torkare startar när man blinkar höger :?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
flotte

torkare startar när man blinkar höger :?

Post by flotte »

tja har ett skumt fel.. när jag blinkar åt höger går torkarna igång..
hadde problemet innan men det rätta till sig själv så jag gjorde inget åt det men nån sa det var ett relä. men kommer ej ihåg om det var till torkarna eller blinkersarna..
nån som vet :?:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Det låter som om kablar är i kläm eller skavda under rattstången nånstans.

Det underlättar om du talar om vad det är för bil också.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Är det en 206:a? Då är det nästan säkert Com2000. Källa till mycket ont :roll:
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Richard Gustavsson wrote:Är det en 206:a? Då är det nästan säkert Com2000. Källa till mycket ont :roll:

Enligt tidigare inlägg verkar killen ha en 605 sli -92, men det är ju en gissning då.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Bengt C

Post by Bengt C »

Peugeot 605 håller ens analytiska förmåga på topp! Den är bra för fantasin också.

Vad händer om du sätter på varningsblinkersen och sedan blinkar höger? Går torkarna igång även då?

Det kan vara lite mekanisk haveri runt rattstången. Det kan vara att systemen delar en dålig jordpunkt. Det kan vara solfläcksmaximum, månfaserna eller mellanöstern...
flotte

Post by flotte »

:D ja det underlättar kanske att veta vad det e för bil.
det e en 605 sli -92
torkarna går igång även om jag trycker igång varningsblinkersen
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Bengt C wrote:Peugeot 605 håller ens analytiska förmåga på topp! Den är bra för fantasin också.

Vad händer om du sätter på varningsblinkersen och sedan blinkar höger? Går torkarna igång även då?

Det kan vara lite mekanisk haveri runt rattstången. Det kan vara att systemen delar en dålig jordpunkt. Det kan vara solfläcksmaximum, månfaserna eller mellanöstern...

:lol: :lol: :lol:
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

flotte wrote::D ja det underlättar kanske att veta vad det e för bil.
det e en 605 sli -92
torkarna går igång även om jag trycker igång varningsblinkersen

Alltså, sådär håller ( höll på ) min på två, tre, gånger per år ungefär, :roll: , 605 -92.

Det hela började med att jag drog igång spolarpumpen. Spliiffffsch..., tvätta rutan.
Allt lugnt.
Skulle svänga höger, blinkade och vips så gick torkarna igång.
Ut på motorväg, blinkade vänster, allt ok.
Dags att spola rutan igen, torkarna går igång, ingen spolarvätska. Konstigt. Bara en massa :?: :?: :?:

Blinkar höger för att svänga av, torkarna går igång, försöker att spola, inget händer.
Kör in på en mack. Hårdtestar spolaren helt frenetiskt. Efter ett tag så "sprutar" det.
Blinkar höger, allt ok. Inga torkare går igång.

Sen har det hänt ett par gånger till. :?
Även nivålampan till spolarbehållaren har varit tänd av o till trots att behållaren varit nästan full. Höll på att tappa hakan när jag skulle fylla på. Det gick i en liter cirka...... :shock: Tänkte att det var fel på givaren men det var inget fel alls på den skulle det visa sig senare.

Bytte faktiskt torkarmotor på den och kontakterna var eländigt skitiga och så vidare där.
Fixade kontakten och monterade in den nya torkarmotorn. efter det har dettta spöke ej visat sig igen. Inte heller har nivålampan tänds. Jo när spolarvätskan har tagit slut förstås. :wink:
Captain Klutz
V_605

----------------
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: torkare startar när man blinkar höger :?

Post by Peugeot_605 »

flotte wrote:tja har ett skumt fel.. när jag blinkar åt höger går torkarna igång..
hadde problemet innan men det rätta till sig själv så jag gjorde inget åt det men nån sa det var ett relä. men kommer ej ihåg om det var till torkarna eller blinkersarna..
nån som vet :?:

Det var antagligen jag som kläckte ur mig det.

Men som Bengt C skriver, att det är en dålig jordpunkt som delas, kan det absolut vara.
Sttrömmens vägar är lika outgrundliga som Herrens vägar. :roll:

Kolla din kontakt till torkarmotorn i alla fall. Torkarmotorn sitter på vänster sida från föraren sett under plastlocket.
Längst till höger, vid spolarpåfyllningen, sitter det även en kontakt, skarv t torkarmotorns kontaktstycke. Checka den med.

