HJÄLP! Rykande 605:a

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
magfei

HJÄLP! Rykande 605:a

Post by magfei »

Igår började de ryka inne i bilen, och lukta bränt i min 605:a Sli-93! :sad:
Saken e den att jag inte kunnat göra något av alla de förslag jag fått i tigare inlägg då jag inte har tillgång till garage, eller mekhjälp förräns på måndag.
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=53603

http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=53613

Jag har alltså bland annat haft problem med hackande och misständande motor.
Och det började på hemväg från Alingsås mot Västerås i tisdags.
Efter det har det ändå funkat att köra, då "felläget" inte varit så ofta, utan bara ibland.
Igår åkte jag iväg till en polare som bor ca 1,5 mil härifrån.
En mil innan jag var framme började den att hacka och hamnade i det läge då den knappt går hur mycket jag än gasar. Den blir liksom helt kraftlös.
Kommer bara upp i ca 60-70 på fullgas på 4 å 5:an.
Men så hackar den till, går normalt litegrann, för att sedan gå tillbaka igen. Så höll den på till och från tills jag var framme.
Och det var mer till, än ifrån s.a.s.

När jag åkte hem därifrån var den kass i stort sett hela vägen. Tidigare under veckan har den varit normal oftare en kass s.a.s.
Men nu var det alltså tvärtom.

När jag så var ca 5km hemifrån tyckte jag det började lukta bränt ordentligt, och plötsligt märker jag hur det kommer in rök i kupén. Inte så mycket kanske, men ändå! :(
Och bilen är som sagt helt kraftlös. Och går hur kasst som helst. Och nu gör den det även när jag står på tomgång, vilket den inte gjort innan.

Va f-n kan det vara?

Är så less på alla problem jag fått sen jag köpte bilen. Och jag hara bara haft den i fem dagar om man räknar med den här...:evil:
Funderar seriöst på att sälja den som den står.
Någon som är intresserad?
Kom med ett seriöst bud!!
Den e mörkblå, väldigt fräsch invändigt och har gått 16000. Ingen rost alls. Hyfsat fräsch i lacken.
Skattad och besiktigad till mars -08
Ny koppling
Elhissar fram.
Ac
S+v däck
ABS
Servo
Dimljus
Stereo m kasset (kan finnas kablar till CD-växlare. Har inte kollat)
Gav 10.500 för den.
Finns i Västerås
//Magnus
Last edited by magfei on Thu Jun 21, 2007 22:16, edited 1 time in total.
" Den sista röst man hör innan världen exploderar kommer att tillhöra en expert som säger:
Det är tekniskt omöjligt... ;) "
-------------------------------------------
Just köpt 605 Sli -93. Med potential...?
magfei

Post by magfei »

Ingen som har nån idé kring det jag beskrivit här ovanför?

Glömde också skriva det att det "piper" när jag startar den efter det att jag kom hem igår, stängt av motorn och startade igen.
Alltså, precis när man vrider tändningen så bilen startar så kommer en signal som låter som den man hör när man inte stängt av lyset och går ur bilen. Ja ni vet...
Det har inte varit så vid de tidigare tillfällena då bilen hackat och haft sig.
" Den sista röst man hör innan världen exploderar kommer att tillhöra en expert som säger:
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

magfei wrote:Ingen som har nån idé kring det jag beskrivit här ovanför?

Glömde också skriva det att det "piper" när jag startar den efter det att jag kom hem igår, stängt av motorn och startade igen.
Alltså, precis när man vrider tändningen så bilen startar så kommer en signal som låter som den man hör när man inte stängt av lyset och går ur bilen. Ja ni vet...
Det har inte varit så vid de tidigare tillfällena då bilen hackat och haft sig.

Den signalen är det på min med av o till. Ska nog vara så. Har kört 3000 mil på 11 månader utan några problem förutom soppapumpen nu då.
Det kan vara ett relä som piper för att det lider. Har du tur så kan kablaget ha klarat sig!! Om jag var du så skulle jag plocka bort panelen och ta mig en ordemtlig titt på kablaget o relän.

Starta INTE bilen igen!!!

:shock:

Fasen vikken otur du har haft. :(

Säkert en kortis i den någonstans som gjort att den tappat kraft och som gjort att det brunnit i nån kabelhärva. Men de är inte så struliga att byta trots allt.

