Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Vad tror ni om detta ? Hålen skall gängas till M6 och drevet kapas strax utanför den delen som sitter på kammen, precis utanför de 12 bulthålen. Att de inre hålen på aluskivan blev avlånga var ett kommunikationsfel mellan mig och han som gjorde den.... men det rror jag inte blir något problem.
Kan detta fungera tro ?, får man bara låsningen å sitta så ?
Loctite
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Ser bra ut tycker jag. Jag har gjort liknande men jag svetsade där inne istället för att bulta som du gör. Funkar säkert jättebra. Makera ut nolläget på drevet så du vet det innan du svarvar isär det.
Det var en jäkla massa hål!
Klart det funkar, flera här har ju gjort liknande.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Hur har du gjort för att inte drevet ska sitta excentriskt när remmen belastar? Såpass tight passform? Svarvat en utstickande rörstump på skivan som ligger i det isärsvarvade "glappet" som passbit?
Jag ska nog svarva mig ett eget nästa vecka, så jag är lite nyfiken på alla tips man kan få. Jag planerar att kunna justera +-10 vevgrader - behöver man mer justermån? Vill ju inte ha justermån i onödan - kan vara bra att ventilerna överlever krypande skruvar.
Är det några problem med att inställningen driver, dvs att vridmoment/vibrationer ställer om drevet? Hur tjock/ i vilket material bör man göra passbiten för att inte drevet ska riskera att bli skevt?
Om man drar på ett ställbart kamdrev på en helt annars orginal mi16 motor, går det att ändra motorns karaktär?
Dvs att den drar på lägre varv, eller högre varv.
Eller måste jag kombinera med vassarekam osv?
Peder_205 wrote:Lånar tråden lite om det är okej snillet :$
Om man drar på ett ställbart kamdrev på en helt annars orginal mi16 motor, går det att ändra motorns karaktär? Dvs att den drar på lägre varv, eller högre varv. Eller måste jag kombinera med vassarekam osv?
tack mvh
Ja det går, men det känns inte lönt. Det man vinner i ena änden förlorar man oftast i andra.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Peder_205 wrote:Lånar tråden lite om det är okej snillet :$
Om man drar på ett ställbart kamdrev på en helt annars orginal mi16 motor, går det att ändra motorns karaktär? Dvs att den drar på lägre varv, eller högre varv. Eller måste jag kombinera med vassarekam osv?
tack mvh
Ja det går, men det känns inte lönt. Det man vinner i ena änden förlorar man oftast i andra.
Inte bara oftast... det är så, vågar till och med påstå att det är så
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Ja byggde somsagt en liknande drev, är lite osäker vad jag har för kamaxel, märket är Piper men det är ristat Enem på sidan. Men jag har flyttat fram kammen ca 2mm (längstut) för att få effekt ända upp till varvstoppet, vid original inställnig så drog en till 4K RPM sen hände det inget.
Projekt billjud 2006
205 GTI -90 CS #129
Medlems Nr. #1111
whale wrote:Ja byggde somsagt en liknande drev, är lite osäker vad jag har för kamaxel, märket är Piper men det är ristat Enem på sidan. Men jag har flyttat fram kammen ca 2mm (längstut) för att få effekt ända upp till varvstoppet, vid original inställnig så drog en till 4K RPM sen hände det inget.
Mitt problem är att bilen har massivt med hack i effektregistret och mer eller mindre stendöd under 5k, vilket gör det omöjligt att hitta effekt vid normal körning.