Är de bra de där extraljusramperna?
Är de bra de där extraljusramperna?
Det var en gång en Saab 900 med två Hella Rallye 3000-extraljus.
Då lyktorna flyttades till en Pug 205 såg det hela smått komiskt ut och den
lilla bilen fick snart smeknamnen Musse Pigg och Dolly Parton...
Idag är 205:an bytt mot en 307:a och bilägaren tvekar inför att montera "tits from Hell(a)"
på sin första _snygga_ bil och sneglar istället på sådana där moderna ramper med typ fyra små lyktor.
Han undrar:
Är de bra - står de sig i jämförelse med "gamla hederliga extraljus"?
Vilka kan PSC-användarna rekommendera att han ger sin 307:a?
Idag är 205:an bytt mot en 307:a och bilägaren tvekar inför att montera "tits from Hell(a)"
på sin första _snygga_ bil och sneglar istället på sådana där moderna ramper med typ fyra små lyktor.
Han undrar:
Re: Är de bra de där extraljusramperna?
mappo wrote:Det var en gång en Saab 900 med två Hella Rallye 3000-extraljus.
Han undrar:
Hej!
Jag kör med HELLA JUMBO 320 FF BLÅ på min batmanobil (307sw
Du kan kolla hur olika extraljus passar din bil i hellas provhytt:
http://www.kgk.se/kgk/handels/hella/index.html
Vive la république!
- 406_Jonathan
Ett par år gammalt test av AMS: http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 061910.pdf
dado wrote:Jag kör med HELLA JUMBO 320 FF BLÅ på min batmanobil (307sw) o det funkar finfint. Ramper är bara skit. Lyser som mest precis framför bilen, där det behövs minst o räckvid är ingen vidare heller.
Jag håller bara med! Köp nå riktiga extraljus, som du kan montera av på sommaren om du känner fört.
Jag har kört med Hella ralley 3000. Prima prima! Så behåll den idén. Kanske nya om de gamla är slitna å dålig reflektor/glas osv på.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
- Flashmax666
Jaaacob wrote:Jag håller bara med! Köp nå riktiga extraljus, som du kan montera av på sommaren om du känner fört.
Jag har kört med Hella ralley 3000. Prima prima! Så behåll den idén. Kanske nya om de gamla är slitna å dålig reflektor/glas osv på.
En Lighton-båge är ju ett hett alternativ om du väljer att köra med ordentliga lampor.
Bara vrida om två vred, koppla loss elen och bära med rampen in...
http://www.olconstruction.se/lighton.htm
406 kombi 2,2HDi - 2003
Ett alternativ kan vara att xenon-konvertera helljuset. Har precis gjort det på min BMW och resultatet blev skitbra. Billigt var det också med leverans på en vecka. 540kr inkl. frakt med dollarkursen som var för ca 1.5 veckor sedan. http://www.vvme.com Perfekt passform på grejerna, inga störningar på annan elektronik (fast jag kan ju inte garantera något på annan bil än den jag provat på) och det svåraste vid monteringen är nästan att fästa ballasterna. Har du lock bakom dina lamphus får man ta upp ett hål på dia 23mm, det är allt. Ska tillägga att på min bil går inte räckvidden att jämföra med riktiga extraljusvärstingar, men det lyser brett och fruktansvärt bra inom lampans fysiskt möjliga område. Jag är helnöjd.
Nu funderar jag på att bixenon-konvertera Pegan också. Men det kan ju bli fel med halvljuset och garanterat inte godkänt på SBP så jag avvaktar ett tag innan jag bestämmer mig.
BMW 540iA -94
Volvo 855 T5 2.0 (steg 1) -95
När det gäller extraljus så är det så att runda och stora strålkastare ger bäst ljusutbyte. En extraljusramp lider dels av att strålkastarna är små och dels av att den monteras lågt ned så att man får ett mycket kraftigt ljus omdelbart inpå bilen och inte långt bort där man vill ha blicken vid mörkerkörning.
