Länkarmar peugeot 206 gti

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
krille_86

Länkarmar peugeot 206 gti

Post by krille_86 »

Hej jag har en peugeot 206 som jag tror jag snart måster byta länkarmar på. Hade in bilen på service när den hade gått 7000mil och då sa dom att länkarmarna va lite dåliga men de va inget akut och bilen har nu gått 10000 mil. de ljudet man kan hör de är att de klångar till lite när man gör fullt rattutslag. hör även lite när man kör sakta på en dålig väg. Undra om dom är svåra att byta själv och hur man gör de i så fall. och va en verkstad ska ha för att göra de mvh christer
sanoj

Post by sanoj »

Be dina lokala verkstäder om en offert, det brukar man kunna få. Själv har jag ingen aning tyvärr :S
krille!

Post by krille! »

Peugeot själva brukar ta ca 4500:- totalt för bägge sidor(1500:- arbete + 3000:- material) vilket jag tycker är överkomligt med tanke på hur fort det går jämfört med om man gör det själv för första gången.

En mindre verkstad lär göra det lite billigare, kolla runt lite som sagt.

Länkarmar finns även billigare på bland annat biltema, hur kvalitén är låter jag vara osagt.
Nik

Post by Nik »

Biltema bärarmar håller ca ett halvår på en RC som är körd normallångt och vänligt men mycket bestämt. Bortkastade pengar mao!
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
PlutoOrjan

hmmm...

Post by PlutoOrjan »

Nik wrote:Biltema bärarmar håller ca ett halvår på en RC som är körd normallångt och vänligt men mycket bestämt. Bortkastade pengar mao!

Visserligen så är 1.6:an lättare i nosen än 2.0 och de körs annorlunda. MEN jag har iallfall kört tre år och 9000mil på länkarmarna från Biltema så de är def. inte bara skit. Mina originallänkarmar var tvärslut efter 8000mil och min kollegas original höll endast i 5000mil så det verkar vara "samma skit" isåfall...

Med tanke på at Biltemas kostar 495:- styck så är det helt klart prisvärda!
Betala inte mer än vad du behöver... GTI:n och RC:n är dyra redan som de är i drift....

Finns många trådar just om länkarmarna och de äe kända för att inte hålla speciellt länge.

\Örjan.
** Peugeot 307 SW 2005
Uppdaterad med 7" pekskärm
med GPS & backkamera.
Xenonkonverterat hel/halvljus.
Egenmonterad, avtagbar Kovil-Krok.

** Peugeot 307 XS 2006 Faceliftad
Uppdaterad med 7" pekskärm med GPS &
backkamera. Baslåda under förarstolen &
nya högtalare runt om.
Xenonkonverterat halv/helljus.
Eftermonterad Backspegel med
autoavbländning.
Nik

Post by Nik »

Bör kanske tillägga att jag kört upp 2 omgångar bärarmar från Biltema så det kan ha varit en sämre batch för bägge men det är inte säkert!

Hörde av en nisse på Peugeot i Hbg att det har kommit en reviderad variant på bärarmar till RC:n. Huruvida detta stämmer har jag ej fått bekräftat, men man kan se på infotec att där finns två olika varianter.

Med tanke på hur bussningarna är monterade så är ju höjden på bilen av rätt stor vikt för hur länge bussningarna i bärarmarna håller!
Detta är kanske en anledning till varför bl.a. de TU-baserade 206:orna har andra artikelnummer på sina bärarmar än de EW-baserade!
Samtliga mina biltema-bärarmar som alla gått ca ett halvår har haft mer eller mindre kaputta bussningar (den första omgången var tokpaj och nu senast fanns där lite mer att nöta av).

Värt att tänka på!
Inköpskostnaden är det lilla när det gäller bärarmarna, bytena är bra mycket tradigare.
krille!

Post by krille! »

Nik wrote:Detta är kanske en anledning till varför bl.a. de TU-baserade 206:orna har andra artikelnummer på sina bärarmar än de EW-baserade

Är de förstnämnda bättre eller sämre om man skulle byta till sådana nästa gång(ja, det kommer en nästa gång..)?
Om de nu passar 2,0 vill säga.