Vet en bil som brann i en kabelhärva under instrumentpanelen. Ett av felen hos vissa 605:or. ett relä bakom panelen var orsaken till det. Föresten så brinner alla moderna bilar mycket lättare än de gamla. 605 var ju en banbrytare när det gällde modern teknologi.

Tur att det inte tog fyr ordentligt i alla fall. :wink:

Vad har du för försäkring på den?

Kan du låta köpet gå tillbaka tro?

Konsumentverket säger detta om privatköp av bil

"Om du köpt en bil av en privatperson och den inte omfattas av någon garanti gäller de regler som finns i köplagen."

-den inte är sådan som säljaren har sagt.
-säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till.
-bilen var i väsentligt sämre skick än köparen med ledning av priset och andra omständigheter kunde förutsätta.

Grundskydd

Om du köper bil av en privatperson gäller det ni har kommit överens om.
I de delar som inte täcks av ett avtal gäller den allmänna köplagen.
Allmänna köplagen är dispositiv. Med det menas att den kan sättas ur spel genom att parterna träffar avtal om andra regler än de som finns i lagen.
Du har alltså inte samma rättsliga skydd vid privatköp som när du köper av en bilhandlare. Allmänna Reklamationsnämnden prövar inte tvister mellan privatpersoner.

Befintligt skick

En klausul om befintligt skick räcker inte för att säljaren helt ska komma ifrån sitt felansvar. Undvik ändå avtal där en sådan förklaring finns med.
Om säljaren inte vill ansvara för de fel bilen har bör han precisera dem i ett avtal.
Defekter som köparen själv borde ha upptäckt omfattas inte av detta krav. Vid privatköp har köparen således en omfattande undersökningsplikt.

Befintligt skick 2

En klausul om befintligt skick är inte till någon fördel för dig som köpare. Det är bättre för dig om du kan få säljaren att ta bort den. Kräv i stället att få information som motsvarar den varudeklaration som krävs vid försäljning av begagnade bilar i bilhandeln.

En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen anses bilen ändå felaktig om:

-den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts

-säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till
eller om

-bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta.

( Svårt att hitta en brand innan den har inträffat )

Privatköp

När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Lagens regler är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än de som står i lagen. Säljaren kan till exempel friskriva sig från ansvar för fel. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick.

Utgångspunkten är att det som du som köpare och säljaren har avtalat om gäller. Varan kan ändå anses felaktig om
den inte är sådan som säljaren har sagt,
säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till,
den var i väsentligt sämre skick än köparen kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.
Viktigt!
Även om varan kan anses felaktig så får du inte som köpare åberopa fel som du måste antas ha känt till vid köpet. Om säljaren till exempel har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det, kan du inte klaga på sådana fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen.

När du har köpt en vara av en privatperson kan du inte ångra dig efter det att ni har gjort upp affären om ni inte har skrivit in i avtalet att du har ångerrätt.

Om du får problem med varan efter ett privatköp och inte kan komma överens med säljaren, kan du vända dig till tingsrätten för att få tvisten löst.
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
magfei

Post by magfei »

Jaha, det lät ju inget vidare...:( Med kablage och allt det där.
F-n också rent ut sagt! :twisted:
Uppenbarligen har jag blivit rejält blåst.
TROTS att en kompis som bor i Alingsås, och kan mycket om bilar, kollat den. När han gjorde det, ja då var den ju tydligen ok iaf. Tyckte han. Inget strul m AC, motorhackande,avgassytem eller något sånt.
Det var när jag körde hem den som allt började...

Jag har också funderat på det där med att låta köpet gå tillbaka.
Bilen är köpt av en snubbe i Falköping. Och jag bor i Västerås.
Så med tanke på att jag inte bör köra mer så kan de bli lite svårt att lämna tillbaka bilen.

Han ligger dessutom i startgroparna med att starta en bilfirma, så papper och sånt är tydligen inskickade. I alla fall fick jag det intrycket.
Så det är nog ett gränsfall om det handlar om firma eller privatperson.
Har också varit inne på konsumentverkets sida och kollat ida...

