Stereo + Original kablar (förvirrande)

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
Swe

Stereo + Original kablar (förvirrande)

Post by Swe »

:roll: Noob-fråga då jag inte gillar El.:oops:

Har lite problem med kopplingen så att jag får behålla minnet på stereon.
Det är en Pioneér DEH9600

http://se.pricerunner.com/sound-and-vis ... 765/prices

Enda problemet är att kablarna från ISO-kontakten och det som sitter i original stämmer inte överens så värst bra. Börjar bli lite psykande att ställa in stereon så fort jag vrider av tändningen..
Visst skulle ja kunna dra en kabel direkt från batteriet men då det redan finns, eller ska finnas, så tänkte jag slippa jävlas med det.

Nån som orkar förklara eller beskriva? bild eller skriftligt é skit sak samma huvudsaken man vågar sig på att koppla efter beskrivningen :wink:
Lexikon att använda på krogen om man är upptagen och någon frågar om man vill följa med hem...

Eii Saa Peitää
Do not cover.
Får ej övertäckas.

Tack till:
Element tillverkarna och deras varnings klistermärken!
Antonio

Post by Antonio »

Sök på "Antonio" i "ICE & Styling" och gå in i tråden "bilstereo" så får du se hur jag löste det.

Vet inte hur man länkar en annan tråd. :?

Nu har jag iofs en Sony stereo men det kanske är samma princip.
Bilen: 206 SW GTI -03, Svart
Swe

Post by Swe »

Tackar..ska in och rota runt så blir de koppling imorrn :!:
Lexikon att använda på krogen om man är upptagen och någon frågar om man vill följa med hem...

Eii Saa Peitää
Do not cover.
Får ej övertäckas.

Tack till:
Swe

SUCK!

Post by Swe »

Okey, va ute och rotade nu.Bytte plats på röd och gul kabel, slog igång den, ställde in kanaler, bas och allt dedär, vrider av tändningen, tar ut nyckeln, väntar en stund...stoppar i nyckeln och vrider om, startar stereon...har det funkat? Nää...man börjar känna sig som Al Bundy med all otur :roll:

Fler förslag? :oops:

Eii Saa Peitää
Do not cover.
Får ej övertäckas.

Tack till:
gargamel

Post by gargamel »

leta upp nån konstants spänning som inte påverkas av tändningslåset och koppla in. problemet är att varje gång du stänger bilen försvinner all ström och minnet nollas. finns med största sannolikhet en sladd för bara minnet? länge sen jag skruvade bilstereo nu :)
<b> <u>
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] Sunbeam Alpine -66
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
Swe

Post by Swe »

Gammal tråd som vaknar igen..
Har ->fortfarande<- inte fått till skiten.. vill inte behöva dra en ny pluskabel
från batteriet då ja ha rätt dåligt minne och skulle med 100% säkerhet glömma att stänga stereon varje gång ja kliver ur bilen. Få f*n inte till de.
Sökte på Antonio osv. som de står och bytte plats på röd & gul kabel, men de hjälpte inte heller. @¤#¤&% puggar som ska va så otrevlig med el :evil:

Eii Saa Peitää
Do not cover.
Får ej övertäckas.

Tack till:
Eurico-406

Post by Eurico-406 »

tja! Har exakt samma problem som dig! fast ja har en Pioneer DEH P55BT. minnet försvinner varje gång nyckeln dras ut, de e kvar på tänningen o så. så problemet är att det inte finns konstant ström till minnet. vill ochså jätte gärna ha hjälp med detta! :)

Är ochså ingen EL-kille direkt :P
Stolt Peugeot ägare!
Peugeot 406 2,0 -00'a
Tomaz

Post by Tomaz »

Eurico-406 wrote:tja! Har exakt samma problem som dig! fast ja har en Pioneer DEH P55BT. minnet försvinner varje gång nyckeln dras ut, de e kvar på tänningen o så. så problemet är att det inte finns konstant ström till minnet. vill ochså jätte gärna ha hjälp med detta! :)

Är ochså ingen EL-kille direkt :P

d måste finnas 2 st "+" kablar, den ena ska ha ständig "+", den andra får sin plus från tändingen, konstigare än så e d ej
Swe

Post by Swe »

Tomaz wrote:d måste finnas 2 st "+" kablar, den ena ska ha ständig "+", den andra får sin plus från tändingen, konstigare än så e d ej

Möjligt, men ifall det endå inte fungerar då? även med omkastade röd och gul kablar (vilket borde göra så att den som SKA ha konstant FÅR konstant ström och tvärt om) men endå inte gör någon skillnad?
Ja får de inte riktigt att gå ihop att de inte fungerar trots den faktiskt OTROLIGT lätta lösningen. :?:

Eii Saa Peitää
Do not cover.
Får ej övertäckas.

Tack till:
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Mät med en multimeter var den konstanta strömmen och var tändningen sitter och koppla det därefter. På kablarna från stereon står det ju garanterat på vilken som är vad. Enklare kan det inte bli :)
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Swe

Post by Swe »

Det står ju i boken för bilen också på ISO kontakterna vilken som är vad, och det är ju dom som leder till Gul och Röd kabel på ISO kontakten från stereon, men likt förbannat så funkar det inte när ja kastar om dom så endera e ju peugeot helt skadad och inte kan koppla el i sina egna bilar eller så ha ja bara fått ett måndags exemplar som med allt annat..
skit sak samma, kan ju lika gärna tända eld på bilen och skylla på det elektriska :lol:

Eii Saa Peitää
Do not cover.
Får ej övertäckas.

Tack till:
DeFeCT

Post by DeFeCT »

Det är med största sannolikhet 2 kablar som är omvända, kommer inte ihåg vilken, men man kan köpa en converter som kostar typ 60-70kr sen ska det funka, hade samma problem med min.
Peugeot 206 GTi -01
kardborren

Post by kardborren »

Jag hade samma problem när jag kopplade in min stereo, visserligen var det en DEH-30MP men det borde vara samma kablage på din, jag kunde koppla på två sätt in i stereon...alltså på kablaget som följer med stereon inte det som sitter i bilen. Hade samma kopplingar på en tidigare bil/stereo också.
Peugeot 406 2.0 ST -02
Swe

Post by Swe »

Jo tack, ja ha kopplat på alla möjliga tänkbara sätt.
Stereo jä*eln funkar ju felfritt,
bara att man måste ställa in skiten hela tiden :roll:
Äsch, bara att inse. Man har fått ett måndagsexemplar :evil:

Eii Saa Peitää
Do not cover.
Får ej övertäckas.

Tack till:
Post Reply