Bussningarna är det som hållt längst på mina bärarmar, spindelleden har varit helt slut de två gånger jag fått byta hittills, detta inom 4000 mil bör nämnas :roll:
Pirat av okänt märke höll ett år(1000 mil), de nuvarande originalarna har suttit ett år hittills och ser dock fina ut än så länge.

Kvalitén verkar vara väldigt varierande oavsett märke när man läser lite här på forumet.
krille_86

Post by krille_86 »

Okej de värkar ju som att de är ett stort problem de här med länkarmar känns inte så värt att köpa biltema bärarmar om dom nu bara håller ett halv år som en skrivit.
Kanske kan få de billigare än 4500kr tycker de låter mycket ska höra mig för med nå andra verkstäder en peugeot. Men jag ska först lyfta upp bilen och kolla hur bärarmarna ser ut så får man ju se när man byter dom. Men är de nån som har några tips på hur man gör för att byta bärarmar själv ??
Nik

Post by Nik »

krille! wrote:
Nik wrote:Detta är kanske en anledning till varför bl.a. de TU-baserade 206:orna har andra artikelnummer på sina bärarmar än de EW-baserade

Är de förstnämnda bättre eller sämre om man skulle byta till sådana nästa gång(ja, det kommer en nästa gång..)?
Om de nu passar 2,0 vill säga.

Bussningarna är det som hållt längst på mina bärarmar, spindelleden har varit helt slut de två gånger jag fått byta hittills, detta inom 4000 mil bör nämnas :roll:
Pirat av okänt märke höll ett år(1000 mil), de nuvarande originalarna har suttit ett år hittills och ser dock fina ut än så länge.

Kvalitén verkar vara väldigt varierande oavsett märke när man läser lite här på forumet.

Som sagt, MIN teori är att bilens höjd i förhållande till vinkeln på bärarmen är det kritiska för bussningarnas livslängd. Mao enligt den teorin är GTI-bärarmar bara dåligt på en 1.6:a såvida man inte har sänkt den till motsvarande GTI:ns höjd!

Jag har inget direkt statistiskt underlag för kvaliteten på de olika bärarmarna, mer än att jag lyckas bra med att köra slut på dom jag kommit över.
Men det går inte att säga bu eller bä från enbart mina erfarenheter. En liten hint kan iaf vara att i vissa fall så kan Biltemas bärarmar vara mindre hållbara. Åas har många problemen eftersom Peugeots inte håller nån evighet heller!

krille_86 wrote:Okej de värkar ju som att de är ett stort problem de här med länkarmar känns inte så värt att köpa biltema bärarmar om dom nu bara håller ett halv år som en skrivit.
Kanske kan få de billigare än 4500kr tycker de låter mycket ska höra mig för med nå andra verkstäder en peugeot. Men jag ska först lyfta upp bilen och kolla hur bärarmarna ser ut så får man ju se när man byter dom. Men är de nån som har några tips på hur man gör för att byta bärarmar själv ??

Ett halvår är vad jag upplevt med min körstil på en RC! Your mileage may vary ;)
Som sagt, jag har en stark känsla av att vinkeln på bärarmen i förhållande till bilens höjd har en mycket stark inverkan på bussningarnas livslängd! Och det skulle ju med originalhöjd tala för att man köper rätt bärarmar från Peugeot. Men det är bara MIN teori!

Det är semi-knepigt att byta bärarmarna, har man inte god vana av bilmek ska man nog lämna iväg det!
Det krävs antingen en fin teknik för att sära spindelleden, eller mycket våld och mycket våld på fel sätt tenderar att skapa olyckor :?
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Lite lustigt det där med vinkeln i förhållande till höjden. Min är sänkt 7cm med coilovers och mina bärarmar håller fortfarande utan tendens till glapp i spindelleden efter 6300 mil. Får väl se vad de säger på besiktningen denna gången men jag har definitivt inte känt något själv
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Rizzt

Post by Rizzt »

Meca reservdelar säljer länkarmar till peugeot 206 för 825 st.
Post Reply