Täta läckage med ingefära?
Täta läckage med ingefära?
Hade inne min 206:a på verkstaden idag p.g.a. att den läcker glykol, och de konstaterade att det var värmeelementet som hade ett läckage. De bytte inget nu utan sa att jag skulle prova att hälla i ingefära först och se om det täpper igen läckaget. Räcker det med en påse á 20g? En följdfråga; kan man använda biltemas glykol i bilen? -->Den översta Det finns väl några sorter som man ej kan blanda eller?
/Micke
/Micke
Mikael Rosén
-=206 GTi=-
Suzuki DR650 SE
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today.
-=206 GTi=-
Suzuki DR650 SE
- danielr112
daromer wrote:ja ingefära funkar..
du ska inte blanda den röda och den blå glykolen t ex...
Okej men glykolen i 206:an är ju neongul
Mikael Rosén
-=206 GTi=-
Suzuki DR650 SE
-=206 GTi=-
Suzuki DR650 SE
- danielr112
kolla upp vad de e för typ då.. det finns som sagt en del olika sorter.. vet att vag har en röd sort. kommer dock inte ihåg skillnaderna (lyssnade inte den gången jag fick det förklarat)
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Fråga:

,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
- Mozzarella
matte777 wrote:Funkar ingefära till ALLA sorters läckage i kylaren? Droppar en aning från min 205:a nämlich.
Är det kylet då ?, läcker oftast i slanganslutningarna....när slangarna blir gamla så krymper det något och kylvätska kan sippra ut mellan slang och nippel. Efter ett tag lägger sig kristallint glykol däremellan också, och då MÅSTE man lossa slangen, rengöra och sätta tillbaka den innan det blir tätt.
Ibland läcker det inuti slangen ut till corden också, ovanligt men det händer... sedan sipprar det ut i änden på slangen där corden är öppen.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
blå glycol är nog den sämsta uppfinningen hittils.. iaf om man inte kollar noga vad man häller i spolarvätskebehållaren...... 
//Michael Thonfors
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/
snillet wrote:matte777 wrote:Funkar ingefära till ALLA sorters läckage i kylaren? Droppar en aning från min 205:a nämlich.
Är det kylet då ?, läcker oftast i slanganslutningarna....när slangarna blir gamla så krymper det något och kylvätska kan sippra ut mellan slang och nippel. Efter ett tag lägger sig kristallint glykol däremellan också, och då MÅSTE man lossa slangen, rengöra och sätta tillbaka den innan det blir tätt.
Ibland läcker det inuti slangen ut till corden också, ovanligt men det händer... sedan sipprar det ut i änden på slangen där corden är öppen.
Det droppar iallafall inte från någon slang vad jag kan se utan ifrån just kylaren. Ska kika lite mer noggrant.
Hur mycke ingefära ska man häva i skiten...om man nu kommer så långt?
- Mozzarella
Alltså, jag har provat det där med ingefära och fungerade för mig. Expansionskärlet blev tomt på 1.5 vecka ungefär och då hällde jag i en halv sån där påse med MALD (
) ingefära och det höll tätt typ nästan ett år eller så. Sen började det läcka rejält efter det så det är ingen permanent lösning.
Citroen Jumpy -98
Vad är et för en jävla skit verkstad som rekomenderar ingefära!!!!!! Dom skulle ju tas ifrån all rätt o reparera bilar.Visserligen funkar det ett tag men det kan sätta igen på andra ställen o då blir det f*n i mej inte så roligt.Byt eller laga elementet.Det enda som gäller.Såna bonna lösningar kan man göra hemma på gödelbacken./JONTE
jontep wrote:Vad är et för en jävla skit verkstad som rekomenderar ingefära!!!!!! Dom skulle ju tas ifrån all rätt o reparera bilar.Visserligen funkar det ett tag men det kan sätta igen på andra ställen o då blir det f*n i mej inte så roligt.Byt eller laga elementet.Det enda som gäller.Såna bonna lösningar kan man göra hemma på gödelbacken./JONTE
Eller på LeMans.. Allt handlar om sammanhang. Ett lika dumkatergoriskt uttalande som man kan se från dom med turboglasögon att "att trimma en sugmotor är som att piska en död häst" Jojo, många döda hästar i F1.
Arne Lindgren wrote:jontep wrote:Vad är et för en jävla skit verkstad som rekomenderar ingefära!!!!!! Dom skulle ju tas ifrån all rätt o reparera bilar.Visserligen funkar det ett tag men det kan sätta igen på andra ställen o då blir det f*n i mej inte så roligt.Byt eller laga elementet.Det enda som gäller.Såna bonna lösningar kan man göra hemma på gödelbacken./JONTE
Eller på LeMans.. Allt handlar om sammanhang. Ett lika dumkatergoriskt uttalande som man kan se från dom med turboglasögon att "att trimma en sugmotor är som att piska en död häst" Jojo, många döda hästar i F1.
Ha ha f*n där fick du te att.Du skulle ju stå på scen o underhålla.