Kopplingsvajer, fäste vid pedalen!!!??? Aaahh, grrr, morrr!!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Kopplingsvajer, fäste vid pedalen!!!??? Aaahh, grrr, morrr!!

Post by Peugeot_605 »

:evil:

Min Pegga 605

Alltså, idag när jag skulle växla fr tvåan t trean så "tappade jag" pedalen, hade inte hela foten på där, så åkte paedalf*n från botten o upp med en smäll o sen ner i golvet bara.
Vilken otur ( klantighet )

Vad konstigt tänkte jag när jag skulle växla igen, ingen pedal, böjer mig ner och SER ETT GIGANTISKT PROBELMSCENARIO FRAMFÖR MIG. Grrrrrrrrrr.. :evil: :x :x :evil:

En liten halvrund plastbit hade då lossnat av smällen och det räckte tydligen för att inte vajern skulle få fäste i fästet..!???..ekker hur det nu ser ut där.

Trååångt där under alltså!!! Rev ned hela säkringsdosan o baxade in allt kablage till vänster så långt det som det bara gick. Fick två centimeter till godo där. :lol: :lol:

Vajern verkar sitta där den ska sitta och är inte av meeeeen hur f*n får man ut/loss fästet? Bara att skruva ned hela pedalstället eller???

Om man nu måste byta kopplingsvajer ska man då behöva ta ner hela pedalstället??????? FINNS FÄSTET ATT KÖPA TROOO???

Jisses och denna vecka är det den veckan jag behöver bilen. Har ju bara en nu. Ååååh vad jag är arg, oxtogig, vansinning, kokande, överhettad, Il Gigante Temperamento!!!!! vafa coló dio cane caca dozzo.

Nån som har en skiss på hur det hela ser ut eller finns det nån klurig typ här som mekat kopplingsvajer på en 605:a?????

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Idag är det lätt att hålla sig för skrat kan jag säga.... :roll:
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

F*n, dubbelt j*vla f*n och trippelf*n med!!! F*-***N!!!!!!!!

Så där ser det ju ut på varenda j**la bil nu, ultraintegrerat multifunktionellutanutrymmeattgöranågontinglösning!!! :evil:

Påminner om den där j***a Audin!!!!!!! F***********N!!!!!!!!!!! :evil:

Va ute i mörkret o skruvade i 10 min. Rörlampan bara ringlar omkring, allt försvinner, man ser inte ett jota ändå. Ger upp i kväll. Otroligt trångt där alltså, rena rama pansarmödisen på min ära ju.

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Jag ska inte hålla på med snt här....juu.. Blodtrycket...
Captain Klutz
V_605

----------------
Dave

Post by Dave »

Jobbigt det där, vet inte hur 605 orna ser ut men när min pedal försvann på 405an så va de en plastgrej som gått sönder, var både billigare o lättare att byta baara plasten än en hel vajer, tydligen konstruerat för att plastbiten ska ge sig före vajern. Lite krånligt o petigt var det men tillslut va den bytt. Inte så att det bara e plastgrejen du behöver byta? O småpilla lite? Men kankse bättre nån kompis gör det åt dig så du tänker på blodtrycket? :)
Vit Mi16-91 med 17" Challenger och helskinn!
http://www.dreamstream.se
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Dave wrote:Jobbigt det där, vet inte hur 605 orna ser ut men när min pedal försvann på 405an så va de en plastgrej som gått sönder, var både billigare o lättare att byta baara plasten än en hel vajer, tydligen konstruerat för att plastbiten ska ge sig före vajern. Lite krånligt o petigt var det men tillslut va den bytt. Inte så att det bara e plastgrejen du behöver byta? O småpilla lite? Men kankse bättre nån kompis gör det åt dig så du tänker på blodtrycket? :)

:evil: Hmm, jo jag hittade en liten halvrund plastbit på golvet. Får ringa Peugeot i morgon o fråga.
Såg på en sajt om XM:s kopplingspedalsanordning att det inte var samma konstruktion som på 605. Verkar vara lite mera "sofistikerad" på 605 än på XM. Tycker faktiskt XM:s konstruktion ser enlkare ut.