Ja ja, det är iaf ett jäkligt trist läge. Och nu skulle man ju definitivt behöva en bil i den här värmen för att ta sig till vattnet...
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

magfei wrote:Jaha, det lät ju inget vidare...:( Med kablage och allt det där.
F-n också rent ut sagt! :twisted:
Uppenbarligen har jag blivit rejält blåst.
TROTS att en kompis som bor i Alingsås, och kan mycket om bilar, kollat den. När han gjorde det, ja då var den ju tydligen ok iaf. Tyckte han. Inget strul m AC, motorhackande,avgassytem eller något sånt.
Det var när jag körde hem den som allt började...

Jag har också funderat på det där med att låta köpet gå tillbaka.
Bilen är köpt av en snubbe i Falköping. Och jag bor i Västerås.
Så med tanke på att jag inte bör köra mer så kan de bli lite svårt att lämna tillbaka bilen.

Han ligger dessutom i startgroparna med att starta en bilfirma, så papper och sånt är tydligen inskickade. I alla fall fick jag det intrycket.
Så det är nog ett gränsfall om det handlar om firma eller privatperson.
Har också varit inne på konsumentverkets sida och kollat ida...

Ja ja, det är iaf ett jäkligt trist läge. Och nu skulle man ju definitivt behöva en bil i den här värmen för att ta sig till vattnet...

Starta bilfirma..., vilken start, :roll: övar killen....?

1. föröka att få köpet hävt, vilket är nästan omöjligt.
2. Behålla bilen o fixa den, sen har man en bra bil ett bra tag. Tar tid förstås.
3. Sälja bilen som reservdelsbil.

4 Köpa ny bil o forlora ännu mera pengar.
5. Köpa en Volvo o bli ruinerad....... :roll:
Captain Klutz
V_605

----------------
dado

Post by dado »

Peugeot_605 wrote:
Starta bilfirma..., vilken start, :roll: övar killen....?

Mmmmm, skojarvarning larm aktiveras. Han jobbar alltså med bilförsäljning utan att vara registrerad försäljare (ha tillstånd för att driva sin verksamhet) :shock: .

Köp aldrig bil av folk som har flera bilar till försäljning eller ofta förekommer i säljannonser.

Var extra försiktig om bilen köpes av nån som har ägt bilen än kortare än ett år, och ännu försiktigare om bilen bara har ägts några månader!
magfei

Post by magfei »

Jaha, det är alltså väldigt svårt att få köpet hävt?
Och det gör väl knappast saken lättar att jag bor i V-ås och han bor i Falköping.
Det är ju liksom inte bara att bogsera dit den...

Om jag säljer som reservdelsbil, vad kan man då få tro?

Och att reparera den, den kan ju kosta hur mycket som helst med tanke på alla de fel som dykt upp.

Nu KAN de ju förvisso kanske bli realtivt billigt. Om det visar sig vara några "simpla" fel.
Men med den otur jag haft hittills så. ;)

Köpa Volvo? Neeeeeeeeee...:shock: har just blivit det en gång. Ruinerade alltså. :lol:

Men nu verkar det ju som om jag e på väg att bli det igen. :?
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

magfei wrote:Jaha, det är alltså väldigt svårt att få köpet hävt?
Och det gör väl knappast saken lättar att jag bor i V-ås och han bor i Falköping.
Det är ju liksom inte bara att bogsera dit den...

Om jag säljer som reservdelsbil, vad kan man då få tro?

Och att reparera den, den kan ju kosta hur mycket som helst med tanke på alla de fel som dykt upp.

Nu KAN de ju förvisso kanske bli realtivt billigt. Om det visar sig vara några "simpla" fel.
Men med den otur jag haft hittills så. ;)

Köpa Volvo? Neeeeeeeeee...:shock: har just blivit det en gång. Ruinerade alltså. :lol:

Men nu verkar det ju som om jag e på väg att bli det igen. :?

Kanske inte så svårt men killen kommer nog att göra allt för att slippa undan. Börja med att snacka m killen. Vill han inte lyssna så säg att du har kontaktat KO och att han kan få gå en rejäl match om han har osis.

Det behöver inta bli så dyrt men det kan ta tid. Nåja det är iofs "bara" elfelet som ska lokaliseras. AC och sånt mjäk kan man klara sig utan. Huvudsaken är att bilen går. Lämnar du inn den på verkstad så blir du ruinerad.

