokning på spisen och det var ok men jag köpte ett nytt ( begagnat) ändå för 500 spänn. Dyrt tyckte jag! Problemet var dock kvar så jag surnade till endel. Sommaren gick och det var DJÄVLIGT varmt att köra omkring med full värme på i kupén.
boh
s2 rallye
s2 rallye
- Hannes Alvesson
- Klubbmedlem

Re: Påfrestande värmeproblem 306 GTI [Problem löst!]
baah var ju så kul som jag läste det först 
boh
s2 rallye
s2 rallye