XM
Image

605
Image

*suckar tungt*, har i alla fall lugnat ned mig.. :roll:
Captain Klutz
V_605

----------------
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

:D
Hittade plastbiten: Artikelnummer 2128.17.
Kostar 73,50:- SWD

Dock så finns inte fästanordningen till wiren,om det är den som är trasig, då återstår det att byta hela wiren inklusive den plastbit som håller allt på plats i sin "släde".

Kostar 1200:- swennedollar

Autofrance nästa..... :lol:

Update: 537:- på Mekonomen, för den som kan vara intresserad... :D

Update 2: Meca 399:-
Captain Klutz
V_605

----------------
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

:? Mycket skumt, På Peugeot påstår man att det ska ta 0,6 timmar, h, att byta kopplingswiren på en 605. :shock:

0,5 h = 30min. 0,6 h = 36 min.

Sanning eller myt?

Jag kommer säkert att behöva 6 timmar + på det.

Nåt trix de har för sig ? 8) eller hade någon :drink: där tro?
Captain Klutz
V_605

----------------
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

:D Fixat! :D

Herrejösses, det var en del meka föra att få dit den nya wiren. Det tog fem timmar... :?

Undrar hur lång tid jag kommer att behöva när jag ska byta kopplingen tro :?: :?: :?: :wink: :lol: :lol:
Captain Klutz
V_605

----------------
zilog

Post by zilog »

Peugeot_605 O´Mullah Omar wrote::D Fixat! :D

Herrejösses, det var en del meka föra att få dit den nya wiren. Det tog fem timmar... :?

Undrar hur lång tid jag kommer att behöva när jag ska byta kopplingen tro :?: :?: :?: :wink: :lol: :lol:

Evig tid, du får aldrig ihop det! :wink:
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

zilog wrote:
Peugeot_605 O´Mullah Omar wrote::D Fixat! :D

Evig tid, du får aldrig ihop det! :wink:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Nååjaa....., kanske en fjorton dagar i alla fall. Tror jag..... :roll:
Glömmer allt på direkten, de e nåt som går i släkten..jodå.

Nån som bytt koppling på en 605 V6????
Captain Klutz
V_605

----------------
DrEvilBoy

Post by DrEvilBoy »

Hur sitter vajern fast??? Ska byta hela skiten men lyckas ej lossa den. ska väl antagligen sitta en låsbricka av nått slag... inne vid pedalen eller i motorutrymmet...

Vad krångligt det ska vara.

Lyckas få samma problem som knäpplappen hela tiden. sist var det ödp:n

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

DrEvilBoy wrote:Hur sitter vajern fast??? Ska byta hela skiten men lyckas ej lossa den. ska väl antagligen sitta en låsbricka av nått slag... inne vid pedalen eller i motorutrymmet...

Vad krångligt det ska vara.

Lyckas få samma problem som knäpplappen hela tiden. sist var det ödp:n

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

:lol: :lol: :lol:

Våra bilar kanske är släkt m varandra.....??

Inga låsbrickor nånstans.

Inget svårt att byta vajern faktiskt. Tar bara fyrtio minuter cirka.
Skruva bort tändspolefästet från batteriboxen, koppla loss kontakten t tändmodulen, häng upp allt åt sidan bara.
Nu ser du kopplingsarmen på lådan. Knipsa av vajern m en bra avbitare, dra upp skiten från lådan.

Antar att hakfästet är sönder vid pedalen....??
Om du ser till att pedalen är i golvet, känn efter m fingrarna så att haken ligger fritt. Man får precis in fingrarna, lite trångt men utrymmet räcker precis.

