Elektroniken spökar efter stereomontering 406

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Forsberg
Guldmedlem
Guldmedlem

Elektroniken spökar efter stereomontering 406

Post by Forsberg »

Bytte i somras ut min originalstereo mot en sony, läste runt på forumet och läste om att bilar med multiplex-system behövde nån form av ISO-adapter, annars kunde det börja strula.
Jag knatade över till peugeot-verkstaden i stan och frågade om jag behövde en sådan men där sa de att multiplex inte infördes i psa-bilar förrän 2004 (min är en 406 2,2 sport från 2002).
SÅ, jag petade in stereon och redan efter några dagar slutade min huvudnyckel att kommunicera med startspärren, sen skenade ena framljuset uppåt, några veckor senare slutade ACC-automatiken att funka (inte AC'n, men själva klimatdelen), och ibland så stängs inte alla displayer av när jag stänger av tändningen :shock: .
Märk om min förvåning när jag här på forumet läser pressutskicket från när 2,2 sporten var ny, där det står att den har multiplex-system :evil: . Vafan har jag gjort, har jag bränt varenda liten krets och fått spöken i elektroniken??? Ska jag slita ut stereon och börja om från noll igen??
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Se till att koppabort 90 kablarna och kaben som heter X nånting, så ska du se att det löser sig.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Forsberg
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Forsberg »

Richard Gustavsson wrote:Se till att koppabort 90 kablarna och kaben som heter X nånting, så ska du se att det löser sig.

Är det nåt som sitter i bilen som satt i originalstereon? det satt två sladdar där som inte fick plats nånstans, som vi lät vara. Kan det varit dom? Svårt för dig o veta kanske :? haha.

Blir lite putt på att man inte kan vara säker på informationen man får från verkstaden bara. Borde inte de, om några, ha koll på bilarna de lagar?
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

syndikhat wrote:
Richard Gustavsson wrote:Se till att koppabort 90 kablarna och kaben som heter X nånting, så ska du se att det löser sig.

Är det nåt som sitter i bilen som satt i originalstereon? det satt två sladdar där som inte fick plats nånstans, som vi lät vara. Kan det varit dom? Svårt för dig o veta kanske :? haha.

Blir lite putt på att man inte kan vara säker på informationen man får från verkstaden bara. Borde inte de, om några, ha koll på bilarna de lagar?

Richard Gustavsson är Peugeotmekaniker (med väldig stor koll), så lyssna på vad han säger så ska du se att det ordnar sig. :)
Forsberg
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Forsberg »

Morbidio wrote:Richard Gustavsson är Peugeotmekaniker (med väldig stor koll), så lyssna på vad han säger så ska du se att det ordnar sig. :)

Absolut, jag litar på Richard! Önskar att man vore elektriker eller nåt så man hade lite pejl från början:D
Patson

Post by Patson »

På min 406 2003 har jag fått byta ut originalstereon för att den gamla la av, utav någon anledning. Men när jag fått tillbaks bilen så funkade inte autovolymen, jag kan inte ställa den i on läge, utan den står bara i off. Och enligt verkstan så kan man inte få den funktionen om man buter steroe, verkar också jävligt skumt. Dessutom smäller det till i högtalarna ibland så man skiter på sig....
Post Reply