Ljusbilden från en extraljusramp är mest att den förstärker den befintliga helljusbilden, den blir kraftigare och eventuellt lite bredare (särskilt på dom ramperna där man kan vinkla ut dom yttersta ljusen). Dock så blir inte ljusbilden längre. Sen har vi problemet som jag nämnde innan att man får väldigt mycket ljus nära fordonet, ögat ställer in sig efter detta kraftiga ljus och tappar känsligheten på sikt och man kan faktiskt se sämre 200 meter bort än innan. Dock tror man att man ser bättre för att man blir lurad av det kraftiga ljuset.
Så min rekommendation till dig är att montera på traditionella extraljus. I dag så finns det extraljus som trots mindre storlek nästan kan matcha dom större modellerna. Ett bra exempel är Hella 3000 compact som med sina 14 centimeters diameter lyser lika långt, men dock smalare än den 22 cm stora modellen. Vill man ha ännu mindre finns Hella FF300 som ger ett rätt så brett men inte lika långt ljus (ca 250 meter).
Har själv på fyra stycken Bosch Big Knick på min 307:a. Två av dom är flodljus och två stycken är pencilbeam som lyser långt men smalt. Totalt sett så har vägen upplyst ca 500 meter. Det kan tyckas mycket, men samtidigt så blir mörkerkörningen mer vilsam när man liksom på dagen kan ha blicken riktad längre fram än vanligt. Nackdelen är att man får blända av tidigt så en separat strömbrytare för strålkastarna kan vara en idé.
Den gamla klassikern Bosch Big Knick lyser inte mycket i början utan har en ljusbild som börjar en bit fram på vägen där den behövs. Ljusbilden är väldigt bred och har inte så mycket ströljus. Konkurrenten Hella 3000 däremot har en ljusbild som börjar lysa brett väldigt tidigt, efter bara några meter så täcker den upp dikeskanterna. I gengäld så lyser den inte riktigt lika långt. Ljusbildens karaktär är en kraftig kärna med ljus som når långt och runt om denna kärna massa ströljus åt sidorna samt även lite upp och ner. Vilket man föredrar är en smaksak samt beroende på vilka vägar man kör mycket på.
Ljusbilden från en extraljusramp är mest att den förstärker den befintliga helljusbilden, den blir kraftigare och eventuellt lite bredare (särskilt på dom ramperna där man kan vinkla ut dom yttersta ljusen). Dock så blir inte ljusbilden längre. Sen har vi problemet som jag nämnde innan att man får väldigt mycket ljus nära fordonet, ögat ställer in sig efter detta kraftiga ljus och tappar känsligheten på sikt och man kan faktiskt se sämre 200 meter bort än innan. Dock tror man att man ser bättre för att man blir lurad av det kraftiga ljuset.
Så min rekommendation till dig är att montera på traditionella extraljus. I dag så finns det extraljus som trots mindre storlek nästan kan matcha dom större modellerna. Ett bra exempel är Hella 3000 compact som med sina 14 centimeters diameter lyser lika långt, men dock smalare än den 22 cm stora modellen. Vill man ha ännu mindre finns Hella FF300 som ger ett rätt så brett men inte lika långt ljus (ca 250 meter).
Har själv på fyra stycken Bosch Big Knick på min 307:a. Två av dom är flodljus och två stycken är pencilbeam som lyser långt men smalt. Totalt sett så har vägen upplyst ca 500 meter. Det kan tyckas mycket, men samtidigt så blir mörkerkörningen mer vilsam när man liksom på dagen kan ha blicken riktad längre fram än vanligt. Nackdelen är att man får blända av tidigt så en separat strömbrytare för strålkastarna kan vara en idé.
