Byte bromssköld 406

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
mopar

Byte bromssköld 406

Post by mopar »

Hej, bytte skivor/belägg och handbromsbackar bak på min 406, och då upptäckte jag att bromsskölden var sönderrostad.

Tänkte beställa en ny och byta, men då måste jag ha av hjulnavet. Hur sitter det ihop?
Jag ser täckbrickan, men vad finns innanför? Är det en mutter och lösa lager eller är det ett pressat lager så muttern är dragen med moment?
Kan man sätta tillbaka samma täckbricka eller måste det till en ny när jag ändå beställer skölden?

Så behövs det något särskilt för att göra denna operationen, verktyg eller delar så hade jag varit tacksam om någon ville tipsa.

/mopar
Thomas Pettersson
JCL

Post by JCL »

Jag ska också byta den ena på min 406 så jag undrar samma sak :)
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Har inte bytt själv(med egna händer), men en verkstad har bytt på min bil och det var tydligen en ganska jobbig process att få av navet, dom hade en pneumatisk avdragare som fick stå och slå en bra stund innan det lossnade..

Min gamla bromsbytartråd ;)
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... =sk%F6lden

Ska tydligen gå att byta med avdragare, annars skyller vi på Richard :D
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
zilog

Post by zilog »

Jag kör utan bromssköldar både fram och bak på min 205:a, har hittills inte haft problem med det trots att jag har kört både sommar och vinter med bilen.
205GTI -89, RSV1000R -02
http://gnuffel.googlepages.com
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

zilog wrote:Jag kör utan bromssköldar både fram och bak på min 205:a, har hittills inte haft problem med det trots att jag har kört både sommar och vinter med bilen.

Lite skillnad på en bil som har handbromsen fäst i sköldarna. :wink:
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by zilog »

Claes B wrote:Lite skillnad på en bil som har handbromsen fäst i sköldarna. :wink:

Heh, varför designar man något på det viset?
205GTI -89, RSV1000R -02
http://gnuffel.googlepages.com
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

zilog wrote:
Claes B wrote:Lite skillnad på en bil som har handbromsen fäst i sköldarna. :wink:

Heh, varför designar man något på det viset?

:?
Har du aldrig skruvat med en bil med trumbromsar (eller Volvo, MB ed. som också har handbromsen i trummor)? Ser likadant ut där, jag föredrar definitivt den typen av handbroms framför att ha den i oken.
Peugeot verkar dock tyvärr ha misslyckats med sköldarna till 406 av nån anledning.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by PeMa »

Claes B wrote:
zilog wrote:Jag kör utan bromssköldar både fram och bak på min 205:a, har hittills inte haft problem med det trots att jag har kört både sommar och vinter med bilen.

På min pajade hålen som man fäster sprinten till handbromsbackarna i, det var lite slitet så sprinten kunde inte haka fast. Löstes enkelt genom en egenkonstruktion med genomgående bult med bricka på baksidan av skölden och fjädern från originalsprinten. Funkar perfekt fortfarande 2000 mil senare...

mvh Per
Peugeot 406 HDI -02
Volvo 945 Classic -98
Chevrolet Camaro IROC-Z 5.7 -88
JCL

Post by JCL »

På min är inte skölden sönder rostad men fästet till oket som också sitter i skölden har gått av vid ena bulten. Funderar på att lämna in den på Peugeot center i göteborg o låta dom fixa det. dom ska ha 2000kr för jobbet men dom sa att lagret nästan alltid går sönder så jag skulle räkna med 1500kr till.
mopar

Post by mopar »

Usch, det lät inge vidare...

Jaja, då får man väl bita i det sura äpplet och prata med pegga vekstaden då.
Trist att man gjort sköldarna i öststatsplåt hur som helst när bilen i övrigt inte rostar.

/mopar
Thomas Pettersson
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

JCL wrote:På min är inte skölden sönder rostad men fästet till oket som också sitter i skölden har gått av vid ena bulten. Funderar på att lämna in den på Peugeot center i göteborg o låta dom fixa det. dom ska ha 2000kr för jobbet men dom sa att lagret nästan alltid går sönder så jag skulle räkna med 1500kr till.

Fästet till oket sitter inte i sköden.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by JCL »

Claes B wrote:
JCL wrote:På min är inte skölden sönder rostad men fästet till oket som också sitter i skölden har gått av vid ena bulten. Funderar på att lämna in den på Peugeot center i göteborg o låta dom fixa det. dom ska ha 2000kr för jobbet men dom sa att lagret nästan alltid går sönder så jag skulle räkna med 1500kr till.

På min går bultarna till oket in i en gjutjärns båge som sitter fast i skölden. i alla fall på min bil och även på den skölden jag köpte. Men om du vet något ställe som säljer den löst så får du gärna visa mig för det lär vara billigare och enklare. Enligt Peugeot center i göteborg så går det inte att köpa den bågen löst.
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Claes B wrote:

Jo det sitter ihop i en enhet.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Richard Gustavsson wrote:
Claes B wrote:

Jo det sitter ihop i en enhet.

Ah, ok. My bad.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by rrmike »

Har oxå råkat ut för rostiga bromsköldar. Kostar 900kr st, samt att du måste dra av lagret med en avdragare=du sabbar lagrena=köpa nya hjullager=dyrt.
Bengt C

Post by Bengt C »

På 605 är det lätt hänt att bakhjulslagren faller isär när man tar bort dem. (För att få bort inre ringen måste man sätta avdragern i en viss position dessutom.) Är det inte då bara att pilla isär helt och hållet, tvätta, fetta in och sätta ihop igen? Jag har inte gjort jobbet klart, men tänkte använda den metoden då jag nu byter bakaxel. Kommer detta inte att funka, eller?
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

PeMa wrote:
Claes B wrote:

På min pajade hålen som man fäster sprinten till handbromsbackarna i, det var lite slitet så sprinten kunde inte haka fast. Löstes enkelt genom en egenkonstruktion med genomgående bult med bricka på baksidan av skölden och fjädern från originalsprinten. Funkar perfekt fortfarande 2000 mil senare...

mvh Per

Jag löste det genom att jag tog svetsen och punkta fast skiten!
=))
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Claes B wrote:Har du aldrig skruvat med en bil med trumbromsar (eller Volvo, MB ed. som också har handbromsen i trummor)? Ser likadant ut där, jag föredrar definitivt den typen av handbroms framför att ha den i oken.

BMW har det också på det viset. Jäkligt bra konstruktion, funkar många år utan underhåll.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Post Reply