Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Absolut inte en japs på en Peugeot. Det är ju fjortisfasoner.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
2" metallisk katalysator. 2" fullflödes system. vill du ha de stuket så räcker det med flammdämpare efter katt å sedan rör ut.
Jag körde med ovanstående dock med oval längst bak för att få en bruks/räser. Låter ruskigt bra. väl-avstämt.
Eftersom min fläns efter kat till catback är rutten och jag har en metallisk sportkat liggandes så tänkte jag snart operera lite i avgaset på min 205 GTI. Tänkte mig sportkaten efter downpipe och ersätta originakaten, och sedan en halvstor dämpare längst bak. Men så läser jag flammdämpare efter kat, vad är det? Låter nästan nödvändigt? Man vill ju inte elda upp bakspoilern...
DaF1e wrote: Men så läser jag flammdämpare efter kat, vad är det? Låter nästan nödvändigt? Man vill ju inte elda upp bakspoilern...
Alltså, det kan du skippa om du vill ha ett vassare ljud men vill du få ner resonans och dämpa över hela registret så har man med flammdämparn, finns säkert fler punkter över den. Men jag hade båda, lät och djupt, inte metalliskt å ihåligt som det kanske kan göra utan den dämparen.
Peugeot Sport Club | CREW If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Ja det är lite svårt att förklara hur det låter. Bästa är ju om man köper dämparn å testar. Helt enkelt, dämparn kostar väl bara 3-400kr.
Vill man ha ett håligare ljud så får man skippa flamdämparn. (kanske lite fel ord på mittdämpare men ja..)
Peugeot Sport Club | CREW If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Jaaacob wrote:kanske lite fel ord på mittdämpare men ja..
Mmm.
Flamdämpare är det normalt inte hål raktigenom
Men det låter bra
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
DaF1e wrote:Jaaacob. Med "ihåligt" ljud, menar du som i resonans eller bara lite ballt halvsportigt?
Hm svårt att förklara.. Min mullrade gott, det pga att ljuddämparna skapade det lite djupare ljudet. Skippar du en eller kanske till och med två så får du ett råare.. ja inte så direkt trevligt ljud.
Det halvsport/balla ljudet får du fram genom att stämma av. Rätt längd på avgassystemet, och att du har rätt krökar och böjar spelar in där med vad jag förstått.
Jag fick väl till något på ett ungefär.
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Det är nog så. Att få till det rätta ljudet är nog svårt, jag menar att man har ju speciella avdelningar för just sådant hos vissa tillverkare. Man får nog vara nöjd med lite mer "dån" helt enkelt.
2,25" rör är nog optimalt till din maskin, vill du ha ett vasst ljud (behöver inte vara höggljutt) så sätt dämparna närmare grenröret, vill du ha dovare ljud sätter du dämparen längst bak.
Samma gäller grövre rör = dovare ljud
Mindre rör =vassare ljud