Den gamla klassikern Bosch Big Knick lyser inte mycket i början utan har en ljusbild som börjar en bit fram på vägen där den behövs. Ljusbilden är väldigt bred och har inte så mycket ströljus. Konkurrenten Hella 3000 däremot har en ljusbild som börjar lysa brett väldigt tidigt, efter bara några meter så täcker den upp dikeskanterna. I gengäld så lyser den inte riktigt lika långt. Ljusbildens karaktär är en kraftig kärna med ljus som når långt och runt om denna kärna massa ströljus åt sidorna samt även lite upp och ner. Vilket man föredrar är en smaksak samt beroende på vilka vägar man kör mycket på.
Monsterbygge?? Det där är väl inget! lol, när vi börjar pratar extraljus på taket och dubbla rader extraljus i fronten så kanske vi kan kalla det monsterbygge! he he
Jag har gjort tvärtemot dom flesta och satt flodljusen i mitten och pencilbeamen längst ut. Pencilbeamen är ställda så att dom lyser aningens in mot mitten och korsar varandra ca 300-400 meter fram på vägen. Detta är ett knep som tydligen rallyförare använder, fördelen är att man får kraftigare belysning långt bort där ljuset annars börjar avta. Det funkar faktiskt men är lite pilligt att justera in. Inifrån bilen så uppleves ljusbilden som väldigt homogen.
Carl R: När det gäller xenonkonvertering av helljus så är mina erfarenheter att det blir ungefär som att sätta på ett par mellanstora extraljus. Du vinner en del längd och bredd men får inte det riktigt kraftiga ljuset. Dock skiljer det sig kraftigt från modell till modell, på visa bilar blir det bra och på vissa blir det sådär.
Jag har gjort tvärtemot dom flesta och satt flodljusen i mitten och pencilbeamen längst ut. Pencilbeamen är ställda så att dom lyser aningens in mot mitten och korsar varandra ca 300-400 meter fram på vägen. Detta är ett knep som tydligen rallyförare använder, fördelen är att man får kraftigare belysning långt bort där ljuset annars börjar avta. Det funkar faktiskt men är lite pilligt att justera in. Inifrån bilen så uppleves ljusbilden som väldigt homogen.
Carl R: När det gäller xenonkonvertering av helljus så är mina erfarenheter att det blir ungefär som att sätta på ett par mellanstora extraljus. Du vinner en del längd och bredd men får inte det riktigt kraftiga ljuset. Dock skiljer det sig kraftigt från modell till modell, på visa bilar blir det bra och på vissa blir det sådär.
Last edited by Norrsken on Fri Nov 14, 2008 11:33, edited 2 times in total.
Det här är monsterbyggen!
Det här är vad jag menar med monsterbyggen! *asg*

DaF1e wrote:Ett alternativ kan vara att xenon-konvertera helljuset. Har precis gjort det på min BMW och resultatet blev skitbra. Billigt var det också med leverans på en vecka. 540kr inkl. frakt med dollarkursen som var för ca 1.5 veckor sedan. http://www.vvme.com
Någon mer än jag som blev intresserad av detta. Möjlig sambeställning?
Kom gärna med bilder och mer recension.
Peter J wrote:DaF1e wrote:Ett alternativ kan vara att xenon-konvertera helljuset. Har precis gjort det på min BMW och resultatet blev skitbra. Billigt var det också med leverans på en vecka. 540kr inkl. frakt med dollarkursen som var för ca 1.5 veckor sedan. http://www.vvme.com
För det priset så är det helt klart intressant!
Det där är porr!