De e ju som så att om en grej falerar så tar det med sig en massa annat också på dessa bilar och felet behöver inte sitta i själva symptomets plats utan kan ligga så långt ner som i mellanöstern. :roll:
Captain Klutz
V_605

----------------
Bengt C

Post by Bengt C »

Torkarna på 605:an är komplicerade. (Ganska tuffa, om fransoserna klarat av el bättre.) De har ett viloläge under huven som de inte uppsöker under den vanliga sveprörelsen. Detta har de fixat genom att ge torkarmotorn möjlighet att gå åt två håll och sedan sitter en excenter på veven som kan glida ett halvt varv. Därmed får maskineriet två olika vevradier och den större drar ner torkarna under huven. Alla torkarrörelser (utom mellan intervall) slutar med att motorn tar ett varv bakåt. Detta är säkert också orsaken till den irriterande egenheten att man inte kan få dem att slå bara ett slag. De måste gå ytterligare ett slag för att dra ner torkarna i diket.

Systemet innehåller säkert elektronik i ett eller flera reläer och kontakterna är, som vanligt, en mycket vanlig felkälla. Jag har pesonligen erfarenhet av att intervalläget strular ibland och jag tror(?) att även det har sin förklaring i glapp hos torkarmotorns kontakt. När den ska påbörja ett nytt slag, går den i stället direkt ner i diket och rör sig inte mer om man inte slår på det vanliga torkarläget (utan intervall).

Kolla över systemets kontakter alltså, särskillt torkarmotorns.

Utöver detta har jag ibland tveksam funktion hos spolaren och en nivåindikering som beter sig konstigt. Den tänds alltid när man spolar och är sedan tänd en tid som är lite olika lång beroende på om behållaren är full eller ej. Jag har inte lyckats upptäcka någon starkt koppling mellan lystiden och behållarens nivå. Jag antar att lampan borde hålla tyst när behållaren är full (eller är det "lamptest" vid spolning?). Men när den börjar bli tom, hur ska den göra då? Bara tändas när man spolar eller lysa jämt?

Peugeot_605: Länktips www.uboat.net
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Jag hade precis samma fel på min 205a jag drog bort ett relä som jag inte har någon aning om vad de gjorde, antagligen till fjärrljusen. Sen började allt fungera igen, Så det är väl någon kabel som ligger fel någonstans..
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

När nivån i behållaren blir låg börjar lampan att lysa för att sedan slockna sakta. Blir nivån lägre lyser lampan längre tid och slocknar sen.

Lampan tänds inte på min bil när behållaren är från en fjärdedel cirka till full eller när man påbörjar en spolning.
Helt tom är lampan tänd hela tiden.

Hur i he.....?
Captain Klutz
V_605

----------------
Joi

Post by Joi »

Peugeot_605 wrote:Lampan tänds inte på min bil när behållaren är från en fjärdedel cirka till full eller när man påbörjar en spolning.

Hur i he.....?

Är de inte så det ska vara, att den lyser när det är tomt? :roll:
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Joi wrote:
Peugeot_605 wrote:Lampan tänds inte på min bil när behållaren är från en fjärdedel cirka till full eller när man påbörjar en spolning.

Hur i he.....?

Är de inte så det ska vara, att den lyser när det är tomt? :roll:

Japp, helt säkert ska den lysa hela tiden när den är tom vilket den gör på min bil.

Kommenterade bara detta.

Citat:
Bengt C
Utöver detta har jag ibland tveksam funktion hos spolaren och en nivåindikering som beter sig konstigt. Den tänds alltid när man spolar och är sedan tänd en tid som är lite olika lång beroende på om behållaren är full eller ej. Jag har inte lyckats upptäcka någon starkt koppling mellan lystiden och behållarens nivå. Jag antar att lampan borde hålla tyst när behållaren är full (eller är det "lamptest" vid spolning?). Men när den börjar bli tom, hur ska den göra då? Bara tändas när man spolar eller lysa jämt?
Slut på citat.

Verkar vara olika bud på hur lampan beter sig vid olika nivåer.

Nåja, det mystiska problemet har inte uppenbarat sig efter byte av torkarmotor och rengörning av kontaktdonnen och kontakterna.
Peppar, peppar...... :wink:
Captain Klutz
V_605

----------------
Post Reply