byta instrumetbelysning på 605

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
flotte

byta instrumetbelysning på 605

Post by flotte »

hej. är en nybliven ägare av en peugeot 605 sli -92.
några instumentlampor är isönder o undrar hur i hundan man får av instrument huset. pröva härom dan att skruva isär det men lyckades aldrig få ut instrumet huset ur instrumentbrädan försökte vikla bräcka o ha mig men gav upp när det börja knaka :? man ska väll inte behöva plocka ner hela instrumentbrädan???har även några lampor till fläcktreglagen som inte lysero har inte kollat så noga på det.sen undrar jag hur man får loss plasten där växelspaksdamasken sitter på och knapparna till fönsterhissarna.mvh anders
Flygarn

Re: byta instrumetbelysning på 605

Post by Flygarn »

flotte wrote:hej. är en nybliven ägare av en peugeot 605 sli -92.
några instumentlampor är isönder o undrar hur i hundan man får av instrument huset. pröva härom dan att skruva isär det men lyckades aldrig få ut instrumet huset ur instrumentbrädan försökte vikla bräcka o ha mig men gav upp när det börja knaka :? man ska väll inte behöva plocka ner hela instrumentbrädan???har även några lampor till fläcktreglagen som inte lysero har inte kollat så noga på det.sen undrar jag hur man får loss plasten där växelspaksdamasken sitter på och knapparna till fönsterhissarna.mvh anders

För att få ut kombiinstrumentet så måste du lossa hat.mätarwiren som sitter i torpedväggen i motorrummet.
För att få loss växelspaksdamasken så måste man demontera ganska många detaljer. Kommer inte ihåg alla, men börja med att ta bort brytarna och botten ur armstödet. Om jag inte minns fel så behver du även plocka bort sidorna där luftkanalerna för fötterna sitter. Det är en del "meck" innan det går.

// Tomas.
flotte

Post by flotte »

ok..tackar för svaret :D
BeEmWe

Post by BeEmWe »

Jag har bytt antal gånger lampor och fixat även trippmätarenåterställning. Det går att ta ut instrument men akta att du inte skadar ovan nämnda hastighetsmätarens wire. Min blev krokig och ock gick lite knackigt. Det är bra råd att frigöra den i motorrummet innan du börjar dra ut för hårt.
Allt löser sig, ta det bara lugnt.

Kör: BMW 540i Peugeot 106
Tidigare pärlor: BMW323 Peugeot 605 SRi Peugeot 405 SRi Alfa Romeo 75 Honda Accord 1.4 Opel Record 1.4 Renault 12 SAAB 96 V4
Post Reply