Ingen aning vad man kan få, 6000:- till 7000:- kanske. ett pris för en reservdelsbil eller ett renoveringobjekt. Kan dock vara svårsålda. Delar finns på skrotarnai överflöd i alla fall, vissa delar då. En kabelhärva o relän kan ju inte vara svårt att få tag i. Det dräller ju av bilskrotar runt Västerås.

Har en känsla av att bilen gått mer än 16 000 mil. Har du papper på den från tidigare ägare? Besiktingspapper?
Kolla de två senaste ägarna med Vägverket. Ring sen upp ägaren före den du köpte bilen av.
Captain Klutz
V_605

----------------
magfei

Post by magfei »

Jag har just pratat med han som sålde den.
Och han var inte pigg på att ta tillbaka bilen. Men kanske kunde tänka sig att dela på kostnaderna för att fixa den.
Och det är ju bättre än inget alls.

Men skulle det visa sig att det är ett "stort" fel så vet jag inte hur jag gör.
magfei

Post by magfei »

Nu ringde han och ändrade sig angående det där med att dela kostnader osv. Han sa att han skulle kolla med sin "revisor" om vilka skyldigheter han har gentemot mig mm.
Suck... :(
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

magfei wrote:Nu ringde han och ändrade sig angående det där med att dela kostnader osv. Han sa att han skulle kolla med sin "revisor" om vilka skyldigheter han har gentemot mig mm.
Suck... :(

"revisor"..., :lol: , hans fru menar han egentligen.

Kopiera min text, den från KO, och skicka honom den. :evil:

Du kan alltid göra en polisanmälan. :lol: Du har faktiskt vissa rättigheter. Svårt att få rätt men inte omöjligt.
Skojare ska sättas dit oavsett om det är firmor eller privatpersoner. Sådana ska inte få härja fritt. Hur skulle det se ut då?
Captain Klutz
V_605

----------------
magfei

Post by magfei »

Håller med. Såna som han borde inte få gå lösa! :twisted:

Han skulle iaf höra av sig igen när han pratat med "revisorn"...
magfei

Post by magfei »

Nu har jag pratat med konsumentverket, och med säljaren.
Om jag väljer att reklamera bilen så måste han stå för kostnaderna att ta den dit. Jag behöver inte stå för några som helst kostnader i det fallet
Och det var han givetvis inte särskilt pigg på...

Alternativet var att lämna den på en verkstad här som han då godkänt att jag gör, för att kolla igenom bilen och eventuellt åtgärda.
Inte heller det tyckte han var en bra idé...

Tredje alternativet är att jag lämnar den till en kompis, som kollar upp vad det är för fel, och sedan talar om hur mycket det kan tänkas kosta i materialkostnader. Och att jag då får en summa pengar av säljaren för det.
Han erbjöd mig 1500:- på telefon alldels nyss till delar. Men jag vill nog avvakta ett tag för att se vad som händer...
magfei

Post by magfei »

PS: Beträffande rykandet i bilen i fredags påstår han att det är lamellerna eftersom de är nya. Koppplingen är nämligen nybytt.
Kan de vara så?
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

magfei wrote:PS: Beträffande rykandet i bilen i fredags påstår han att det är lamellerna eftersom de är nya. Koppplingen är nämligen nybytt.
Kan de vara så?

:lol: :lol: :lol:

Nice Try.....

Har aldrig i hela mitt liv hört att nya lameller ryker, annat än om man står och slirar på dom i en halvtimme eller mer.

Om bromsarna/oken ligger på/kärvar så skulle jag tro på rökteorin i det fallet. I hans fall tror jag att han har rökt på.... :lol:
Captain Klutz
V_605

----------------
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

magfei wrote:Nu har jag pratat med konsumentverket, och med säljaren.
Om jag väljer att reklamera bilen så måste han stå för kostnaderna att ta den dit. Jag behöver inte stå för några som helst kostnader i det fallet
Och det var han givetvis inte särskilt pigg på...

Han erbjöd mig 1500:- på telefon alldels nyss till delar. Men jag vill nog avvakta ett tag för att se vad som händer...

