Byggtips: Travers

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Bengt C

Byggtips: Travers

Post by Bengt C »

Jag behövde få upp några 100+ kg pjäser på garagevinden och enda sättet att komma dit är genom en invändig taklucka. Med tanke på takluckans placering, insåg jag att om jag byggde någon form av kran, skulle jag kunna använda den för att lyfta motorn ur en bil också. Dessutom skulle kranen kunna lyfta upp tunga saker på ett löst arbetsbord i garaget. Jag tänkte att om jag utformar kranen som en travers, skulle jag undvika att lasten blockerar luckan när den kommit upp på vinden. Jag skulle kunna putta lasten i sidled och ställa den på vindsgolvet.

Jag kollade lite bland de vanliga postorderföretagen och bestämde mig för en elvinsch från Jula samt en skena avsedd för skjutportar. Jag tog upp ett rektangulärt hål i vinschen och gjorde ett skruvfäste för skenan. Hålet måste vara lite längre än vinschens rulle, så att wiren kan rulla upp sig snyggt på rullen utan att skava i hålet. Sedan tog jag tunn plastslang som jag slitsade på längden och trädde upp runt hålet. Detta skyddar wiren om den skulle skava mot hålkanten då den hänger slak. Jag kapade av några 5 cm sektioner av skenan, böjde upp de rundade ändarna av U-profilen och lät dessa utgöra fästen mot takstolarna. Alla nämnda detaljer syns på högra bilden nedan.

Jag har använt svets för vissa av dessa operationer men det går att fästa grejorna med t.ex. M6 bult i stället. Vinkelslip är emellertid att föredra för kapning och håltagning. (Finns för 79:- på ICA om man inte redan har en...)

ImageImage

För att traversen skulle bli komplett behövdes en löpvagn med brytrullar för linan. Jag utgick från hjulen till en hängrulle avsedd för skenan. Jag borrade ur hängrullens axlar och tillverkade en ny vagnskorg av plåt som jag kapade ur skenan. Sedan monterade jag ett par kullager på nya 12 mm axlar. Jag svarvade några spårförsedda aluminumringar som jag trädde utanpå lagren som brytrullar för linan. Lagren sitter med schims (som jag stansar ur en ölburk) mot vagnskorgen för att ytterringen ska löpa fritt. Sedan låste jag ihop vagnen helt enkelt genom att slå sex kraftiga slag med körnare i änden på axlarna. Se bild nedan.

Det fäste som sitter mellan hjulen på hängrullen är 10 mm brett, men min vagnskorg är 14 mm. Jag behövde alltså kapa hjulens innerringar 2 mm för att vagnen inte skulle bli för bred för skenan. Det visade sig att detta inte lät sig göras med svarv, eftersom de kullagrade hjulens inneringar var härdade. Jag satte i stället en axel i handborrmaskinen och trädde på en innering så att den snurrade långsamt. Sedan tryckte jag inneringen mot en slipmaskin och minskade längden.

ImageImage

Tillverkningen av vagnen och nedslipningen av hjulen inneringar var det krångligaste momentet på hela bygget. Kanske hade det varit bättre att försöka hitta någon talja med 5-6 mm breda hjul. Hade jag satt dessa hjul i vagnskorgen, hade jag inte behövt slipa innerringarna. Jag hade inte heller behövt svarva aluminiumringarna med spår för wiren.

Till sist är det bara att trä wiren genom hålet i vinschen ut till vagnen. Ner till taljan (medföljer när man köper vinschen), upp igen till vagnen samt bort till andra ändan av skenan. Den vikt som sitter vid kroken måste offras för att linan ska gå att trä genom hålet i vinschen. Jag kapade den med vinkelslipen och slängde. Hela anläggningen monteras i takstolarna, kablarna förlängs och sedan kan man t.ex. ta upp "nya" bakaxeln på arbetsbänken utan minsta ansträngning.

Image
Last edited by Bengt C on Sat Oct 29, 2011 0:26, edited 2 times in total.
Sliced

Post by Sliced »

Nu måste jag kolla hur mycket mitt garagetak håller.
Jag har redan ett kedjeblock från Biltema så jag behöver egentligen bara vagnen och balken däruppe.. Då blir allt handdrivet men det kan jag leva med.
Och ett bra vindsinnergolv. Men idén är ju fantastiskt bra! :D
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

Du är en jävel på det mesta Bengt... Lika kul varje gång att läsa dina inlägg :thumbup:
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
quamen

Post by quamen »

en travers har x och y axel :wink:

Snyggt jobbat iaf :)
205 2.0 RFS -89/99 306 GTi powered!

www.garaget.org/AET - Bilarna
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

quamen wrote:en travers har x och y axel :wink:

Snyggt jobbat iaf :)

Inte alla.

Nä men ett riktigt fint gediget jobb, måste vara bra när man ska förvara saker, samt lyfta upp på bordet! :thumbup:
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Snyggt jobbat. Nu fick jag en ide till att förverkliga.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

riktigt snyggt och funktionellt bygge!

man skulle köpa 2 vinchar av den starkaste modellen, en framför och en bakom bilen. sen kan man hissa upp hela 205:an i taket :D blir en billigt lyft utan massa pelare som är i vägen :D
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Sliced

Post by Sliced »

datapata wrote:riktigt snyggt och funktionellt bygge!

man skulle köpa 2 vinchar av den starkaste modellen, en framför och en bakom bilen. sen kan man hissa upp hela 205:an i taket :D blir en billigt lyft utan massa pelare som är i vägen :D

Om takbalkarna sitter tillräckligt glest kan man ha en 205-a på vinden och en nere på golvet.
/Arne Lindgren
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

En ännu bättre lösning.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

Det heter inte travers....
det heter

DRA-TVÄRS! :lol: :lol:
Mozzarella

Post by Mozzarella »

Sliced wrote:

Om takbalkarna sitter tillräckligt glest kan man ha en 205-a på vinden och en nere på golvet.

:D
Citroen Jumpy -98
snusmummriken

Post by snusmummriken »

bengt jag är inponerad :D du verkar inte ha händerna uppstoppade i arslet precis :)

good work :)
406 -00 (silverpilen) vinterbil
205 CTI -88 sommarbil
Sliced

Post by Sliced »

Joakim Enoksson wrote:Det heter inte travers....
det heter

DRA-TVÄRS! :lol: :lol:

Det är nog dialektalt.. farsan sa så också och han jobbade på stålverk i Hammarn.. och körde dratvärs. :D
/Arne Lindgren
rasor_83

Post by rasor_83 »

Mycket bra bygd telfer.
Bilar:
* Vinter: Peugeot 405 Mi16 -91
* Sommar: Mazda 3 Mps -07 (270+ hp)
Post Reply