Laddningsfel 106 rally

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
TofflaN

Laddningsfel 106 rally

Post by TofflaN »

Det som har hänt är följande.
Bilen dog när jag stog still och lyssnade på musik med motorn avstängd. Den var heldöd. Rullade igång den utan problem. Dock lös batterilampan på instrumentbrädan. Jag satte batteriet på laddning över natten sen visade det sig på morgonen att indikatorn på batteriet fortfarande visade "charging necessary". Detta batteri var på 44AH. Då drog jag slutsatsen att batteriet var skrot. Åkte å köpte ett nytt på Micro, denna gång på 60AH. Satte in det nya i bilen och hoppades på att det skulle lösa problemet.. INTE F*N GJORDE DET DE!!! :evil: . Batterilampan lyser fortfarande.

Så vad göra?? Är det generatorn som har gett upp igen? Varför uppstod felet? för klent batteri eller för klen generator?

HJÄLP EN I NÖD!

//TofflaN
danielr112

Post by danielr112 »

är antingen lindningn i genteratorn
eller laddningsregulatorn som sitter i generatorn
eller glappkontakt

jag satsare på laddningsregulatorn som förstaval.

har inget med batteriet att göra i ditt fall..

lampan lyser då generatorn inte lyser.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
TofflaN

Post by TofflaN »

daromer wrote:är antingen lindningn i genteratorn
eller laddningsregulatorn som sitter i generatorn
eller glappkontakt

jag satsare på laddningsregulatorn som förstaval.

har inget med batteriet att göra i ditt fall..

lampan lyser då generatorn inte lyser.

OK, jag har nämligen haft samma fel en gång tidigare... då var det kolet i generatorn som va slut.. Bilen har max rullat 600 mil sen den reparationen. Då dog dock bilen när jag körde. Men om jag byter hela generatorn så borde problemet va löst. eller? Tänkte nämligen byta den själv, om man kan utesluta andra fel.

Något måste ju hänt med batteriet efter som det inte är någe kräm i det...
André V

Post by André V »

Syrrans 106:a hade samma problem och i det fallet var det jordflätan som inte var ordentligt åtdragen.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
TofflaN

Post by TofflaN »

André V wrote:Syrrans 106:a hade samma problem och i det fallet var det jordflätan som inte var ordentligt åtdragen.

jag är inte den bästa på att mecka... vart sitter jordflätan :roll:
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Kan även vara diodplattan+regulatorn som gett upp. Brukar vara som så att först så ger regulatorn upp, och iom att generaton kan ladda lite för mycket ibland och lite för lite ibland så tar det inte lång tid till diodbryggan ger upp. Bytte nyligen kol, regulator och diodplatta på en corolla, och nu laddar dom som dom ska.
Man börjar med att byta kolen, om inte det hjälper så byter man regulator och eventuellt diodplattan. Man får prova sig fram vilken som är sönder. Delarna kostade runt 500-600 vill jag minnas... Men det är bara att ta isär generatorn och se vad det är för nånting.
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
TofflaN

Post by TofflaN »

Men tror ni att det räcker om jag köper en helt ny generator??
BeEmWe

Post by BeEmWe »

Jag skulle satsa på en bra begagnat från skrotfirma. Det verkar att någåt "äter" kolet och finns risk att du hamnar i samma lägge om 600 mil igen.
Allt löser sig, ta det bara lugnt.

Kör: BMW 540i Peugeot 106
Tidigare pärlor: BMW323 Peugeot 605 SRi Peugeot 405 SRi Alfa Romeo 75 Honda Accord 1.4 Opel Record 1.4 Renault 12 SAAB 96 V4
danielr112

Post by danielr112 »

BeEmWe wrote:Jag skulle satsa på en bra begagnat från skrotfirma. Det verkar att någåt "äter" kolet och finns risk att du hamnar i samma lägge om 600 mil igen.

och en beggad kan likväl gå sönder efter 1 mil och utan garanti,

antingen lämnar man in generatorn på lagning lr fixar själv. lr köper man en ny med garanti!

visst en begagnad kan fungera länge till om man vill chansa. men en ny med garanti är bra om man vill slippa knaset
TofflaN

Post by TofflaN »

daromer wrote:
BeEmWe wrote:Jag skulle satsa på en bra begagnat från skrotfirma. Det verkar att någåt "äter" kolet och finns risk att du hamnar i samma lägge om 600 mil igen.

antingen lämnar man in generatorn på lagning lr fixar själv. lr köper man en ny med garanti!

visst en begagnad kan fungera länge till om man vill chansa. men en ny med garanti är bra om man vill slippa knaset

Jag var hos verkstaden som bytte generator förra gången idag.. dom konstaterade snabbt att generatorn inte laddade.. så dom ska kolla upp det närmare och se om det kan bli ett garantiärende..

Funtar på att köpa en helt ny om det visar sig att det inte är något garantiärende. Det finns ju massa å välja på... hajar dock inte skillnaden förutom priset... :roll:
danielr112

Post by danielr112 »

TofflaN wrote:
daromer wrote:

Jag var hos verkstaden som bytte generator förra gången idag.. dom konstaterade snabbt att generatorn inte laddade.. så dom ska kolla upp det närmare och se om det kan bli ett garantiärende..

Funtar på att köpa en helt ny om det visar sig att det inte är något garantiärende. Det finns ju massa å välja på... hajar dock inte skillnaden förutom priset... :roll:

så smarta verkstäderna är :lol:
TofflaN

Post by TofflaN »

Ja verkligen! Jag har fått klippkort på verstäder det här halvåret.. Har varit som en jäkla jojjo.. Så man kan undra varför man inte säljer bilen.. Sen kommer man på att det är en Peugeot 106 Rally 8) dessutom blev den chippad i helgen. Så bilen får hänga med ett tag till.
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Dom flesta verkstäder brukar bara öppna generatorn lite snabbt och försöka mäta upp om det är värt att göra nånting med den. Om jag hade lämnat in generatorn till verkstan för felkoll så hade dom nog bytt till en ny generator för dom är så billiga till den bilen.
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Post Reply