Se där, på fördelssidan direkt av KO:s direktiv.

1500:-........!? Kostar nästan en felsökning ju... :lol: :lol:
Captain Klutz
V_605

----------------
magfei

Post by magfei »

:D Ja, det är tydligen bra att "hota" med KO.
Nu väntar jag på att höra från min kompis som ska kolla en del på bilen.
Har fått den dit iaf.
Det blev så att jag testade å köra. Och det funkade. Utan lukt och rök...;)
Men med hackande och hoppande.

Hans först diagnos när han startade och lät den gå på tomgång, var att den helt klart inte gick på alla cylindrar.
Vad DET i sin tur beror på.
Det visste han naturligtvis inte.
Inte ännu iaf.

Han ska kolla de andra mer "lättkollade" felen under kvällen.
När jag sen pratat med honom, är det dags att slå en signal till säljaren så får vi se vad som händer.
Fortsättning lär följa... ;)
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

magfei wrote::D Ja, det är tydligen bra att "hota" med KO.
Nu väntar jag på att höra från min kompis som ska kolla en del på bilen.
Har fått den dit iaf.
Det blev så att jag testade å köra. Och det funkade. Utan lukt och rök...;)
Men med hackande och hoppande.

Hans först diagnos när han startade och lät den gå på tomgång, var att den helt klart inte gick på alla cylindrar.
Vad DET i sin tur beror på.
Det visste han naturligtvis inte.
Inte ännu iaf.

Han ska kolla de andra mer "lättkollade" felen under kvällen.
När jag sen pratat med honom, är det dags att slå en signal till säljaren så får vi se vad som händer.
Fortsättning lär följa... ;)

:D
Okki, starta motorn, dra ur en kabel i taget o sätt tillbaka. Den kabel som ni tar av, men då att motorn fortfarande går som ett arsel, på kan vara felkällan. Stiftet kan ha gått o pensionerat sig med.

Hoppas det bara är det skitfelet, räkna ut vad det kostar att byta, säg sen till killen att stift, kablar måste bytas. Tala sen om att AC:n, om du inte redan visste det vid köpet, har lagt sig o sovit. Kostar en del att tryckprova o fylla.

Sammantaget går väl detta på en tre fyra tusen spänn. Fösök att dra ur honom den summan och påtala att om du går vidare med KO så kan det bli ännu dyrare för skumhandlarn. :twisted:

Mera knasfel som du inte visste om eller som han deklarerat för dig?? :wink:
Captain Klutz
V_605

----------------
öhl-in

Post by öhl-in »

Kolla ÖDP:n den kan krångla ordentligt när den blir varm
Det som inte dödar, det härdar!
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T

WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..:(
magfei

Post by magfei »

Tack för fler tips! Man blir glad över alla svar som kommer in och över den enorma kunskap som finns här! :D

Jo, det är byte av tändkablar och stift som är på G under dagen.
Lite filter och annat också. Sedan tar han sig an hängande och läckande avgassystem. Och "gnissel" vid växelspaken som FÖRHOPPNINGSVIS inte är , som någon skrivit i mina tidigare inlägg, ett motorfäste. Och AC/kupéfläktsstrul, + lite annat smått å gott. Hmmm... de blev visst en del! :mrgreen:

Men som jag skrivit tidigare så har jag lämnat bilen i trygga ( :?: ) händer...;)
Jodå, jag är rätt säker på att den är det.
Han är visserligen ingen Peugeot specialist, men väldigt duktig på bilar generellt sett.

För övrigt kan jag meddela de som läst "följetången" kring mitt bilköp och eventuella åtgärder m KO, häva köpet osv, att jag kommit överens med säljaren om 3000:- i kompensation för allt strul.
Så nu är vi överens.
Sedan är det bara å hoppas att bilen inte kräver alltför mycket kostsamt lagande...
För då kanske man tar till :drink: :D

Fick visserligen veta (efter överenskommelsen) att jag bör byta packbox vid vevaxeln... :shock:
Men enligt duktiga källor härinne (Tack Knäpplappen!) så är det inte så farligt.(=dyrt)
Dessutom tänkte jag byta kamremmen samtidigt.
Sedan har jag förhoppningsvis en riktigt bra bil ett tag framöver! :?: :D
Post Reply