Kan nån ha nått tips? 306 XSI 2.0l -96 "rycker"

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Supra

Kan nån ha nått tips? 306 XSI 2.0l -96 "rycker"

Post by Supra »

Alltså nu börjar jag bli less på gnället här hemma. Pappa och mamma köpte ju en 306 XSI i sommras, och för ett tag sen så börja den krångla.

De börja med att hastighetsmätaren slutar att fungera, pappa köper en ny givare och byter, men den funkar fortfarande inte. Den kan börja funka ibland när den känner för det. Nyss hade den funkat i flera dagar, men i morse sluta den igen.

Nån som kan ha någon ledtråd?

När bilen blir varm börja den rycka och gå konstigt. När den är kall verkar de som att den funkar som den ska någorlunda.
Fick reda på nu att rycket kommer när man ska ge på gas när man ska iväg, plus att den rycker när man släpper gasen. Den rycker värre när den är varm och mindre när den är kall. K-lampan börjar lysa när den står på tomgång oxå.

Nån som kan ha nå tips?

Dom på mekonomen hade tydligen pillat på nånting med tomgången, men de hjälpte ju inte.

kan de vara nån spricka i grenrör eller läcka i insuget tro?
MVH//Henrik || 405 T16
lorentz

Post by lorentz »

Jag skulle gissa på att ÖDP:n börjat strula. Då brukar bilen rycka och K-lampan lysa. Min gjorde det.
Supra

Post by Supra »

ja jag har funderat lite på de faktiskt. ska kolla på de problemet :) tack för DE ÄNDA TIPSET MAN FÅTT, folk måste tydligen ha noll vetskap om just 306 XSI på denna klubb.. :evil:

hade de varit en annan bil så skulle de bara bombas med massa bra svar. men men.
MVH//Henrik || 405 T16
Carl R

Post by Carl R »

Ni har bytt tändstift va? (sorry om det var en dum fråga)
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

Supra wrote:ja jag har funderat lite på de faktiskt. ska kolla på de problemet :) tack för DE ÄNDA TIPSET MAN FÅTT, folk måste tydligen ha noll vetskap om just 306 XSI på denna klubb.. :evil:

hade de varit en annan bil så skulle de bara bombas med massa bra svar. men men.

Tålamod är en dygd Henrik :wink: Din tråd har ju bara varit ute ett dygn.

Jag tycker att det låter som om den inte får tillräckligt med soppa, pröva och mät bränsletryck, bör ligga på ca: 3 bar.
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
Supra

Post by Supra »

hehe ja förlåt:P enligt dom på verkstan så menar dom på att de ska vara en givare som ska reglera spjället när man släpper gasen, så att inte spjället stängs HELT. Men de låter ju lite dumt för den rycker ju även när man ska ge gas och åka iväg.

Ja dom är bytta.
MVH//Henrik || 405 T16
Post Reply