Fjäder i oljepumpen.

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Nik wrote:
Pär H wrote:(Sen borde man kanske egentligen sälja satser med avsvarvade silverstålsbitar som "XU racing oil-delivery shimming kit" med inplastad tabell på eBay, men orka? :lol: )

Försäljningsmotto:
"Now you can kill your engine even earlier in the corner" :roll:
Utveckla? Du verkar sitta på info som jag inte känner till.
EN 14497
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Pär H wrote:
Nik wrote:
Pär H wrote:(Sen borde man kanske egentligen sälja satser med avsvarvade silverstålsbitar som "XU racing oil-delivery shimming kit" med inplastad tabell på eBay, men orka? :lol: )

Försäljningsmotto:

Misstänker att han syftar på att problemet med oilsurge inte löses genom att höja trycket.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

TheDagger wrote:
Pär H wrote:
Nik wrote:

Försäljningsmotto:

Misstänker att han syftar på att problemet med oilsurge inte löses genom att höja trycket.

Snarare förstärker det problemet, högre tryck kräver mer flöde osv...
Varför vill man öka trycket btw?
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

TheDagger wrote:
Pär H wrote:
Nik wrote:

Försäljningsmotto:

OK, isåfall var jag väl på fjällsemester när topic ändrades då... :roll: 8) ;)

För min del så förutsätter jag att pickupen alltid är doppad i olja. Övertrycksfjädern är bara en delmängd i oljeförsörjningsproblemet. Nik borde förstå vad jag är ute efter egentligen.

Ettans vevlager och vad man kan göra med t ex tunnare olja är följdfrågor jag har.
EN 14497
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Claes B wrote:

På en renoverad alt. frisk lågmilare ska man ha över 6 bar vid driftsvarvtal faktiskt, och det bör räcka.
På min BX sjönk trycket på tomgång vid varm motor till knappa 1 bar innan renovering. Efter renovering 3 bar vid samma förhållande och alltid 6,5 bar vid körning.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

TheDagger wrote:
Claes B wrote:

På en renoverad alt. frisk lågmilare ska man ha över 6 bar vid driftsvarvtal faktiskt, och det bör räcka.
På min BX sjönk trycket på tomgång vid varm motor till knappa 1 bar innan renovering. Efter renovering 3 bar vid samma förhållande och alltid 6,5 bar vid körning.
Det är fysiskt omöjligt att uppnå 6 bar med den pumpen jag fick av dig iaf. :wave: (Se ovan) Original oljetrycksmätare är ine särskilt pålitlig.

Sen är det fråga om i vilket skick oljan är i och vilken grundviskositet den har. Från sliten 10W-30 till frisk, t ex, 10W-50 ger en avsevärd ökning av oljetrycket, bara det.

Varför öka oljetrycket? Jo, därför att du har förluster överallt i motorn och att du kan känna dig säkrare på att du har tillräcklig oljeförsörjning även till de mest avlägsna (från oljepumpen) delarna av motorn.
EN 14497
Nik

Post by Nik »

Problemet är att oljan åker upp i toppen o där stannar den kurvan ut. Ju snabbare man skickar upp oljan till toppen, desto snabbare blir man av med det som är kvar "nere i motorn".
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Nik wrote:Problemet är att oljan åker upp i toppen o där stannar den kurvan ut. Ju snabbare man skickar upp oljan till toppen, desto snabbare blir man av med det som är kvar "nere i motorn".
Flödet påverkas marginellt av en tryckhöjning om man inte har glappa lager, men jag förstår din markering.

Har en lösning på detta problem också.

Lite tråkigt är det dock att folk ( på t ex www.205gtidrivers.com ) fäller tvärsäkra utlåtanden utan att egentligen ha koll på maskindelarna.

Tajta lager + högre oljetryck + rätt olja = bra för racing.

50-60 SAE på varma sidan är en bra startpunkt. Hög API-klassning är också bra eftersom testerna ovanför typ SG innefattar koksning (och därmed åldrande av oljan).

Frekvent oljebyte är kanske det allra viktigaste att tänka på. De viskositetsbyggande tillsatserna tar fort slut vid hård körning.
EN 14497
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

En olja som är "designad" för racing verkar onekligen göra stor skillnad. Förra året satt jag och jämförde olika oljor utanför det specade området.

