Lackresning och Peugeots goda vilja

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
wille

Lackresning och Peugeots goda vilja

Post by wille »

Var idag på kontroll av rosten på min bil (jo, peugeot rostar :o ). Ja ni vet de där kontrollerna man ska göra för att rostskyddsgarantin ska fortsätta att gälla. I alla fall så hittade herrn som utförde kontrollen lackresning på undersidan av huven. Han påpekade då för mig att "de där borde du visa Peugeot" och menade att han hade haft andra kunder som hade fått sina huvar utbytta för lackresning. Stället där lackresningen finns är som sagt på undersidan av huven och sedan "längst ut" ( eh, f*n va svårt de var å förklara då...) mot kanten av huven. Om jag skulle uppskatta hur stort området med lackresningen är skulle jag tippa på ca 20 cm långt och 0,5-1 cm brett.

Finns det någon på forumet som har erfarenhet av lackresning och peugeots goda vilja, eller enbart Peugeots goda vilja att byta ut delar på sina bilar? Kan jag verkligen få min huv utbytt pga av ovan beskrivna?

Bilen är en 206:a -01
Over and Out
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Fick min huv utbytt förra sommaren, gick på lackgarantin. Lackgarantin är 6 år om jag inte har fel. Så när är din bil uttagen? Åk till Peugeot och kolla så fort som möjligt.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by PeMa »

Jag fick en ny huv till min 406'a i somras. Åkte in och visade rosten som börjar komma i plåtfalsarna under huven, två veckor senare fick jag en rekvisition på en ny huv. Mycket fint skött av Peugeot.

mvh Per
Peugeot 406 HDI -02
Volvo 945 Classic -98
Chevrolet Camaro IROC-Z 5.7 -88
wille

Post by wille »

Min bil är uttagen 9/10-01 så den är drygt 6 år. Hrm, jag fick för mig att lackgarantin var tolv år men nu när jag tänker efter är det nog rostskyddsgarantin jag blandar ihop det med. :oops:
Over and Out
krille!

Post by krille! »

Har också rost på samma ställe som du tror jag, dock inte i närheten av lika stort område men det är längst ut nära den där inbuktningen där emblemet i grillen går upp.

Förmodligen försent att få ut nåt på garanti nu, men det är ju tur att det är på undersidan så det inte syns om man åtgärdar det själv :)
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

Jag har blivit lovad en ny huv pga rost vid "falsen".

Men hur är det med lacksläpp på bakluckan?

Jag har lacksläpp på flera ställen på min baklucka, men när jag snackar med verkstaden som hjälpt mej med huven så säjer de att peugeot inte gör något med lacksläppet.

Det är väl ganska utbrett problem på 406:orna med bakluckan?

Så vad gäller?

406 -02
wille

Post by wille »

Jag var ute på Peugeot idag och en kille kollade på skadan. Han konstaterade att rosten kommer att ha gått igenom huven innan de tolv åren på rostskyddsgarantin har löpt ut. Frågan var bara om Peugeot anser att det är tillräckligt med rost för att garantin ska gå in redan nu. Tydligen två saker som ska vara uppfyllda för att garantin ska gälla. 1. Att rosten ska komma inifrån och 2. att rosten ska vara genom, så kallat genomrostat. Så jag får väl se vad som händer, blev lovad ett svar inom två veckor...
Over and Out
wille

Post by wille »

jag kan nu berätta att Peugeot har bestämt sig för att ge mig en ny huv. :D
Over and Out
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Det va schysst, gör gärna reklam för en så bra firma
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se