Jag kollade lite bland de vanliga postorderföretagen och bestämde mig för en elvinsch från Jula samt en skena avsedd för skjutportar. Jag tog upp ett rektangulärt hål i vinschen och gjorde ett skruvfäste för skenan. Hålet måste vara lite längre än vinschens rulle, så att wiren kan rulla upp sig snyggt på rullen utan att skava i hålet. Sedan tog jag tunn plastslang som jag slitsade på längden och trädde upp runt hålet. Detta skyddar wiren om den skulle skava mot hålkanten då den hänger slak. Jag kapade av några 5 cm sektioner av skenan, böjde upp de rundade ändarna av U-profilen och lät dessa utgöra fästen mot takstolarna. Alla nämnda detaljer syns på högra bilden nedan.
Jag har använt svets för vissa av dessa operationer men det går att fästa grejorna med t.ex. M6 bult i stället. Vinkelslip är emellertid att föredra för kapning och håltagning. (Finns för 79:- på ICA om man inte redan har en...)

För att traversen skulle bli komplett behövdes en löpvagn med brytrullar för linan. Jag utgick från hjulen till en hängrulle avsedd för skenan. Jag borrade ur hängrullens axlar och tillverkade en ny vagnskorg av plåt som jag kapade ur skenan. Sedan monterade jag ett par kullager på nya 12 mm axlar. Jag svarvade några spårförsedda aluminumringar som jag trädde utanpå lagren som brytrullar för linan. Lagren sitter med schims (som jag stansar ur en ölburk) mot vagnskorgen för att ytterringen ska löpa fritt. Sedan låste jag ihop vagnen helt enkelt genom att slå sex kraftiga slag med körnare i änden på axlarna. Se bild nedan.
Det fäste som sitter mellan hjulen på hängrullen är 10 mm brett, men min vagnskorg är 14 mm. Jag behövde alltså kapa hjulens innerringar 2 mm för att vagnen inte skulle bli för bred för skenan. Det visade sig att detta inte lät sig göras med svarv, eftersom de kullagrade hjulens inneringar var härdade. Jag satte i stället en axel i handborrmaskinen och trädde på en innering så att den snurrade långsamt. Sedan tryckte jag inneringen mot en slipmaskin och minskade längden.

Tillverkningen av vagnen och nedslipningen av hjulen inneringar var det krångligaste momentet på hela bygget. Kanske hade det varit bättre att försöka hitta någon talja med 5-6 mm breda hjul. Hade jag satt dessa hjul i vagnskorgen, hade jag inte behövt slipa innerringarna. Jag hade inte heller behövt svarva aluminiumringarna med spår för wiren.
Till sist är det bara att trä wiren genom hålet i vinschen ut till vagnen. Ner till taljan (medföljer när man köper vinschen), upp igen till vagnen samt bort till andra ändan av skenan. Den vikt som sitter vid kroken måste offras för att linan ska gå att trä genom hålet i vinschen. Jag kapade den med vinkelslipen och slängde. Hela anläggningen monteras i takstolarna, kablarna förlängs och sedan kan man t.ex. ta upp "nya" bakaxeln på arbetsbänken utan minsta ansträngning.