20w-50 är ju vid två olika fixerade temperaturpunkter, om jag inte minns fel är det högre talet mätt vid 100 grader c ?, du klättrar en bit utanför det vid smörjställen långt från kylvattnet som t.ex. ram och i SYNNERHET vevlager så att kolla upp viskositetsindextabeller för de oljor man vill använda är inte fel, kokning och shear bör ligga så högt som möjligt i temperatur.

Vevlagren kyls ju nästan inte av något annat än oljan i praktiken så att hålla en moderat temp och samtidigt ha en olja som ändå klarar hålla ihop sig själv vid så högt temp som möjligt blir väldigt viktigt.

Att vara "nöjd" med en oljetemp på 120-130 är i mina ögon sett ur det jag resonerar om ovan, inte vettigt. Max 120 känns ju bättre för att säkra oljans egenskaper ute vid vevlagren, då blir toleransen för oljetryckbortfall mångfaldigt högre.

Jag har högre tryck därför att jag stegvis kommer att arbeta upp kompet vilket belastar lagren rätt duktigt vid vardags/landsvägskörning, bara som en extra livrem, inget annat.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Nik

Post by Nik »

Pär H wrote:...

Håller med dig men på just XU9J4 ska man nog inte höja trycket om det ens medför minsta ökning av flödet. Den verkar så sjukt känslig.
Jag kan gladeligen erkänna att jag i efterhand ångrar mig att jag kört på den motorn själv! Går man på Peugeotmotorer så känns EW10J4S given i 2l-klassen.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Nik wrote:
Pär H wrote:...

Håller med dig men på just XU9J4 ska man nog inte höja trycket om det ens medför minsta ökning av flödet. Den verkar så sjukt känslig.
Jag kan gladeligen erkänna att jag i efterhand ångrar mig att jag kört på den motorn själv! Går man på Peugeotmotorer så känns EW10J4S given i 2l-klassen.

Håller med dig, men det finns ju accumulatorer m.m. som enkelt löser "oljedöd i kurva" problemet om inte bafflar å grejer räcker.
Hans Hellström

Tox

Post by Tox »

Här tycker jag att Nik resonerar rätt!
Alltså det Nik skriver tidigare i tråden, inte quoten nedan.

Jag har högre tryck därför att jag stegvis kommer att arbeta upp kompet vilket belastar lagren rätt duktigt vid vardags/landsvägskörning, bara som en extra livrem, inget annat.

Det är inte oljetrycket som bestämmer vad oljefilmen i lagren egentligen klarar av, trycket ser till att olja finns i lagerbanan det är oljans beskaffenhet som ger hur mycket tryck oljefilmen klarar.
Nu är det säkert så att det ökade trycket inte påverkar flödet nämnvärt så det spelar nog ingen roll egentligen.
Men på en xu9j4 så är nog baffling/vindplåt-nät och en rätt tempererad olja dvs en bra oljekylare betydligt viktigare än ett högre oljetryck än orginal efter det skulle jag nog se över dräneringen från topp innan jag funderade på högre oljetryck iaf .... för det stora bekymmret på xu9j4orna är väl oljesurge och det avhjälps inte med högre oljetryck iaf.
Vevlagren i min rova såg ut som nya efter 3500mil med en effekt som legat mellan 350-450hk och dom cylindertryck som behövs för att nå detta. Men jag har ännu inte åkt svängar banor ... så jag har inte plågat rovan med oljesurge alls.
Men just nu så ligger lite prylar framme för tiggning på tisdag el onsdag så efter det så kanske jag törs komma och prova svänga lite oxå.
Last edited by Tox on Sun May 25, 2008 22:16, edited 1 time in total.
Rosefors mf alla bilar över 13 sec på 402m klassas som A eller EPA traktorer och ska ha en röd varnings triangel där bak så man hinner väja eller bromsa om den befinner sig på allmän väg :lol:
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Det där är ju citerat från mig.

Edit---

Nu fattade jag :lol:

Som sagt, inget annat än extra säkerhet, säkerheten bli inte sämre iaf. Meningslöst är det inte iaf.
Hans Hellström

öhl-in

Post by öhl-in »

Hmm!!! När jag sysslade med Racing, (då Jesus lekte i kortbyxor), Var dom BÄSTA oljorna, likvärdiga med dom SÄMSTA idagk, Oljetrycket var bra... om det överhuvudtaget var något tryck...var finns "the sport" idag??
Det som inte dödar, det härdar!
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T

WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..:(
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

öhl-in wrote:Hmm!!! När jag sysslade med Racing, (då Jesus lekte i kortbyxor), Var dom BÄSTA oljorna, likvärdiga med dom SÄMSTA idagk, Oljetrycket var bra... om det överhuvudtaget var något tryck...var finns "the sport" idag??

