idiot-tråd ('Våga fråga'-tråd )

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
snusmummriken

Post by snusmummriken »

Panzer wrote:Varför får man ut mer vrid i en dieselmotor än ur en bensinare?

de borde la ha nå med den höga kompen å gö ??? lr ?? :oops:
406 -00 (silverpilen) vinterbil
205 CTI -88 sommarbil
André V

Post by André V »

En dieselmotor har mycket högre kompression än en bensinmotor vilket gör att kraften i kolvslaget blir högre än för motsvarande bensinmotor. En annan sak som spelar in är att nästan alla dieslar är överladdade, vilket gör att de förefaller ännu starkare eftersom de ofta jämförs med sugbensinare av samma storlek.

Kraften utvecklas dock vid ganska låga hastigheter (dvs varvtal) varför en sugbensinmotor och en överladdad dieselmotor av samma storlek ändå blir effektmässigt lika. Det totala arbetet (dvs vrid * varvtal) blir ungefär detsamma. Bensinmotorn kompenserar sin svaghet med fler rotationer.

Förbränningstemperaturen med dieselsoppa är lägre än för bensin och därför klarar motorn av det höga kompet. En bensinmotor med så högt komp hade självdestruerat på några millisekunder.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

Extra kuriosa: En dieselmotor har ungefär dubbelt så hög komp som en vanlig bensinmotor. (Ofta runt 1:18 till 20)
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
danielr112

Post by danielr112 »

en sak att tilläga.. per volymenhet bensin kontra diesel så ger/får man ut mer ennergi också. därav går många nyare dieslare längre per liter soppa
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Dart

Post by Dart »

skulle sätta en peng på att diesel brinner långsammare än bensin
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
krille!

Post by krille! »

daromer wrote:en sak att tilläga.. per volymenhet bensin kontra diesel så ger/får man ut mer ennergi också. därav går många nyare dieslare längre per liter soppa

Men bensin och diesel kommer väl från samma källa - olja?
Varför kan man då inte göra bensin lika energirik och därmed lika snål som diesel?
Bensel? :D

Sen så har jag en fråga som jag ska försöka förklara med ett exempel.

Är det spjälläget eller varvtalet som avgör bränsleförbrukningen?
Säg att man kör i 40-50 på femte växeln med jämn fart(dvs väldigt låga varv), sedan trycker man pedalen i botten och motorn sakta sakta jobbar sig uppåt i varv.
Spjället antar jag ju då är helt öppet, men varven fortfarande låga de första sekunderna.
Drar detta då mer bränsle än om man skulle köra 100km/h med halvöppet spjäll och därmed högre varv?
danielr112

Post by danielr112 »

Krille84 wrote:
daromer wrote:en sak att tilläga.. per volymenhet bensin kontra diesel så ger/får man ut mer ennergi också. därav går många nyare dieslare längre per liter soppa

Men bensin och diesel kommer väl från samma källa - olja?
Varför kan man då inte göra bensin lika energirik och därmed lika snål som diesel?
Bensel? :D

Sen så har jag en fråga som jag ska försöka förklara med ett exempel.

Är det spjälläget eller varvtalet som avgör bränsleförbrukningen?
Säg att man kör i 40-50 på femte växeln med jämn fart(dvs väldigt låga varv), sedan trycker man pedalen i botten och motorn sakta sakta jobbar sig uppåt i varv.
Spjället antar jag ju då är helt öppet, men varven fortfarande låga de första sekunderna.
Drar detta då mer bränsle än om man skulle köra 100km/h med halvöppet spjäll och därmed högre varv?

alltså bensing är inte samma sak som diesel. att båda sedan kommer från samma källa är en annan sak. diesel går att med dagens motorer utvinna mer ennergi dvs blandannat pga av att det är kallare och kan köras med högre komp

finns inga spjäll på en diesel. där sköter man gaspådraget med att justera hur mycke bränsle som sprutas in.
Swe

Post by Swe »

Hehe... "våga fråga" :twisted:
Varför försvinner inte dessa trådar även fast jag läser dom?
dom är fortfarande markerade som Oläst (varit så sen igår kväll)

[Mekhjälp & Teknik]
*Byte av termostat! Svårt?
*bultmönster

Det är rätt störande då man hela tiden tror att det kommit in något nytt.
Precis som om dom inte uppdateras efter att jag läst dom. :shock: :evil:
Och nej, det är ingen ny som skrivit efter att jag "uppdaterat".
Lexikon att använda på krogen om man är upptagen och någon frågar om man vill följa med hem...

