dipalma wrote:Får man igenom xenon konvertering i besiktningen eller måste man plocka på orginal då ?
//Tomas
På halvljus kör man bara genom xenon på SBP med ren tur antar jag för här finns klara regler om automatisk höjdjustering m.m. Halvljus är också överlag noga med höjd och ljusbild. Bara en sådan sak som att xenon och halogen är olika centrerade i själva lampan kan ställa till nog med problem på halvljus.
På helljus borde det vara ganska mycket lättare att komma undan, finns ju egentligen inga mer regler vad jag vet än max 60W (xenon har 35W alt. 55W) och att ljuset fungerar. Vem har fått nerslag på att montera extraljus t.ex.? Än mindre kollar de ifall du har starkare glödlampor än 60W monterat. Notera att det här bara är ett antagande från min sida, och för att få lite mer klarhet i detta ska jag besiktiga BMW´n med xenonkitet kvar (på helljuset). Tror den ska in i januari.
Jag besiktade min Gti med 55W xenon-lampor i extraljusen här om dagen och det var inga som helst problem. Men i dom vanliga strålkastarna hade jag bytt till halogen tillfälligt förståss
Norsken: snyggt gjort! Undrar vad folk skulle säga nere på kontinenten. Jag fick dra ut säkringen för att få lov att köra in i Italien. Tölparna som skulle föreställa gränsvakter talade dessutom inga andra språk än italienskan så det tog sin lilla tid att försöka förklara vad det var.
I Frankrike drog vi till oss en hel del uppmärksamhet med, myndighetspersoner hade dock inga anmärkningar.
Skulle vilja se generatorn som kan dra alla dom där.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Skulle vilja se generatorn som kan dra alla dom där.
Alla extraljus drar lite drygt 3.000 W så omöjligt bör det inte vara. Det är t ex inte jätteovanligt med puggar 206 vars ljudanläggning drar 1000W. Vad har lastbilar för generatorer?
Zkronk wrote:Jag besiktade min Gti med 55W xenon-lampor i extraljusen här om dagen och det var inga som helst problem. Men i dom vanliga strålkastarna hade jag bytt till halogen tillfälligt förståss
Kör du med H4 bi-xenon i de vanliga, förutom när du besiktigar förstås? Funderar på detta nämligen och undrar bara om du är nöjd och ifall mötande gillar ditt halvljus eller inte. Och hur mycket bättre ljus får du med xenon i enbart de små fjärren där nere?
DaF1e wrote:Kör du med H4 bi-xenon i de vanliga, förutom när du besiktigar förstås? Funderar på detta nämligen och undrar bara om du är nöjd och ifall mötande gillar ditt halvljus eller inte. Och hur mycket bättre ljus får du med xenon i enbart de små fjärren där nere?
Japp, H4 bi-xenon i de vanliga kör jag med vanligtvis. Det är inga rörliga delar på dom jag har (dom rörliga kan krångla har jag hört), och visst lyser det lite mer än halogen, men den främsta fördelen tycker jag är att ljuset blir vitt istället. T.ex. gräs blir riktigt grönt osv.. Och jag kör med samma justering på strålkastarna som med halogen (ljuset fallet 10cm på 10m) och har aldrig blivit blinkad på av någon mötande för att det bländat.
I de små fjärrljusen där nere kör jag med vanliga halogen, har inte brytt mig om xenon till dem.. Vet inte hur pass bra/dålig det skulle bli. Mina 55W-xenon har jag i 3st Bosch Big Knick-extraljus
Besiktigade BMW´n idag och enligt personalen på SBP är det än så länge tillåtet att xenonkonvertera helljus. Vad de menar med än så länge vet jag inte riktigt...
Dasha wrote:Monterade dessa ifrån biltema för 349kr st till mossan och f*n dom lyste skitbra för priset och e stora som Hella. Dock e det en skum lampa till, H11.
Dom har fått riktigt bra betyg i minst två tester som jag läst. Skulle vara intressant att testa med xenon.
Eric Josefsson wrote:Dom har fått riktigt bra betyg i minst två tester som jag läst. Skulle vara intressant att testa med xenon.
De lös riktigt bra i auto motor & sport. Kommer inte ihåg exakt hur de rankade dem, men de låg i toppen för en bråkdel av priset på övriga testade lampor. http://www.vvme.com säljer fortfarande xenon-kit billigt.