Det viktigaste är ju som både jag och tox utrett längre upp (även om mina sista rader i det meddelandet verkar vara kontroversiella...) att den har vettig temp och att den FINNS där.

På J4:an har den en tendens att förvsinna när man svänger.

Hjälper ju inte mycket med kraftigare fjäder sett ur någon annan synvinkel än att det högre trycket förhoppningsvis ger några mikrosekunder extra innan det börjar gnida metall, flödet i toppen bör ju inte öka linjärt med trycket misstänker jag.

Däremot är det som Nik säger att det något högre flödet gör att du suger rent snabbare i sumpen, men det jag funderar över då är om verkligen rensugningen är ett problem då det ju är sidokraften som flyttar oljan ur pickupens räckvidd, så tidpunkten när pumpen tappar oljan bör bli samma oavsett flödet man drar upp när pumpen kan dra till sig oljan.

8V maskinerna har ju lägre flöde av olja, så där märks inte tappet lika snabbt som på 16V maskinerna, men de borde rimligen tappa oljan vid samma punkt i kurvan, när motorn går så cirkulerar ju oljan, nivån i sumpen bör vara relativt konstant. Detta får mig att tro att ett högre tryck kan hjälpa upp något, om än lite.

Ackumulator/Baffel m.m. is the shit, fjädern gör antingen ingen nytta alls eller en liten liten nytta. Däremot gör fjädern en jättenytta TILLSAMMANS med en ackumulator ju :)
Hans Hellström

Tox

Post by Tox »

Problemet är en kombination av inte den bästa dräneringen från toppen, högre oljeflöde än i 8v kombinerat med högre rpm och helt utan baffling och vindplåt i tråget och det vete rackarn om vindplåt/vindnät inte är nog så viktiga .... för det stormar nog rätt friskt nere runt pickuppen som trycker och rycker oljan dit den inte ska vara.
Det jag hade hör om peugeot xu9j4an innan jag tittade i en var att dom hade klena vevlager ..... men lager och lageryta är det absolut inget fel på och orginal stakar tål massor om man tittar till grovlek vs cylindertryck .... jag vill nog påstå att dom som knäckt stakar och vevlager i en xu9 har gjort det pga oljesurge och inget annat.
Det är ungefär samma som att säga att växelådorna inte håller när man kör sönder diffdreven i slutväxeln.
Rosefors mf alla bilar över 13 sec på 402m klassas som A eller EPA traktorer och ska ha en röd varnings triangel där bak så man hinner väja eller bromsa om den befinner sig på allmän väg :lol:
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Det är inget fel på dimensionerna på sakerna nej :)
Hans Hellström

Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

En "vindplåt" (bra försvenskning av "windage tray" förresten) har ju som egentlig uppgift att motorn inte ska bromsas av (av veven) uppiskad olja om jag förstått principen rätt.

I oljeförsörjningsperspekivet så har jag fattat det som att man kan överfylla typ en liter utan att tappa effekt eller skumma oljan. Är det så eller är vindplåten bra av nån annan anledning?
EN 14497
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Pär H wrote:Det är fysiskt omöjligt att uppnå 6 bar med den pumpen jag fick av dig iaf. :wave: (Se ovan) Original oljetrycksmätare är ine särskilt pålitlig.

Varför är det omöjligt?
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

TheDagger wrote:
Pär H wrote:Det är fysiskt omöjligt att uppnå 6 bar med den pumpen jag fick av dig iaf. :wave: (Se ovan) Original oljetrycksmätare är ine särskilt pålitlig.

Varför är det omöjligt?
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 027#713027

Menade inte att påpeka nåt fel på pumpen, men fysiken sätter vissa gränser. :wave:

Annars har jag själv valt att köra på en hyfsat "rak" olja utan viskositetsbyggande tillsatser, tillsatser som bryts ned av lagertryck och temperatur:

Image
... en bra syntetisk basolja utan så mycket krusiduller adderade.
EN 14497
Post Reply