Dra allt vad du orkar från motorrummet så lossar vajern.
Fetta in fästet, peta ner den nya vajern i hålet under servot, svårt som attan att komma åt där men du får lirka lite. Kan vara lite pilligt att få in vajern eftersom en del av fästet är fyrkantigt.

Åla dig in under pedalerna, pedalen ska vara i översta läget nu, rör på pedalen o du känner haken, lägg på fästet på haken, dra lite i vajern från ovansidan, hakfästet släpper lätt, peta in vajer m tillbehör i fästena på lådan + armen, håll skiten sträckt, skruva dit muttern och spänn tills vajern är lite spänd. Du ska ha ett litet spel innan vajern börjar ta. Lås muttern m låsmuttern.

OBS!!!! Har du köpt en orginalvajer, självjusterande, så måste du först trä allt genom kopplingsarmen, fästet o sedan sist haka fast haken på pedalen och det innebär att du måste, (tror jag), spänna armen lite men om vajern är ny antar jag att det ska gå att få på även utan att spänna armen eftersom vajern inte "spännt sig själv".

När du fått på grejjerna så tryck ned kopplingen några gånger så att den justerar in sig.

Skruva tebax tändspolens fäste o koppla på kontakten t tändmodulen.

Det finns lite olika vajrar att köpa. Även pirat men jag rekommenderar inte pirat m manuell justering. De kan vara verkligt dålig kvalité på dom faktiskt men med lite modifieringar så hålls justerskruvarna på plats. De har en tendens att släppa när vajern sträcks lite. :roll:
Captain Klutz
V_605

----------------
DrEvilBoy

Post by DrEvilBoy »

Lika utförlig förklaring som vanligt....

Så med andra ord så är det inget som egentligen "sitter" fast inne vid pedalen? konstig konstuktion. Så allt som sitter på inne i kupén följer med om man drar från utsidan... täkte på plasthylsan som sitter där som man ser på din bild.

Köpte den billiga vajern... :roll:

anledningen till att jag undrade om låsbrickan är att på den nya så finns det en sådan...

I morgon blir det att visa musklerna... :twisted: :twisted:
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

DrEvilBoy wrote:Lika utförlig förklaring som vanligt....

Så med andra ord så är det inget som egentligen "sitter" fast inne vid pedalen? konstig konstuktion. Så allt som sitter på inne i kupén följer med om man drar från utsidan... täkte på plasthylsan som sitter där som man ser på din bild.

Köpte den billiga vajern... :roll:

anledningen till att jag undrade om låsbrickan är att på den nya så finns det en sådan...

I morgon blir det att visa musklerna... :twisted: :twisted:

Nix, inget sitter fast, så här ser orginalvajern ut:

Image

Okki, den billigare. Låsbrickan ska inte sitta vid något av fästena. Den håller bara höljet på plats. När höljet ligger helt in mot torpeden så ska låsbrickan sitta på metallhylsan i spåren.

Var det inte med en bild på härligheten??

Ett litet H-vete att justera in kopplingen manuellt, fast bara ett litet H-vete. :wink:

Kan tipsa dig om att när du har justerat in kopplingen så att du har ett litet spel i början och allt känns bra. Skruva ut skruven från vajern, ta ut vajern igen, fäst två små slangklämmor precis vid fäst/justermuttern så kan inte dessa "glida" iväg nedåt. De kan göra det eftersom Peduttens koppling är lite trögare och att vajern inte riktigt är konstruerad för den belastningen. Kanske var min vajer ett måndagsexemplar??? Fast du kanske skulle testa ett tag och se om den håller. På min vajer är gängorna nästan helt borta på justerskruvarna.

Kostade ju 700 Pengar ju....grrrr :evil:

T 405 finns det lösas hakfästen att köpa. Passar t 605 om man gör en viss modifiering. Där ska det sitta en låsbricka i ett spår.

Köpte du vajern på MECA?
Captain Klutz
V_605

----------------
Post Reply