magfei wrote:Ingen som har nån idé kring det jag beskrivit här ovanför?
Glömde också skriva det att det "piper" när jag startar den efter det att jag kom hem igår, stängt av motorn och startade igen.
Alltså, precis när man vrider tändningen så bilen startar så kommer en signal som låter som den man hör när man inte stängt av lyset och går ur bilen. Ja ni vet...
Det har inte varit så vid de tidigare tillfällena då bilen hackat och haft sig.
Den signalen är det på min med av o till. Ska nog vara så. Har kört 3000 mil på 11 månader utan några problem förutom soppapumpen nu då.
Det kan vara ett relä som piper för att det lider. Har du tur så kan kablaget ha klarat sig!! Om jag var du så skulle jag plocka bort panelen och ta mig en ordemtlig titt på kablaget o relän.
Starta INTE bilen igen!!!
Fasen vikken otur du har haft.
Säkert en kortis i den någonstans som gjort att den tappat kraft och som gjort att det brunnit i nån kabelhärva. Men de är inte så struliga att byta trots allt.
Vet en bil som brann i en kabelhärva under instrumentpanelen. Ett av felen hos vissa 605:or. ett relä bakom panelen var orsaken till det. Föresten så brinner alla moderna bilar mycket lättare än de gamla. 605 var ju en banbrytare när det gällde modern teknologi.
Tur att det inte tog fyr ordentligt i alla fall.
Vad har du för försäkring på den?
Kan du låta köpet gå tillbaka tro?
Konsumentverket säger detta om privatköp av bil
"Om du köpt en bil av en privatperson och den inte omfattas av någon garanti gäller de regler som finns i köplagen."
-den inte är sådan som säljaren har sagt.
-säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till.
-bilen var i väsentligt sämre skick än köparen med ledning av priset och andra omständigheter kunde förutsätta.
Grundskydd
Om du köper bil av en privatperson
gäller det ni har kommit överens om.
I de delar som inte täcks av ett avtal gäller den
allmänna köplagen.
Allmänna köplagen är dispositiv. Med det menas att den kan sättas ur spel genom att parterna träffar avtal om andra regler än de som finns i lagen.
Du har alltså inte samma rättsliga skydd vid privatköp som när du köper av en bilhandlare. Allmänna Reklamationsnämnden prövar inte tvister mellan privatpersoner.
Befintligt skick
En klausul om befintligt skick räcker inte för att säljaren helt ska komma ifrån sitt felansvar. Undvik ändå avtal där en sådan förklaring finns med.
Om säljaren inte vill ansvara för de fel bilen har bör han precisera dem i ett avtal.
Defekter som köparen själv borde ha upptäckt omfattas inte av detta krav. Vid privatköp har köparen således en omfattande undersökningsplikt.
Befintligt skick 2
En klausul om befintligt skick är inte till någon fördel för dig som köpare. Det är bättre för dig om du kan få säljaren att ta bort den. Kräv i stället att få information som motsvarar den varudeklaration som krävs vid försäljning av begagnade bilar i bilhandeln.
En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen anses bilen ändå felaktig om:
-den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts
-säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till
eller om
-bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta.
( Svårt att hitta en brand innan den har inträffat )
Privatköp
När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Lagens regler är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än de som står i lagen. Säljaren kan till exempel friskriva sig från ansvar för fel. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick.
Utgångspunkten är att det som du som köpare och säljaren har avtalat om gäller. Varan kan ändå anses felaktig om
den inte är sådan som säljaren har sagt,
säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till,
den var i väsentligt sämre skick än köparen kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.
Viktigt!
Även om varan kan anses felaktig så får du inte som köpare åberopa fel som du måste antas ha känt till vid köpet. Om säljaren till exempel har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det, kan du inte klaga på sådana fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen.
När du har köpt en vara av en privatperson kan du inte ångra dig efter det att ni har gjort upp affären om ni inte har skrivit in i avtalet att du har ångerrätt.
Om du får problem med varan efter ett privatköp och inte kan komma överens med säljaren, kan du vända dig till tingsrätten för att få tvisten löst.