Täta läckage med ingefära?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Micke_206

Täta läckage med ingefära?

Post by Micke_206 »

Hade inne min 206:a på verkstaden idag p.g.a. att den läcker glykol, och de konstaterade att det var värmeelementet som hade ett läckage. De bytte inget nu utan sa att jag skulle prova att hälla i ingefära först och se om det täpper igen läckaget. Räcker det med en påse á 20g? En följdfråga; kan man använda biltemas glykol i bilen? -->Den översta Det finns väl några sorter som man ej kan blanda eller?
/Micke
Mikael Rosén
-=206 GTi=-
Suzuki DR650 SE
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today.
the beast

Post by the beast »

ingerfära vet jag inte hur det går men kanel funkade för mig och jag hade någon billig biltemaglykol då och det blev tätt (saab 900)
Attsäter
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Attsäter »

klart ingefära funkar, har ni inte testat det när ni är förkylda??

Seriöst, funkar det verkligen i bilen också?
Peugeot 205 -88 TIC
Peugeot 106 -97 Rallye
danielr112

Post by danielr112 »

ja ingefära funkar..

du ska inte blanda den röda och den blå glykolen t ex...
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Micke_206

Post by Micke_206 »

daromer wrote:ja ingefära funkar..

du ska inte blanda den röda och den blå glykolen t ex...

Okej men glykolen i 206:an är ju neongul
Mikael Rosén
-=206 GTi=-
Suzuki DR650 SE
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today.
danielr112

Post by danielr112 »

kolla upp vad de e för typ då.. det finns som sagt en del olika sorter.. vet att vag har en röd sort. kommer dock inte ihåg skillnaderna (lyssnade inte den gången jag fick det förklarat)
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Fråga:

Image

:wink:
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Mozzarella

Post by Mozzarella »

Haha.......

Men ingefära funkar om det inte är för stor läcka.
Citroen Jumpy -98
matte777

Post by matte777 »

Funkar ingefära till ALLA sorters läckage i kylaren? Droppar en aning från min 205:a nämlich.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

matte777 wrote:Funkar ingefära till ALLA sorters läckage i kylaren? Droppar en aning från min 205:a nämlich.

Är det kylet då ?, läcker oftast i slanganslutningarna....när slangarna blir gamla så krymper det något och kylvätska kan sippra ut mellan slang och nippel. Efter ett tag lägger sig kristallint glykol däremellan också, och då MÅSTE man lossa slangen, rengöra och sätta tillbaka den innan det blir tätt.

Ibland läcker det inuti slangen ut till corden också, ovanligt men det händer... sedan sipprar det ut i änden på slangen där corden är öppen.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
XzTrAz

Post by XzTrAz »

blå glycol är nog den sämsta uppfinningen hittils.. iaf om man inte kollar noga vad man häller i spolarvätskebehållaren...... :oops:
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/
matte777

Post by matte777 »

snillet wrote:
matte777 wrote:Funkar ingefära till ALLA sorters läckage i kylaren? Droppar en aning från min 205:a nämlich.

Är det kylet då ?, läcker oftast i slanganslutningarna....när slangarna blir gamla så krymper det något och kylvätska kan sippra ut mellan slang och nippel. Efter ett tag lägger sig kristallint glykol däremellan också, och då MÅSTE man lossa slangen, rengöra och sätta tillbaka den innan det blir tätt.

Ibland läcker det inuti slangen ut till corden också, ovanligt men det händer... sedan sipprar det ut i änden på slangen där corden är öppen.

Det droppar iallafall inte från någon slang vad jag kan se utan ifrån just kylaren. Ska kika lite mer noggrant.

Hur mycke ingefära ska man häva i skiten...om man nu kommer så långt? ;) Kan man hälla i kylartätning/ingefära/kanel/risgrynsgröt i expansionskärlet på en 205:a?
gargamel

Post by gargamel »

ägg funkar med, men vet inte hur hållbart det är.
<b> <u>
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] Sunbeam Alpine -66
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
matte777

Post by matte777 »

Har kikat på skiten och det verkar som det läcker från själva kylaren. När ja hade den på verkstan senast så tätade dom en läcka och det är väl den som gett vika...tätningen asså...kanske.
Sliced

Post by Sliced »

En D-jaguar som gick på lemans på 50-talet tätades före start med Colemans senapspulver och det höll racet ut.
Mozzarella

Post by Mozzarella »

Alltså, jag har provat det där med ingefära och fungerade för mig. Expansionskärlet blev tomt på 1.5 vecka ungefär och då hällde jag i en halv sån där påse med MALD ( :D ) ingefära och det höll tätt typ nästan ett år eller så. Sen började det läcka rejält efter det så det är ingen permanent lösning.
Citroen Jumpy -98
matte777

Post by matte777 »

Well, det läcker ganska rejält redan så ja vetefan :?
jontep

Post by jontep »

Vad är et för en jävla skit verkstad som rekomenderar ingefära!!!!!! Dom skulle ju tas ifrån all rätt o reparera bilar.Visserligen funkar det ett tag men det kan sätta igen på andra ställen o då blir det f*n i mej inte så roligt.Byt eller laga elementet.Det enda som gäller.Såna bonna lösningar kan man göra hemma på gödelbacken./JONTE
Sliced

Post by Sliced »

jontep wrote:Vad är et för en jävla skit verkstad som rekomenderar ingefära!!!!!! Dom skulle ju tas ifrån all rätt o reparera bilar.Visserligen funkar det ett tag men det kan sätta igen på andra ställen o då blir det f*n i mej inte så roligt.Byt eller laga elementet.Det enda som gäller.Såna bonna lösningar kan man göra hemma på gödelbacken./JONTE

Eller på LeMans.. Allt handlar om sammanhang. Ett lika dumkatergoriskt uttalande som man kan se från dom med turboglasögon att "att trimma en sugmotor är som att piska en död häst" Jojo, många döda hästar i F1.
jontep

Post by jontep »

Arne Lindgren wrote:
jontep wrote:Vad är et för en jävla skit verkstad som rekomenderar ingefära!!!!!! Dom skulle ju tas ifrån all rätt o reparera bilar.Visserligen funkar det ett tag men det kan sätta igen på andra ställen o då blir det f*n i mej inte så roligt.Byt eller laga elementet.Det enda som gäller.Såna bonna lösningar kan man göra hemma på gödelbacken./JONTE

Eller på LeMans.. Allt handlar om sammanhang. Ett lika dumkatergoriskt uttalande som man kan se från dom med turboglasögon att "att trimma en sugmotor är som att piska en död häst" Jojo, många döda hästar i F1.

Ha ha f*n där fick du te att.Du skulle ju stå på scen o underhålla. :lol:
Post Reply