Eii Saa Peitää
Do not cover.
Får ej övertäckas.

Tack till:
Element tillverkarna och deras varnings klistermärken!
krille!

Post by krille! »

daromer wrote:alltså bensing är inte samma sak som diesel. att båda sedan kommer från samma källa är en annan sak. diesel går att med dagens motorer utvinna mer ennergi dvs blandannat pga av att det är kallare och kan köras med högre komp

finns inga spjäll på en diesel. där sköter man gaspådraget med att justera hur mycke bränsle som sprutas in.

Där ser man..
Det där med spjället och förbrukning hörde inte till dieselfrågan om det verkade så, tänkte bara då du separerade dem med många rader :)
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Krille84 wrote:
daromer wrote:alltså bensing är inte samma sak som diesel. att båda sedan kommer från samma källa är en annan sak. diesel går att med dagens motorer utvinna mer ennergi dvs blandannat pga av att det är kallare och kan köras med högre komp

Där ser man..
Det där med spjället och förbrukning hörde inte till dieselfrågan om det verkade så, tänkte bara då du separerade dem med många rader :)

Du har högre förbrukning vid 50 och fullt öppet spjäll än vid 100 jämn fart.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by dude »

kan nån förklara för mig hur motorer kan låta så olika även fast de ha samma motorvolym och cylindrar! Hade en omega 3000, rak 6a på 3 liter. Hade även en sierra v6 på ca 3 liter. Varför är motorljudet så olika för?
Samma gäller även boxer och vanliga rad 4or?!?! Vad gör att de låter så olika?

Nån som har någon logisk förklaring?
205 GTi 88 *såld*
205 GTi 89 *brann upp*

Har dessvärre ägt 3 volvo :(

Porsche 930 turbo i garaget
danielr112

Post by danielr112 »

dude wrote:kan nån förklara för mig hur motorer kan låta så olika även fast de ha samma motorvolym och cylindrar! Hade en omega 3000, rak 6a på 3 liter. Hade även en sierra v6 på ca 3 liter. Varför är motorljudet så olika för?

olika motorer olika ljud.. så enkelt är det..

blir olika ljud för olika insug/avgas/toppar/m.m.m.m
dude

Post by dude »

Kan nån förklara för mig vad följande innebär och vad det är bra till:

mirafrästa ventilsäten

Borrat block och o-ringat

Dubbla avgaskammar

Kulpeenade stakar?

Sinterlamell
205 GTi 88 *såld*
205 GTi 89 *brann upp*

Har dessvärre ägt 3 volvo :(

Porsche 930 turbo i garaget
Sammy

Post by Sammy »

dude wrote:Kan nån förklara för mig vad följande innebär och vad det är bra till:

mirafrästa ventilsäten

Borrat block och o-ringat

Dubbla avgaskammar

Kulpeenade stakar?

Sinterlamell

google vad gällde mira fräsa...

http://www.enem.se/ovrigt.asp

Det är våga fråga tråden, men använd google först! :x

:wink:
9-3 AERO Maptun Steg 2
Joi

Post by Joi »

Varför måste man kräma på mer E85 än bensin när det har högre oktantal än vanlig bensin?
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
André V

Post by André V »

dude wrote:kan nån förklara för mig hur motorer kan låta så olika även fast de ha samma motorvolym och cylindrar! Hade en omega 3000, rak 6a på 3 liter. Hade även en sierra v6 på ca 3 liter. Varför är motorljudet så olika för?
Samma gäller även boxer och vanliga rad 4or?!?! Vad gör att de låter så olika?

Nån som har någon logisk förklaring?

