Panzer wrote:Varför får man ut mer vrid i en dieselmotor än ur en bensinare?
de borde la ha nå med den höga kompen å gö ??? lr ??

daromer wrote:en sak att tilläga.. per volymenhet bensin kontra diesel så ger/får man ut mer ennergi också. därav går många nyare dieslare längre per liter soppa
Krille84 wrote:daromer wrote:en sak att tilläga.. per volymenhet bensin kontra diesel så ger/får man ut mer ennergi också. därav går många nyare dieslare längre per liter soppa
Men bensin och diesel kommer väl från samma källa - olja?
Varför kan man då inte göra bensin lika energirik och därmed lika snål som diesel?
Bensel?
Sen så har jag en fråga som jag ska försöka förklara med ett exempel.
Är det spjälläget eller varvtalet som avgör bränsleförbrukningen?
Säg att man kör i 40-50 på femte växeln med jämn fart(dvs väldigt låga varv), sedan trycker man pedalen i botten och motorn sakta sakta jobbar sig uppåt i varv.
Spjället antar jag ju då är helt öppet, men varven fortfarande låga de första sekunderna.
Drar detta då mer bränsle än om man skulle köra 100km/h med halvöppet spjäll och därmed högre varv?
daromer wrote:alltså bensing är inte samma sak som diesel. att båda sedan kommer från samma källa är en annan sak. diesel går att med dagens motorer utvinna mer ennergi dvs blandannat pga av att det är kallare och kan köras med högre komp
finns inga spjäll på en diesel. där sköter man gaspådraget med att justera hur mycke bränsle som sprutas in.
Krille84 wrote:daromer wrote:alltså bensing är inte samma sak som diesel. att båda sedan kommer från samma källa är en annan sak. diesel går att med dagens motorer utvinna mer ennergi dvs blandannat pga av att det är kallare och kan köras med högre komp
finns inga spjäll på en diesel. där sköter man gaspådraget med att justera hur mycke bränsle som sprutas in.
Där ser man..
Det där med spjället och förbrukning hörde inte till dieselfrågan om det verkade så, tänkte bara då du separerade dem med många rader
dude wrote:kan nån förklara för mig hur motorer kan låta så olika även fast de ha samma motorvolym och cylindrar! Hade en omega 3000, rak 6a på 3 liter. Hade även en sierra v6 på ca 3 liter. Varför är motorljudet så olika för?
dude wrote:Kan nån förklara för mig vad följande innebär och vad det är bra till:
mirafrästa ventilsäten
Borrat block och o-ringat
Dubbla avgaskammar
Kulpeenade stakar?
Sinterlamell
dude wrote:kan nån förklara för mig hur motorer kan låta så olika även fast de ha samma motorvolym och cylindrar! Hade en omega 3000, rak 6a på 3 liter. Hade även en sierra v6 på ca 3 liter. Varför är motorljudet så olika för?
Samma gäller även boxer och vanliga rad 4or?!?! Vad gör att de låter så olika?
Nån som har någon logisk förklaring?
Joi wrote:Varför måste man kräma på mer E85 än bensin när det har högre oktantal än vanlig bensin?
dude wrote:Kan nån förklara för mig vad följande innebär och vad det är bra till:
mirafrästa ventilsäten - tillfixade med mirafräs, nya vinklar, alla motorbyggare har sin filosofi om vad som är bäst
Borrat block och o-ringat - borrat = oftast borrat till en större dimension = större volym. oringat menar att metallringar är nedfrästa runt förbränningsrummen för att hålla kompressionen inne.
Dubbla avgaskammar - man har ersatt insugskammen med en avgaskam då denna (antagligen) är vassare (är det volvofolk som gör sådant här?
Kulpeenade stakar? - stakarna är behandlade genom att stålkulor skjutits på dem med hög hastighet för att trycka ihop ytmetallen i dem för ökad styrka.
Sinterlamell - sintrad kopplingslamell, metallisk lamell, hugger när du kopplar i, men klarar högre moment än en vanlig kopplingslamell.
André V wrote:Joi wrote:Varför måste man kräma på mer E85 än bensin när det har högre oktantal än vanlig bensin?
E85 tål i och med sitt högre oktantal också högre kompression än vanlig bensin. Oktantalet säger dock inget om hur mkt energi bränslet innehåller. Bensin är 30-nånting procent mer energirikt än etanol, så för att blandningen ska bli rätt måste man pumpa in motsvarande mängd mer soppa om man kör på etanol.
Enda sättet att verkligen dra nytta av etanol i motorn är att öka kompressionsförhållandet rejält, men då blir det åas omöjligt att köra motorn på bensin öht.