Peugeot Sport Club | CREW
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Har kört några kvällar/nätter nu med mitt xenon, och har egentligen inget mer att tillägga än det jag redan skrivit. Xenon i originalinsatserna går inte att jämföra med riktiga extraljus vad gäller längd och bredd, men jag upplever att man verkligen maximerar originallampans kapacitet och ljuset är så många gånger bättre än med blek original halogen på 60W. Det är ljust (vitt), bredare och längre än innan och jag känner inte längre behov av extraljus. Detta trots att jag verkligen uppskattar bra ljus för det finns j-kligt mycket vilt i de småländska skogarna. Nitade senast inatt för tre älgar... Typiskt, för i alla fall eftermonterade xenon, är att när man slår på ljuset första gången så tar det ca 5-10s innan ljuset byggt upp maximal effekt, det nästan dimmar upp. Men har man en gång tänt och det inte tar för lång tid till nästa tändning så har de full styrka direkt. I mitt fall slår xenon igång med nästan en kamerablixt, sedan är det svagt och bygger gradvis upp ljuset till full styrka på ovan nämnda 5-10s. Jag har tyvärr inga bilder. Skulle kunna ta bild på hur det är med xenon men då jag inte tagit någon bild innan konverteringen så ser jag ingen nytta med det.Peter J wrote:DaF1e wrote:Ett alternativ kan vara att xenon-konvertera helljuset. Har precis gjort det på min BMW och resultatet blev skitbra. Billigt var det också med leverans på en vecka. 540kr inkl. frakt med dollarkursen som var för ca 1.5 veckor sedan. http://www.vvme.com
Sedan kan jag inte garantera något vad gäller elektroniken i andra bilar. Jag vet att det fungerar problemfritt i just min BMW på helljuset, men vet att ljusvakten på halvljuset skulle protesterat då detta hänt för andra med BMW av samma modell. Lite konstigt att ljusvakten godkänner det på helljuset, men inte på halvljuset. Något som dock alltid fungerar enligt vad jag läst på andra forum är att om problem/störningar uppstår så kopplar man in ballasterna via vanliga relän istället med ström direkt från batteriet istället för att låta den gamla lampkontakten driva ballasten. Har man då ljusvakt så måste man bygga in ett motstånd som motsvarar effekten på gamla halogenlampan för att inte ljusvakten ska varna. Hur man kopplar detta och vilket motstånd som man ska vet jag inte riktigt...
En kompis har köpt samma xenonkit till sina helljus på en Volvo V70N, även i hans fall fungerar det problemfritt och han är också väldigt nöjd.
BMW 540iA -94
DaF1e wrote:Ett alternativ kan vara att xenon-konvertera helljuset. Har precis gjort det på min BMW och resultatet blev skitbra. Billigt var det också med leverans på en vecka. 540kr inkl. frakt med dollarkursen som var för ca 1.5 veckor sedan. http://www.vvme.com Perfekt passform på grejerna, inga störningar på annan elektronik (fast jag kan ju inte garantera något på annan bil än den jag provat på) och det svåraste vid monteringen är nästan att fästa ballasterna. Har du lock bakom dina lamphus får man ta upp ett hål på dia 23mm, det är allt. Ska tillägga att på min bil går inte räckvidden att jämföra med riktiga extraljusvärstingar, men det lyser brett och fruktansvärt bra inom lampans fysiskt möjliga område. Jag är helnöjd.Nu funderar jag på att bixenon-konvertera Pegan också. Men det kan ju bli fel med halvljuset och garanterat inte godkänt på SBP så jag avvaktar ett tag innan jag bestämmer mig.
Får man igenom xenon konvertering i besiktningen eller måste man plocka på orginal då ?
//Tomas
- Peter Igelhammar
- Crew

Sådana här seriösa trådar får en gammal admin att ta till tårarna...
all eder åt er
all eder åt er
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
www.igelhammar.se
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
dipalma wrote:Får man igenom xenon konvertering i besiktningen eller måste man plocka på orginal då ?
//Tomas
Strikt sett så ska du inte få igenom en xenonkonverterad bil i besiktningen även om det finns dom som har lyckats. Saker som helbilsgodkännande och krav på automatisk nivåreglering, något som mig veterligen inget eftermarknadskit har sätter krokben för detta.
Re: Det här är monsterbyggen!
hahaha vadå mörkrädd? XD
Norrsken wrote:
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/