Det beror på vilken vinkel det är mellan tapparna på vevaxeln. En rak sexa har lika långt mellan alla tändimpulser. En 90-graders V6:a tänder två cylindrar 90 grader efter varandra, sedan dröjer det 225 grader innan nästa två cylindrar går av 90 grader efter varandra, osv. Detta är också anledningen till att en italiensk högtrimmad åtta (typ Ferrari) har ett annat motorljud än en amerikansk muller-V8.
Last edited by André V on Sun Mar 04, 2007 18:48, edited 1 time in total.
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
André V

Post by André V »

Joi wrote:Varför måste man kräma på mer E85 än bensin när det har högre oktantal än vanlig bensin?

E85 tål i och med sitt högre oktantal också högre kompression än vanlig bensin. Oktantalet säger dock inget om hur mkt energi bränslet innehåller. Bensin är 30-nånting procent mer energirikt än etanol, så för att blandningen ska bli rätt måste man pumpa in motsvarande mängd mer soppa om man kör på etanol.

Enda sättet att verkligen dra nytta av etanol i motorn är att öka kompressionsförhållandet rejält, men då blir det åas omöjligt att köra motorn på bensin öht.
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Niklas

Post by Niklas »

dude wrote:Kan nån förklara för mig vad följande innebär och vad det är bra till:

mirafrästa ventilsäten - tillfixade med mirafräs, nya vinklar, alla motorbyggare har sin filosofi om vad som är bäst

Borrat block och o-ringat - borrat = oftast borrat till en större dimension = större volym. oringat menar att metallringar är nedfrästa runt förbränningsrummen för att hålla kompressionen inne.

Dubbla avgaskammar - man har ersatt insugskammen med en avgaskam då denna (antagligen) är vassare (är det volvofolk som gör sådant här?

Kulpeenade stakar? - stakarna är behandlade genom att stålkulor skjutits på dem med hög hastighet för att trycka ihop ytmetallen i dem för ökad styrka.

Sinterlamell - sintrad kopplingslamell, metallisk lamell, hugger när du kopplar i, men klarar högre moment än en vanlig kopplingslamell.

http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
whale

Post by whale »

André V wrote:
Joi wrote:Varför måste man kräma på mer E85 än bensin när det har högre oktantal än vanlig bensin?

E85 tål i och med sitt högre oktantal också högre kompression än vanlig bensin. Oktantalet säger dock inget om hur mkt energi bränslet innehåller. Bensin är 30-nånting procent mer energirikt än etanol, så för att blandningen ska bli rätt måste man pumpa in motsvarande mängd mer soppa om man kör på etanol.

Enda sättet att verkligen dra nytta av etanol i motorn är att öka kompressionsförhållandet rejält, men då blir det åas omöjligt att köra motorn på bensin öht.

Domdär 30% är syre som finns i etanolen, därför får man mer effekt med etanol för att man får in mer syre i motorn.
Projekt billjud 2006
205 GTI -90 CS #129
Medlems Nr. #1111
vik

Post by vik »

frågan som Krille84 förde på tal tycker jag är intressant.

Bensinförbrukning och optimal ecodriving över huvud taget tycker jag kräver lite utförlig info!

Tror krille menade ungefär liknande cenario men jag drar mitt iaf;

Säg att jag vill accelerera från 50 till 70km/h. Vilket av följande alternativ drar minst bensin? (obs vilket alternativ som är snabbast spelar ingen roll)

alternativ 1: Jag ligger kvar på 4'an hela vägen. Detta kommer ju kräva att jag får trycka gaspedalen rätt djupt i början (vid 50km/h) för att det ska hända något då varvtalet är lågt.

alternativ 2: Jag går ner på 3'an, vilket ger mig högre varv och jag kommer då inte behöva ge lika mycket gas utan kanske bara behöver peta ner pedalen 30% för att de ska börja accelerera.

Överhuvud taget vad är det som är bäst om man säger spjäll vs varv. Ska man sträva efter att ligga på extremt hög växel och bröla på med 1000rpm och ganska mkt gaspådrag för att orka, eller gå ner och ligga på 2000-3000rpm och mindre gaspådrag.

Långa uppförsbackar väcker också samma fråga. Säg att det är en lång lång backe där det råder 50km/h. Jag kan bröla upp för backen på 4'an men då krävs en del gaspådrag eller så ligger jag på 3an med mindre gaspådrag men högre varv. Vilket drar minst?

Lite tårta på tårta kanske men vill jag vill bara vara tydlig över vad jag undrar :)
Post Reply